Spelbranschen borde dö ut !

Permalänk
Medlem

Jag är 31 år och spelar numera mest rpg spel, jag gillar spel som kräver lite av mig själv, där jag får tänka till och inte bara följa en utstakad väg.
Jag älskar friheten i Morrowind att göra vad jag vill när jag vill, Oblivion med sin questkompass blir lite för enkelt även om det är ett stort steg frammåt grafikmässigt och till viss del även Questmässigt.

Anledningen till att spelen blir för lätta är att speltillverkarna vänder sig till en bredare publik för att kunna sälja mer spel och tjäna mer pengar. Tjänar dom inte pengar går dom inte bra på börsen och sen är konkursen/uppköpet ett faktum... Vad som händer i framtiden lär vi väl märka..

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat i spelbutik i nästan 4 år och på möten där man träffas EA/Activision mm så inser man att ingen av de personer som jobbar på de företagen brinner för spel, det handlar om marknadsförning och franchise.

True Crime var inte alls ett bra spel, men det sålde ganska bra pga GTA-hypen. Hösten innan 2:an kom ut pratade Activision om "True Crime"-franchisen... Liksom 1:a spelet fick dålig kritik och sålde bara pga hype men ändå ska dom fortsätta tycka ut uppföljare.
Det handlar om att stora spelföretag inte vågar låta utvecklare få fria händer då det kan bli ekonomiskt problematiskt, allt handlar om att fylla fickan med cash, speciellt nu när 360/PS3 ska ha ännu högre utvecklingskostnader.

Man kan också undra vad dom prioriterar när spel använder kända hollywoodskådisar som voiceactors istället för att spendera pengarna på längre utvecklingstid/innovationer.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr