Jag håller med ts, tror oxå att det kan gå alldeles utmärkt att få ett jobb där dom efterfrågar tex VB.NET, XML o SQL utan att vara speciellt vass på ngn av dom. Och att dom ändå kan ge ett test, tex för att se hur lätt trådskaparen kan improvisera/googla fram en lösning eller att tex ts kan haspla ur sig en bubblesort-algoritm eller att se om ts skriver hyfsat vettig förståelig kod eller hur ts hanterar en uppgift generellt. Och om man får ett test skadar det såklart inte o förbereda sig i förväg, precis som man tänkt lite på sina bästa/sämsta sidor och andra standardfrågor innan man går på sin första intervju. Är ju riktigt dumt att sumpa ett jobb för man kommer på fel spår i intervjun direkt pga nån skitsak typ att man inte kommer på ett svar på första frågan eller inte lyckas skapa ett tomt nytt projekt i visual studio.
I vilket fall, det jag fått göra är att skriva ett vbscript som hämtade en sak från registret samt en sql-fråga som skulle hämta ngt i stil med vilka kunder som hade använt vilken bil, vilket märke det var på bilen och bara ta dom 10 senaste. Hade ~15 min på mig på varje grej, vbscriptet gick ganska bra, sql:en sumpade sig eftersom jag inte hann lista ut hur man fick dom 10 översta resultaten och nån mer grej.
Innan hade jag skrivit kanske 10 rader vbscript och select *-satser i sql. Om jag minns rätt tror jag inte dom frågat specifikt efter vbscript i annonsen innan (och jag hade garanterat inte skrivit om det i min ansökan), så det kan du tänka på. Jag hade givetvis inte sagt att jag var en mästare på varken vbs eller sql innan (och jag antar att inte du ljugit ihop att du på en kvart kan skriva en xmlparser i vb.net som sen stoppar in det i en databas), bara att jag kände till o testat lite. I vilket fall gick testet bra, så jag gick vidare (men fick dock inte jobbet pga andra anledningar).
Om du inte skrivit ngt sql nyligen skulle jag föreslå att du tankar hem SQLExpress (om det är microsofts sql dom kör, men det antar jag pga vb.net) och testar o hämta ut (o sätta in) saker. Eller så kanske dom vill att du ska hämta nått från en databas o visa det i en gridview lr liknande i vb.net. Så det kan nog vara bra o testa lite med innan oxå. Antagligen får du inte några tunga problem med pekare o annat hit o dit som man kan få om det är ett c++-jobb man söker utan det är nog andra saker dom vill testa. Men man vet ju aldrig
edit: kanske skulle säga ngt om att behärska jobbet osv. Utan att veta precis vad för jobb eller vad du kan så kommer det säkert o fungera. Anställer dom dig (utan att du rakt av ljugit om vad du kan) så har dom såklart räknat med att du inte kan allt från början. Och som jag skrev överst, klart det är ok o förbereda sig i förväg.