Permalänk
Medlem

MPlayer vs VLC?

Personligen är jag en inbiten MPlayer användare, både i Windows och Linux. Men jag har nu börjat fundera på att gå över till VLC, eller kanske en kombination av de båda. Jag började med att testa lite på egen hand för att avgöra vilket alternativ som var att föredra!

Testsystem:
Windows XP SP2
Intel P4 2.4 Ghz, 800 Mhz FSB
1024MB DDR2, PC3200
200GB Seagate @ 7200rpm
ATI Radeon X850XT PL

Resurser:
MPlayer/CPU: 5-15%
VLC/CPU: 5-15%

MPlayer/RAM: 17MB
VLC/RAM: 30MB

På mitt testsystem ger de båda lösningara likvärdiga värden vad det gäller belastning på CPU, men VLC är mycket tyngre på ramet. Vad jag dock också lade märke till var att VLC och MPlayer inte skalar bilden på samma sätt. I MPlayer blir ofta filmen en smalare remsa, widescreen-formatet innbär därför ytterst tjocka, svarta remsor ovan och under den aktiva bildytan. En minskad aktiv bildyta. Beror detta på att filmens grundupplösning (native resolution) är i det formatet, eller skalar MPlayer ned den ytterligare? Med VLC täcker samma film en betydligt större del av bildytan. Min TV är också i widescreen format, och man blir ju lite fundersam på varför man köper widescreen om filmena då istället bara är hälften så höga som den total bildytan.

Vad jag vet så klarar både MPlayer och VLC i stort sett lika många fomat, kanske finns det något format MPlayer inte klarar som VLC faktiskt klarar, och vice versa.

Jag föredrar jag att köra MPlayer utan GUI och interagera med programmet genom tangentbordskominationer. Frammåt/Bakåt-pilarna t.ex. spolar frammåt/bakåt, något som inte fungerar i VLC. Då jag använder ett trådlöst tangentbord är MPlayers enkla tangentbordskominationer, som man kan använda mitt under filmens gång, en stor fördel.

Vilken spelare skalar enligt filmens egentliga proportioner och vilken är att föredra? Varför?

Permalänk
Medlem

Vet att VLC kan skala på flera olika sätt, suttit och testat när jag försöker få till bilden ibland med min 16:10 skärm (20.1" TFT). Har använt båda mediaspelarna och har gått över till VLC, vet inte varför, bara en känsla jag har

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

är ju för övrigt inte svårt att ändra tangentbordskominationerna i VLC. Har själv pilarna för frammåt/bakåt, volym. sen +/- för hastighet.

Permalänk
Medlem

Gah! Komigen nu grabbar, vad har ni valt och varför?

Kanske borde man köra både VLC och MPlayer, de båda tillsammans borde ju klara alla format marknaden har att erbjuda?

Permalänk
Glömsk

Eftersom du postade i programmeringsforumet.

Jag har läst källkoden till både VLC och Mplayer.

VLC-koden är väldigt snygg och robust, skulle säga att det är ett föredöme för modulära projekt.

Mplayerkoden å andra sidan, är inte lika snygg. Lite smårörig. Däremot är den extremt tight med handoptimerad asm där det gör nytta. Jag är övertygad om att mplayer har bättre prestanda än VLC, rent generellt. Många Mplayerkodare kodar även ffmpeg (och vice versa) så jag tror Mplayerkodarna har störrre koll på codecs, (de)muxers etc.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Tycker mplayer har känts kvickare utan att ha några belägg och detta spär bara vatten på min kvarn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Eftersom du postade i programmeringsforumet.

Jag har läst källkoden till både VLC och Mplayer.

VLC-koden är väldigt snygg och robust, skulle säga att det är ett föredöme för modulära projekt.

Mplayerkoden å andra sidan, är inte lika snygg. Lite smårörig. Däremot är den extremt tight med handoptimerad asm där det gör nytta. Jag är övertygad om att mplayer har bättre prestanda än VLC, rent generellt. Många Mplayerkodare kodar även ffmpeg (och vice versa) så jag tror Mplayerkodarna har störrre koll på codecs, (de)muxers etc.

Är du säker?

VLC är bland det mest buggiga mjukvara som jag använt, ljudet kommer ut ur en till synes slumpmässigt vald högtalare, WMV fungerar dåligt (felaktiga färger vid hopp i filmen), pause-funktionen har en fördröjning på över sekunden och det är extremt irriterande när man vill se någonting som snabbt blinkar förbi. kraschar väldigt ofta när man försöker öppna lite mer udda format. Försöker du dig på att använda lite mer advancerade funktioner (t.ex deinterlacing) så kraschar det väldigt ofta.

Mplayer däremot känns extremt stablit, kan inte minnas att det någonsin kraschat, det kombinerat med den bättre prestandan, det faktum att fler format fungerar samt den felfria pause-funktionen gör valet självklart för mig. Enda formatet jag inte fått att fungera är rå FRAPS-film vilket kan vara jobbigt, det fungerar dock inte i VLC heller.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

jag tycker MPlayer är trevligare. rätt så fina manualer finns det. sedan följer mencoder med som är rätt så söt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag tycker vlc är bättre då den känns mer målinriktad och enkel än Mplayer. vlc bara tuggar och går.
men alla har olika smak

Permalänk
Medlem

Använder båda, ibland funkar filmer i VLC och ibland funkar de i mplayer. Dock använder jag hellre totem över dessa, är väl för att de är som standard i ubuntu.

Permalänk
Hedersmedlem

Mplayer kan spola i typ vad som helst, medan VLC har färre magiska buggar.

Jag kör dock Media Player Classic i Windows, och en mix av VLC och Mplayer2 i OSX.

Permalänk
Medlem

Madia Player Classic uppfyller mina kriterier, kollar mest på små filmklipp på datorn, streamar till XBMC på Xboxen när jag ska kolla på film.

Visa signatur
Permalänk

MPlayer ger en skarpare bild för mig på Mac OS X, men jag tycker att VLC känns både kvickare och mer integrerad på den plattformen. På Linux så fungerar MPlayer utmärkt så jag har inte ens brytt mig om att prova VLC där.