Permalänk
Medlem

Zombie Filmer!

Hej!

Nu har jag fastnat för Zombies!
Vilka bra filmer finns det?

Jag har sett "28 Days later" och "Shaun of the Dead"

Jag har även Dawn of the Dead, så den behöver ni inte tipsa om

Vilka mer finns det?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Land of the dead
braindead

Permalänk
Medlem

Jag kan posta min Zombie films samling och ge betyg på varje... Men det kommer ta en stund.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Night of the Living Dead - Den första filmen. Har bara sett den en gång, och den har åldrats ganska mycket. Men kul som historik.
Dawn of the Dead - Orginalet. Verkar löjlig till att börja med, men den är faktiskt mer av en drama kring huvudrollernas liv i köpcentret. Extended edition är 140 minuter lång, rekommenderar starkt.
Dawn of the Dead 04 - Remake. En action variant på filmen ovan.
Day of the Dead - Min favorit. Kanske världens mest depprimerande film. Totalt mörker, inget hopp och filmen BÖRJAR med att jorden har gått under.
Night of the Living Dead 90 - Själv tycker jag inte denna remaken tillför något speciellt. Ganska trist, dålig musik och ganska trist film igenom. Första gången jag såg den tyckte jag om den, så jag kan rekommendera att se den minst en gång.
Land of the Dead - Den nyaste filmen i Dead serien. Hata eller älska den. Själv tycker jag om den mycket, då den visar en post-apokalyptisk framtid där man får följa de överlevande. Detta händer inte ofta i zombiefilmer, som för det mesta utspelar sig när zombierna först kommer.
Shaun of the Dead - Ingen vidare introduktion behövs.
Return of the Living Dead - Springade zombies 19 år före Dawn of the Dead remaken. Här kan zombierna även tala och äter hjärnor. Kul film med grymt soundtrack. Svår att kategorisera då den är för självironisk för att vara skräck men inte tillräckligt rolig för att vara komedi. Värd att se!
Hell of the Living Dead - En av de sämre filmerna i genren, helt klart. Musiken är snodd från Dawn of the Dead och Alien Contamination. Filmen är inspelad i Spanien men utspelar sig i Nya Guinea. Massa naturklipp har lagts till i filmen så det ska se ut som om den utspelar sig i en djungel.
Children of the Living Dead - Herregud. Hjälp mig. Iofs, jävligt rolig film att se tillsammans med kompisar.
City of the Living Dead - Skapad av Lucio Fulci, som jag tycker är väldigt överskattad. Föregångare till The Beyond, då den är halvt-surrealistisk och har en lätt sammantöjd handling. De odöda är övernaturliga och kommer från helvetet.
House of the Dead - Uwe Bolls kalkon. Ganska rolig att se, tycker jag.
Zombie Flesh Eaters - Återigen Lucio Fulci. Hans första zombiefilm. Ganska dålig enligt mig, men den satte standarden för italienska zombiefilmer.
Zombie Flesh Eaters 2 - Halvt regisserad av Fulci, halvt av Bruno Mattei (som gjorde Hell of the Living Dead). Kalkonrolig att se på! Repliker som "A handgrenade! What luck!" blandas med epileptiska machete-zombier.
Zombie Flesh Eaters 3 - En av mina favoriter bland de italienska. Mest för att den är så rolig! Saker händer utan förklaring och karaktärerna spelar över hela tiden. Väldigt rolig underhållning, samt att den har ganska hög standard när det gäller make-up och bild kvalitét.
Zombie 5: Killing Birds - Sämst. Undvik. Av någon anledning som inte klargörs i filmen är ett hus hemsökt av Zombier från The Fog. Dock händer ingenting.
Zombie Holocaust - Ganska spännande. Som ett Tintin äventyr, fast med zombier. Rekommenderas. Dock mer kannibaler än odöda.
Zombie Lake - Ännu en kalkon. Grönmålade odöda stiger upp ur en sjö och anfaller en fransk by. Det ser ut som hela filmen är gjord av en filmstudent i gymnasiet och musiken är så jävla irriterande.
Burial Ground - Ganska atmosfärisk, men samtidigt jäkligt dålig. Är lite kluven. Inte lika illa som Hell of the Living Dead eller Zombie Lake, men vissa saker är bara helt rubbade! Som den lilla ungen (spelad av en dvärg) som tänder på sin mamma!
The Beyond - Följer i City of the Living Deads spår. Trist, saknar handling och massa saker "händer" bara utan vidare förklaring. Ganska snyggt filmad.
Braindead - Har du inte sett den, så se den.
Nightmare City - Rolig actionfilm med muterade superzombier. De springer, de kastar yxor, de skjuter. Bra underhållning.
28 Days Later - Ingen vidare förklaring.
Undead - Australiensk zombiekomedi som är skittråkig. Den är gjord på ingen budget alls, men ser ganska bra ut. Tyvär försöker den vara rolig konstant, men misslyckas. Hade kunnat bli riktigt bra om de hållit sig seriösa.
Breakfest at Manchester Morgue - Underbar film från 1974! Spännande och läbbig om man ser den i ett mörkt rum. Zombier vaknar till liv på den engelska landsbyggden och polisen skyller alla mord på huvudpersonerna.
Children Shouldn't Play With Dead Things - Nästan inget blod i denna filmen och zombierna kommer sent. Men värd att ses, helt klart! Spännande och bra karaktärer som håller filmen intressant fram tills det oundvikliga händer.
The Dead Next Door - Amerikansk no-budget film gjord på super 8. Den kan du lika gärna skippa. Ganska trist, men inte lika dålig som de sämsta. Har ett par bra idéer.
Creepshow - Fem skräckhistorier, varav två innehåller zombier. Jag gillar denna filmen starkt, även ifall en av berättelserna är tråkig. De andra fyra väger upp.
Sars Wars - Thailändsk action om jag fattat det rätt. Har ej sett än.

