MPlayer vs VLC?
Personligen är jag en inbiten MPlayer användare, både i Windows och Linux. Men jag har nu börjat fundera på att gå över till VLC, eller kanske en kombination av de båda. Jag började med att testa lite på egen hand för att avgöra vilket alternativ som var att föredra!
Testsystem:
Windows XP SP2
Intel P4 2.4 Ghz, 800 Mhz FSB
1024MB DDR2, PC3200
200GB Seagate @ 7200rpm
ATI Radeon X850XT PL
Resurser:
MPlayer/CPU: 5-15%
VLC/CPU: 5-15%
MPlayer/RAM: 17MB
VLC/RAM: 30MB
På mitt testsystem ger de båda lösningara likvärdiga värden vad det gäller belastning på CPU, men VLC är mycket tyngre på ramet. Vad jag dock också lade märke till var att VLC och MPlayer inte skalar bilden på samma sätt. I MPlayer blir ofta filmen en smalare remsa, widescreen-formatet innbär därför ytterst tjocka, svarta remsor ovan och under den aktiva bildytan. En minskad aktiv bildyta. Beror detta på att filmens grundupplösning (native resolution) är i det formatet, eller skalar MPlayer ned den ytterligare? Med VLC täcker samma film en betydligt större del av bildytan. Min TV är också i widescreen format, och man blir ju lite fundersam på varför man köper widescreen om filmena då istället bara är hälften så höga som den total bildytan.
Vad jag vet så klarar både MPlayer och VLC i stort sett lika många fomat, kanske finns det något format MPlayer inte klarar som VLC faktiskt klarar, och vice versa.
Jag föredrar jag att köra MPlayer utan GUI och interagera med programmet genom tangentbordskominationer. Frammåt/Bakåt-pilarna t.ex. spolar frammåt/bakåt, något som inte fungerar i VLC. Då jag använder ett trådlöst tangentbord är MPlayers enkla tangentbordskominationer, som man kan använda mitt under filmens gång, en stor fördel.
Vilken spelare skalar enligt filmens egentliga proportioner och vilken är att föredra? Varför?