Arbetsintervju + programmeringstest= HJÄLP !

Permalänk
Medlem

Arbetsintervju + programmeringstest= HJÄLP !

Tja. Det är så här att jag ska på arbesintervju på torsdag. Jag är nyexaminerad systemutvecklare och detta är chansen till mitt första jobb inom branschen. Det är bara en sak som gör mig orolig och det är att jag kommer att få göra en programmeringstest på intervjun. Intervjun kommer ta ca 1 tim så det kan ju inte bli att man t ex ska programmera något större. Språken i fråga är VB .NET samt XML och SQL. Jag har läst på en del och känner igen det mesta i VB från JAVA men är inte så insatt i syntaxen så jag är orolig för att inte kunna klara av testet.

Har ni några förslag eller länkar hur arbetsgivare utformar sina tester när det gäller såna här tjänster?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Re: Arbetsintervju + programmeringstest= HJÄLP !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jahac
Tja. Det är så här att jag ska på arbesintervju på torsdag. Jag är nyexaminerad systemutvecklare och detta är chansen till mitt första jobb inom branschen. Det är bara en sak som gör mig orolig och det är att jag kommer att få göra en programmeringstest på intervjun. Intervjun kommer ta ca 1 tim så det kan ju inte bli att man t ex ska programmera något större. Språken i fråga är VB .NET samt XML och SQL. Jag har läst på en del och känner igen det mesta i VB från JAVA men är inte så insatt i syntaxen så jag är orolig för att inte kunna klara av testet.

Har ni några förslag eller länkar hur arbetsgivare utformar sina tester när det gäller såna här tjänster?

Tack på förhand.

Varför söker du ett VB.net jobb om du inte ens kan VB.net?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Arbetsintervju + programmeringstest= HJÄLP !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Varför söker du ett VB.net jobb om du inte ens kan VB.net?

Jobbet består inte bara av VB utan den utgör kanske 10 % av tjänsten därför söker jag jobbet. Och har du inga vettiga råd så bespara dig att svara, väldigt onödigt.

Permalänk
Glömsk

Låt oss säga att du lyckas övertyga intervjuaren att du besitter kunskaper du inte har, vad säger det om arbetsgivaren? Ser ingen lösning på detta som inte slutar med att du, eller din arbetsgivare, framstår i dåliga dagar.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Låt oss säga att du lyckas övertyga intervjuaren att du besitter kunskaper du inte har, vad säger det om arbetsgivaren? Ser ingen lösning på detta som inte slutar med att du, eller din arbetsgivare, framstår i dåliga dagar.

Men alltså jag som nyexad förväntas ju inte komma in o styra direkt , utan jag ska kunna grunderna, men ursäkta du föddes säkert med all kunskap

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jahac
Men alltså jag som nyexad förväntas ju inte komma in o styra direkt , utan jag ska kunna grunderna, men ursäkta du föddes säkert med all kunskap

Du förväntas besitta de tekniska kunskaper som arbetsgivaren efterlyst i sin annons. Uppfyller du inte kraven kommer jobbet gå till någon med rätt kunskaper. Du är ingen hjärtkirurg som behöver människor eller operatör som kräver en specifik CNC-maskin, du är kodare. Du har haft alla möjligheter i världen att lära dig språk och liknande på egen hand. "förväntas ju inte komma in o styra direkt" är ingen ursäkt för oss i det här fältet.

Bit i det sura äpplet och lär dig språket ifråga, eller försök att hitta ett annat jobb som efterlyser kunskaper du faktiskt har. Kommer spara många pinsamma situationer för dig.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett c++-test i samband med att jag sökte en tjänst för en tid sedan. Det var på 15 sidor (inte bara ISO-c++ utan även som rörde platformen som var aktuell för tjänsten). Hade jag inte kunnat C++ utan nåt annat språk som liknade C++ som VB.Net liknar Java, då hade gått rätt dåligt på det där testet... Sorry, inte vad du vill höra. Men, man ska komma ihåg att när dom skriver annonser skriver dom för sin drömkandidat, man behöver ofta inte vara guru på allt, särskilt inte om det gäller en inträdesposition. Svårt att säga nåt om just det jobbet du sökt, dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Du förväntas besitta de tekniska kunskaper som arbetsgivaren efterlyst i sin annons. Uppfyller du inte kraven kommer jobbet gå till någon med rätt kunskaper. Du är ingen hjärtkirurg som behöver människor eller operatör som kräver en specifik CNC-maskin, du är kodare. Du har haft alla möjligheter i världen att lära dig språk och liknande på egen hand. "förväntas ju inte komma in o styra direkt" är ingen ursäkt för oss i det här fältet.