Evil Dead - Demoner, inte zombier.
Evil Dead 2 - Se ovan. Mycket bra, rekommenderas.
The Crazies - Galna människor, likt 28 Dagar Senare. Halv bra.

Permalänk

Glöm inte Die Zombiejäger, en svensk zombiefilm på tyska. Tyckte den var väldigt bra.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F | R7 7800x3D | 64GB Kingston Fury | Sapphire RX9070XT Nitro+

Permalänk
Medlem

Lysande!
Tack EvilNed och ni andra

EDIT : Såg en snutt av "The Hills have Eyes" för en tid sedan, är det en Zombie Film?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, det är ingen zombiefilm.

Permalänk
Medlem

Sen finns ju .... ju.... hm... vad hette den rulle som gick på Tv6 i förrgår, Onsdag.... :/

hm,...

Just det, "Resident evil: Apocalypse".

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Den har jag också sett

Många av filmerna verkar vara rätt svåra att få tag på :/

Visa signatur

Permalänk

Kan ju tipsa om http://www.darkdisc.com/ med, finns en del zombiefilmer där, även en del annat mumsigt.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F | R7 7800x3D | 64GB Kingston Fury | Sapphire RX9070XT Nitro+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Den har jag också sett

Många av filmerna verkar vara rätt svåra att få tag på :/

Så är det tyvär med zombiefilmer. De har aldrig varit mainstream, förräns nu, och alltså räknas de för det mesta till underground kultur. SF Bokhandeln har en del italienska zombiefilmer, och ibland även Movieline.se. Videodrome.nu är en bra sida för obskyra filmer också. De har det mesta i 70 och 80'tals europeeiskt.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar tråden med att jag just sett klart "Day of the Dead"

Men lite frågor får man ju självklart :

Varför lät inte vissa av militärerna ta livet av sig när allt hopp var ute för dem, en kille var ju smart att göra det.

Dold text

Kan ju inte kännas skönt att slitas isär

Ni får ursäkta bildkvaliten

Jorden borde väl ändå gå under i slutet, de åkte ju bara iväg till en ö?

Dold text

Go´Natt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Anledningen till att soldaterna inte tog livet av sig var antagligen för att vi skulle få se lite gore-action. Jag tackar och tar emot!

Angående din andra fråga så kan jag bara säga Ja. Det gjorde den ändå, trots det "lyckliga" slutet. Jorden hade väl på sätt och vis redan gått under i början av filmen, tillochmed. Men i slutet vet man inte om de tre personerna som sitter och fiskar är de enda överlevande på hela jorden, eller om det finns andra.

Det ska tilläggas att Land of the Dead, som kom häromåret, bygger på "of the Dead" serien, i vilka ingår: Night of the Living Dead, Dawn of the Dead, Day of the Dead och Land of the Dead. Dock har ingen av filmerna något med varandra att göra. Det enda de har gemensamt är att de är gjorda av samma regissör och zombiesarna följer samma regler. Alla som dör blir zombies, t.ex., även ifall de blir bitna eller inte.

