Citat:
Ursprungligen inskrivet av ply
Väl mött.
Jag hade först tänkt skicka mina svar till dig i PM, då de dels inte har så stark koppling till trådens ursprungliga ämne, samt dessutom snarare är av "politisk" än teknisk karaktär. Jag beslutade mig dock för att svara i forumtråden då jag tror att det kanske även kan vara intressant för andra att läsa. Jag vill även nämna att jag sedan tidigare, genom uppdrag från (statlig) arbetsgivare, varit engagerad i denna typ av frågor. De åsikter som jag ger uttryck för här är dock mina personliga.
Citat:
Många studentområden har blivit utkastade av högskolorna, GSIX är ett exempel. Som studentområde har man möjlighet att köpa bandbredd av Sunet, jag vet inte varför du vill kalla det nånting annat än "sälja/köpa" då pengar byter händer och en tjänst levereras.
Som du nämner är det just vissa högskolor som meddelat att de inte längre önskar tillhandahålla kapacitet till studentbostadsområdena - inte SUNET. Anledningen till detta har främst varit den stora ökningen i arbetsbelastning på IT-avdelningarna som administrationen av näten medfört. Det har sedan varit upp till respektive fastighetsägare att välja hur situationen ska lösas, vilket lett till många olika typer av lösningar. Ibland har det skett diskussioner med de lokala studentkårerna, ibland har fastighetsägaren gjort en egen upphandling av internetanslutning till beståndet. I Göteborg blev lösningen en gemensam organisation för anslutning av studentnäten, i och med GSIX. På andra orter ser vi allt ifrån ideella studentorganisationer till rent kommersiella företag. Du skriver att "som studentområde har man möjlighet att köpa bandbredd av Sunet", men det borde egentligen vara "som student boende i ett studentbostadsområde har man möjlighet att få internetkapacitet från SUNET till självkostnadspris". Vad man kallar det är väl dock egentligen inte särskilt betydelsefullt - desto viktigare är vad man menar med orden. SUNET säljer inte bandbredd i syfte att själv tjäna pengar, eller att någon annan ska göra det, på studenternas bekostnad. Syftet är att studenterna ska få en bra och framför allt billig anslutning.
Citat:
Eftersom studentområden även gått ut och frågat privata aktörer om anbud så ser jag det här som att Sunet konkurrerar ut den privata sektorn med skattefinansierade medel, men visst stämmer det som du säger att vi lagt en ansökan om att köpa bandbredd från Sunet just i syfte att erbjuda till våra studentområden.
Personer som ska studera vid ett universitet eller högskola kan ju gå ut och fråga kommersiella fastighetsvärdar om "anbud" för en hyreslägenhet. Trots detta erbjuds det skattesubventionerade studentbostäder med förmånliga villkor. Studenter kan även välja mellan att ta ett banklån från en privat bank, eller att vända sig till CSN som erbjuder förmånliga lån tack vare skattefinansiering. Är detta också exempel illojal konkurrens menar du?
Det jag (något förenklat) försöker illustrera är synen på studenter som en speciell, prioriterad grupp medborgare för vilka det nationella intresset av deras framgångsrika studier väger tyngre än intresset att låta marknadens krafter verka ohämmat. Det är alltså viktigare för Sverige som nation att vi får tillgång till högutbildade människor som på sikt kan arbeta inom och leda våra företag, än att dagens företag kan tjäna pengar på dessa personer. Man är bara student under en kort period av sitt liv, sedan återgår man till att bli en "människa" som alla andra. Kan det verkligen vara så viktigt för företagen att behöva tjäna pengar på studenterna (vilka redan måste klara sig på en ekonomisk nivå som ligger under "existensminimum")? Det låter orimligt i mina öron.
Citat:
Om minnet inte sviker mig vill Sunet ha 9000kr plus fiberhyra för en gigg eller 33000 + 3000 per påbörjad gigg för en 10 giggare. Jag ser inte varför marknaden skall ta efter dom priserna då man inte kan producera tjänsterna för dom pengarna utan det bygger på att man får stöd utifrån, typ skatter.
Priserna är satta efter målet att uppnå kostnadsneutralitet för SUNET (och därigenom indirekt för skattebetalarna). Det kommer inte att gå några extra skattekronor till subventionering av studentbostadsanslutningar utan det låga priset beror snarare på att de extra kostnader som uppstår (marginalkostnaden) vid anslutning av studentbostadsnät är väldigt låga i förhållande till den totala kostnaden för hela nätet. Med andra ord: på grund av att SUNET köper så stora mängder kapacitet, vilket krävs för den forskningstrafik som går i näten, så blir priset per extra gigabit mycket lågt. Detta i kombination med att SUNET (och NORDUnet) har mycket goda trafikutbytesavtal med de flesta operatörer i Norden, hos vilka lejonparten av all trafik termineras, leder till att kostnaderna blir mycket låga.
Citat:
Du har mitt medhåll om att studenter bör ha tillgång till en bra Internetuppkoppling, men är det rätt att tillhandahålla det genom Sunet?
