Permalänk
Medlem

Toslink: 2.2mm vs 5mm

Hej
Jag har tänkt köpa en Toslinkkabel att ha mellan datorn och 5.1 Högtalarna. Jag täkte köpa på kjell.com men jag uptäkte att det finns två olika tjocklekar på kabeln - antingen 2.2mm eller 5mm.
Vad är skillnaden?
5mm kabeln är ju något dyrare.
Hur är kvaliteten på dessa kablar? Spelar kvaliten någon roll alls?

Märker man skillanad på dyrare kablar som t.e.x.denna?

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk

Du märker ingen skillnad på tjocka eller smala, dyra eller billiga, så köp den billigaste.

Permalänk
Medlem

Ok, jag tänkte att det inte borde vara så känsligt när det är digital överföring- För med analoga högtalarkablar t.ex. är det ganska stor skillnad på dyra och billiga.
Hur är det med interferens och störningar från annan elektronik, är kablarna känsliga för det? Går det att störa ut signalen märkbart(klart det går, men i vanlig hemmamiljö)?
Antar att det inte påverkas mycket eftersom det är optisk överföring.

Men tack tack. Då blir det en kabel från kjell o co!

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

kärnan i kabeln är troligen ändå samma dimension på eftersom det bara vore en försämring att ha annan än kontaktstandardens.

optiska kablar är främst känsliga för dåligt kapade kontaktändar och kraftiga böjar, köp därför hellre en längre kabel än att ha ett L nånstans på den. höljet bör inte spela nån som helst roll vad det är gjort av eller hur tjockt det är sålänge det inte läcker in ljus. (knappast ett prblem alltså)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Ok, jag tänkte att det inte borde vara så känsligt när det är digital överföring- För med analoga högtalarkablar t.ex. är det ganska stor skillnad på dyra och billiga.
Hur är det med interferens och störningar från annan elektronik, är kablarna känsliga för det? Går det att störa ut signalen märkbart(klart det går, men i vanlig hemmamiljö)?
Antar att det inte påverkas mycket eftersom det är optisk överföring.

Men tack tack. Då blir det en kabel från kjell o co!

Kopparkabel till ex.vis högtalare omges av stor mystik...
Du kan garanterat inte höra skillnad mellan en högtalarkabel för flera hundra kronor metern och vanlig FK som du kan köpa för ett par kronor metern.

Men det är ju skickligt av kabelfabrikanterna som får folk att tro att de hör skillnad.

Det som kan skilja en dyr optisk kabel från en billig kan vara att den dyrare kabeln har bättre brytskydd och i allmänhet lite tåligare.
Optiska kablar kan inte störas av t.ex. starkström och intilliggande komponenter. Det är därför man använder optiska ledningar vid långa ledningslängder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Kopparkabel till ex.vis högtalare omges av stor mystik...
Du kan garanterat inte höra skillnad mellan en högtalarkabel för flera hundra kronor metern och vanlig FK som du kan köpa för ett par kronor metern. Men det är ju skickligt av kabelfabrikanterna som får folk att tro att de hör skillnad.
.

Man kan visst höra skillnad på kablar. Har för tillfället supra ply 3.4 en vanlig standard kabel. Lånade hem en audioquest kabel för ca 3000, för att lyssna om det va nån skillnad. Kan bara meddela att det var det. Basen blev väldigt mycket stramare, röster och instrument framhävdes bättre. Körde låtar som jag har lyssnat på en hel del.

Visa signatur

ROG Crosshair VIII DARK HERO | AMD 5950x@4.7GHz |Ripjaws V 32GB @3600 MHz|
MSI RTX 3090 Gaming X Trio | Corsair AX1600i | Phanatek Enthoo 719|Predator XB321HK