Bit i det sura äpplet och lär dig språket ifråga, eller försök att hitta ett annat jobb som efterlyser kunskaper du faktiskt har. Kommer spara många pinsamma situationer för dig.

Har en vän som fick jobb på SSAB som .NET utvecklare. Killen i fråga hade gått samma utbildning som jag men kunde inte ett smack om .NET. Med tiden så lärde han sig saker och ting och arbetsgivaren är nöjd med honom (Trots att han inte kunde någon programmeringsspråk överhuvudtaget). Så när du säger att de söker sin drömkandidat är ju rent bullshit. I annansen står det även att personen i fråga måste vara social och kunna arbeta i team effektivt. Så låt säga att en kille som besitter guru kunskaper .NET kommer till intervjun men är värsta osocial tror du han får jobbet?
Jag som nyexaminerad är ju inte nån expert på något överhuvudtaget så företaget vet vad de ger sig in på. Förresten så är det här andra intervjun, jag klarade av den första genom att vara den jag är. När företagen anställer så kollar de 70 % på egenskaper man har som människa resten är ren kunskap om tjänsten. Försök hitta ett annat jobb säger du. Om du har någonsomhelst anning om den systemvetenskapliga branschen så vet du att i 99% av jobben förväntas man kunna koda i några språk. 20 av mina klasskamrater har fått jobb som systemutvecklare och alla tjänster är programmeringsrelaterade. Till saken hör att de ligger långt under min nivå när det gäller programmering. Så nej jag köper inte ditt resonemanng tyvärr.
Du kan ju gärna förklara hur jag som nyexaminerad ska få jobb överhuvudtaget inom det jag är utbildad till då alla tjänster som sagt är i princip programmeringsrelaterade på något sätt. Och som sytemutvecklare ska man inte vara bunden till ett visst språk utan kunna anpassa sig väldigt snabbt. Nå ja nu orkar jag inte försvara mig längre förstår inte ens varför jag skriver men jag blir så förbannad på folk som du som inte har en blekaste vad de snackar om. Ge mig råd istället för att babbla om vem som bör eller inte bör söka tjänsten. Nå ja, önska mig lycka till åtminstone, ha de gött.

Permalänk

Du kanske har rätt i att de inte söker specifik VB.Net-kompetens. Men isåfall gr det ju inget om du misslyckas på den delen? Du kan ju inte "fuska" med motiveringen att de ändå inte kräver att du kan det.

Du verkar dock väldigt lätt upprörd, mitt tips är att du jobbar på ditt bemötande snarare än ditt kodande, om det du nu säger är korrekt.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Du kanske har rätt i att de inte söker specifik VB.Net-kompetens. Men isåfall gr det ju inget om du misslyckas på den delen? Du kan ju inte "fuska" med motiveringen att de ändå inte kräver att du kan det.

Du verkar dock väldigt lätt upprörd, mitt tips är att du jobbar på ditt bemötande snarare än ditt kodande, om det du nu säger är korrekt.

Tack för rådet, uppskattas. Naj men jag blir så förbannad på folk som tror att de vet allting, som vem som bör och inte bör söka. Men nåja orka tjafsa säger jag.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det handlar om att folk här är så självsäkra så dom tror att dom vet allting. Dom ger dig ett ganska sunt råd genom att säga att du kanske bör kunna mer inom ämnet. Däremot tycker jag dom missat en punkt och det är potentiella kunskaper. Dom kollar mycket på hur stor potential du har och som du nämnde - hur social du är, samarbetsförmåga, va du har för framtidsvisioner, mm, mm, så jag tror nog att det kan funka. Men jag håller ändå med dom andra att du kanske bör tänka på att söka dom jobb som du faktiskt kan behärska.

Permalänk
Medlem

Jag håller med ts, tror oxå att det kan gå alldeles utmärkt att få ett jobb där dom efterfrågar tex VB.NET, XML o SQL utan att vara speciellt vass på ngn av dom. Och att dom ändå kan ge ett test, tex för att se hur lätt trådskaparen kan improvisera/googla fram en lösning eller att tex ts kan haspla ur sig en bubblesort-algoritm eller att se om ts skriver hyfsat vettig förståelig kod eller hur ts hanterar en uppgift generellt. Och om man får ett test skadar det såklart inte o förbereda sig i förväg, precis som man tänkt lite på sina bästa/sämsta sidor och andra standardfrågor innan man går på sin första intervju. Är ju riktigt dumt att sumpa ett jobb för man kommer på fel spår i intervjun direkt pga nån skitsak typ att man inte kommer på ett svar på första frågan eller inte lyckas skapa ett tomt nytt projekt i visual studio.