Ja, jag tycker det är rätt att tillhandahålla kapacitet till studentbostadsnät genom SUNET. Jag anser till och med vara väldigt viktigt att så sker. Den kanske främsta anledningen till detta är att studenterna ska kunna arbeta hemifrån på ett effektivt sätt. Det är trots allt det som anslutningen är avsedd för. Vid många skolor finns inte tillräckligt med datorplatser eller grupprum för att alla studerande alltid ska kunna få tillgång till dessa vid behov. Studentbostaden är därför i stor utsträckning en students arbetsplats och fyller samma funktion som ett kontor gör inom många andra verksamheter. Det kan då handla om att arbeta mot någon av universitetets servrar (via X11, VNC, RDP etc), överföra stora filer, eller andra uppgifter som kräver hög kapacitet. Att därför ha en anslutning som garanterar en snabb, direktanslutning till universitetsdatanätet är viktigt.
Även utländska studenter/utbytesstudenter utgör en ökande grupp boende i studentbostäderna, vilka har mycket svårt att skaffa sig en annan typ av anslutning. Detta då flertalet kommersiella abonnemang har långa bindningstider samt att de utländska studenterna saknar svenskt personnummer. För dessa socialt och ekonomiskt svaga grupper är en speciallösning för nätanslutning mycket viktig.
SUNET erbjuder vidare unika möjligheter till nätuppkoppling där anslutna studenter kan få möjlighet att testa ny teknik och få utlopp för sin kreativitet på ett helt annat sätt än genom kommersiella aktörer. Ett konkret exempel på detta är nästa generations IP-protokoll (IPv6) vilket erbjuds genom SUNET men som ytterst få kommersiella aktörer i dagsläget kan erbjuda direkt till sina slutkunder.
Citat:
Sunet är byggt för att tillhandahålla höghastighets nätverksförbindelser för forskningssyften och inte ett wareznät för studenter.
Du menar alltså att det istället är Net At Once:s uppgift att tillhandahålla detta "wareznät"? Eller hur menar du att trafiken i ert nät principiellt skiljer sig från den i studentbostadsnät anslutna av SUNET? Granskar ni trafiken i ert nät på något speciellt sätt, eller moraliserar över vad 1:orna och 0:orna symboliserar? Med denna typ av uttalanden tycker jag att du åter igen är ute och generaliserar på ett farligt sätt.
Citat:
Det finns dessutom många orter där studenter inte kan få en uppkoppling genom Sunet och dom därmed får betala mer än andra studenter. Rättvisare vore väl att skjuta till pengar till studenterna via CSN så dom har råd att betala en hyra där Internet ingår.
Rättviseargumentet är något som ofta används av de som förespråkar en permanent uteslutning av studentbostäder ur SUNET. Jag skulle dock snarare vilja kalla detta för "omvänd rättvisa", dvs. "om inte alla kan få någonting bra så ska ingen få det". Om inte alla studenter kan få en studentbostad så kanske ingen borde få en? Jag tycker detta är ett i grunden felaktigt resonemang. Anledningen till detta är att man ser på studenter som en homogen grupp, då de tvärt emot består av en mängd unika individer med vitt skilda önskemål. Studentbostäder utnyttjas i stor grad av nya studenter på orten, vilka ännu inte skaffat sig fasta sociala relationer. För dessa personer är en studentbostad, med en tillhörande kraftfull internetanslutning mycket viktigare än för en äldre student som kanske bildat familj och väljer att göra andra prioriteringar. För personer som vill, men inte har möjligheten att kunna ansluta sig via SUNET ser jag hellre en lösning där man genom överenskommelser med internetleverantörerna kan erbjuda billigare anslutningar även till dem som inte bor i studentbostäder. Detta har även skett tidigare, exempelvis då SUNET tecknade avtal med Telenordia om uppringda internetförbindelser för studenter på 90-talet. Man skulle ju kunna tänka sig någon liknande lösning i dagsläget med anslutning via någon större DSL- eller kabel-tv-baserad internetleverantör.
Lösningen att höja studiemedlet för att täcka utgifterna för en fullgod internetanslutning tycker jag verkar bra. Det är dock relativt orealistiskt att detta skulle vara genomförbart i praktiken med tanke på att studiemedlet endast höjts med c:a 11% de senaste 10 åren, samtidigt som genomsnittshyran för en etta ökat med närmare 30% (enl. siffror från SFS).
----------
Min avsikt med detta inlägg är inte att underkänna kompetensen hos de kommersiella internetleverantörererna. Jag tror att företag såsom Net At Once mycket väl kan leverera en bra internetanslutning till studentbostäder och tycker det är bra att det finns företag som vill ta sig an denna uppgift. Det jag skulle önska vore dock att man kunde se studenterna mer som "framtida medarbetare" i stället för en grupp personer som man enbart ska försöka tjäna pengar på. SUNET (och staten) är inte i detta sammanhang ute efter att sätta krokben för svenska företagare utan ser med billiga studentbostadsanslutningar enbart till landets bästa, om än i ett större perspektiv. Jag ser framför mig en framtidsbild där SUNET och övriga aktörer (ideella såsom kommersiella) kan leva i symbios, där företag såsom Net At Once kan tillhandahålla tjänsterna "drift", "support", "administration", "tilläggstjänster" osv. (och tjäna pengar på dessa) och samtidigt "köpa" (mot självkostnadspris) tjänsten "internetkapacitet" från SUNET till ett pris som möjliggör att priset till slutkund (studenten) kan hållas lägre än det pris som vanliga kunder får betala. På så sätt får vi en "win-win situation".