Grafikkort, spindelmannen, och PCIe 5.0. Hur tänker ni?
Goddag.
Jag sitter och jämför modermodem som skall bli själva hjärtat till min RX 9070 XT drivna hårddisk. Funderar om det kan vara en viktig poäng att se till att moderkortet har PCIe 5.0 kontakt till grafikkortet. Efter att ha skådat jämförelser på YouTube kan jag konstatera att det varierar beroende på spel. I S.T.A.L.K.E.R. 2 t.ex. så tappade du hela 0 fps på att kliva ner från 5.0 till 4.0, och du förlorade en själabedövande 1 fps på att använda PCIe 3.0(!) medans det i andra titlar gjorde mer skillnad. I Spindelmannen 2: Revenge of the Spindelman tjänade du 15 fps på att köra PCIe 5.0. Oklart vad Läderlappen har att säga om detta.
Om man nu skulle spela precis de spel där det har en påverkan så är det ju ganska nice att ha tillgång till sina fulla frames även om det i nuläget inte är en särskilt konsekvent bonus. Men spelen man har att testa på idag är ingen garanti för att det inte kommer bli mer generellt ganska nice i framtiden. Jag spenderar ju redan en hyffsad slant på ett 9070xt, känns dumt att snåla bort en fördel.
Hur tänker ni om PCIe 5.0? Jag ser inte så ofta bland rekomendationerna på forumet att det finns i åtanke när datordelar föreslås.
Lägg mellanskillnaden på att köpa ett 5070ti istället. Skillnanden på PCIe 3 mot pcie 5 mäts i laboratorium. Skillnaden mellan 5070Ti och 9070XT märks tämligen direkt när du slår på ray tracing.