I vilket fall, det jag fått göra är att skriva ett vbscript som hämtade en sak från registret samt en sql-fråga som skulle hämta ngt i stil med vilka kunder som hade använt vilken bil, vilket märke det var på bilen och bara ta dom 10 senaste. Hade ~15 min på mig på varje grej, vbscriptet gick ganska bra, sql:en sumpade sig eftersom jag inte hann lista ut hur man fick dom 10 översta resultaten och nån mer grej.

Innan hade jag skrivit kanske 10 rader vbscript och select *-satser i sql. Om jag minns rätt tror jag inte dom frågat specifikt efter vbscript i annonsen innan (och jag hade garanterat inte skrivit om det i min ansökan), så det kan du tänka på. Jag hade givetvis inte sagt att jag var en mästare på varken vbs eller sql innan (och jag antar att inte du ljugit ihop att du på en kvart kan skriva en xmlparser i vb.net som sen stoppar in det i en databas), bara att jag kände till o testat lite. I vilket fall gick testet bra, så jag gick vidare (men fick dock inte jobbet pga andra anledningar).

Om du inte skrivit ngt sql nyligen skulle jag föreslå att du tankar hem SQLExpress (om det är microsofts sql dom kör, men det antar jag pga vb.net) och testar o hämta ut (o sätta in) saker. Eller så kanske dom vill att du ska hämta nått från en databas o visa det i en gridview lr liknande i vb.net. Så det kan nog vara bra o testa lite med innan oxå. Antagligen får du inte några tunga problem med pekare o annat hit o dit som man kan få om det är ett c++-jobb man söker utan det är nog andra saker dom vill testa. Men man vet ju aldrig

edit: kanske skulle säga ngt om att behärska jobbet osv. Utan att veta precis vad för jobb eller vad du kan så kommer det säkert o fungera. Anställer dom dig (utan att du rakt av ljugit om vad du kan) så har dom såklart räknat med att du inte kan allt från början. Och som jag skrev överst, klart det är ok o förbereda sig i förväg.

Permalänk
Medlem

Nu säger du inget om tjänsten men vad de troligtvis vill se när du gör testet är att du kan programmera, att du förstår hur man löser problemen med kod, inte nödvändigtvis att du är en vass VB.NET programmerare. Kan du programmera så ska språket inte vara ett hinder för dig att visa dina kunskaper. Inte heller ett hinder för dig att få anställningen.

Kan bara säga hur det var för mig, jobbat mest i Java innan men sökte jobb som C# utvecklare med ASP.NET. Hade lite grundkunskaper om C# men inget om ASP.NET, under testet fick man självklart be om hjälp och söka via Google, på samma sätt som man jobbar i vanliga fall. Lösningen blev helt ok men självklart nu, nästan 1½ år senare, skulle jag kunna göra den mycket bättre och snabbare men det var inte det som de ville se utan de vill höra hur jag tänkte och se om strukturen/upplägget på lösningen såg vettig ut.

Det bästa du kan göra nu är att bygga en liten app eller webbsida (beroende på om det är windows forms eller asp.net som du ska jobba med) som läser in data från en xml fil och skickar in den till en databas t.ex. lägg till lite roliga funktioner så att du har provat på syntaxen och har lite koll på hur det ser ut och vad som är viktigt att tänka på i just detta språk.

EDIT: Glömde en sak, lycka till!

/Viktor

Permalänk

Inte för att nedlåtande men VB.NET och SQL är inte direkt rocketscience.

Ta en promenad till bokhandeln på campus eller liknande och köp en bok som behandlar VB.NET och en om MS SQL (förlag som Wilton har bra MS-böcker). Bläddra igenom böckerna och sätt klisterlappar på väl valda delar i böckerna så du kan orientera dig. Förbered dig så att du klarar av enkla saker som att köra kod, debugga, etc...

Ta med dig böckerna på intervjun och tala om hur det ligger till. Säg att du vet att du inte kommer få skriva någon "riktig" kod första månaden i vilket fall som helst och då gäller det bara för dig att övertyga din intervjuare om att du är kapabel att lära dig dessa teknologier.

Var inte rädd för att be om hjälp och fråga efter detaljer så att du verkligen förstår frågorna som ställs.

Permalänk
Medlem

Btw, glöm inte o skriva här sen när du varit på intervjun!