Dessutom är den versionen av Day of the Dead som vi fick ganska annorlunda den som från början planerades. Orginal manuset utspelade sig på en ö där en grupp människor hade slagit upp läger och startat en liten koloni i en underjordisk bunker. Det fanns mycket människor där än de 12 som figurerar i filmen. Det var snarare en liten stad av folk. I slutet går allt åt helvete dock när portarna öppnas av några rebeller och de odöda ramlar in. Huvudkaraktären flyr till en annan ö med några kompisar samt en massa barn. Detta slutet är ganska likt det som finns i filmen, med den skillnaden att en av deras kompisar blir ihjäl skjuten, men han vaknar INTE till liv som en zombie. Sedan tar filmen/manuset slut och man får gissa om epidemin var över eller ej. En del av dessa idéer användes sedan i Land of the Dead, men långt ifrån alla.

I filmen som vi har är ju slutet mycket mörkare, med inget hopp i sikte. Just därför är det en av mina favoritfilmer genom tiderna!

Orginalmanuset finns att läsa här: http://www.homepageofthedead.com/films/day/script.html

Kan rekommendera det om du har lite tid över. Är inte så långt, endast (ca.) 60 sidor och man inser verkligen vilket jävligt bra film det hade blivit.

Dold text
Permalänk
Medlem

nästan samtliga Troma-filmer är ju ett måste om man är zombie fan

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

Wild Zero
En zombiefilm med det japanska bandet Guitar Wolf. Det är lite tromastuk på den, mest fokus på humorn alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Alla som dör blir zombies, t.ex., även ifall de blir bitna eller inte.

Orginalmanuset finns att läsa här: http://www.homepageofthedead.com/films/day/script.html

Kan rekommendera det om du har lite tid över. Är inte så långt, endast (ca.) 60 sidor och man inser verkligen vilket jävligt bra film det hade blivit.[/spoiler]

Hur lång tid tar det för dem att bli Zombies efter de dör?

För, Doktor Frankenstein blir ju inte Zombie direk, och han är ju ganska död?

Dold text

Stackars Bub, han blir ju så ledsen

När jag såg det här när jag kollade på filmen började jag nästan garva, kolla minen

Ikväll ska jag titta på Braindead.
Är den läskig?

Eftersom jag kollar själv, och runt klockan 12 så kan det bli lite läskig stämmning, men då spelar man bara lite Mario 64 på DS

Evilned - Tummen upp till dig! (Och till alla er andra som fortsätter att tipsa!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns en stor tabbe i Day, och det är just Dr. Frankensteins lik! Hur lång tid det tar klargörs aldrig. I Dawn of the Dead tar det bara några minuter efter man dör, men i Day får vi aldrig veta eftersom det inte finns någon scen där en person dör och sedan återuppstår kort efteråt. Men det kan helt enkelt sägas att han inte vaknat till liv än, kanske eftersom han ligger i ett kylrum. Men om du tittar på t.ex. soldaten som blev nerskjuten av misstag ungefär halvvägs in i filmen, så hittar de senare hans huvud avhugget och zombiefierat. Han blev alltså en zombie iallafall.

Dold text

Braindead behöver du inte vara orolig för. Den är inte läskig, iallafall inte särskilt märkbart. Däremot är den jävligt blodig och rolig.

Jag såg förövrigt Return of the Living Dead Part 2 häromkvällen, men den var inget att rekommendera. Return of the Living Dead 1 är mycket bättre. 2:an är väldigt löjligt och verkar snarare vara riktad åt barn.

Permalänk
Medlem

Kollade klart på Braindead igår.
Blodigare film får man ju leta efter.

Det äckligast måste ju ha varit när de käkade vaniljsås. Och mamman sprutar in sånt där äckligt klegg och han käkar upp det och säger "Så här ska en riktigt vaniljsås smaka"

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Your in for a treat,Braindead är grym som fan inge läskig alls,inte enligt mitt tycke visst det är mycket gore i den men det är så roligt,saker som får än att tycka är äckligt är väll mer alvarliga filmer där det är mycket och plågsam gore och där dom verkligen drar uttt på slaktandet. denna kommer du nog bara skratta åt:P

Jaomi-
Haha han fick vad han förtjänade:P
sen Zombien han är är lite typ som,''Dude where's my car???''

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Men vafan, Bad Taste av självaste Peter Jacksson måste ni ju kolla på. Hela filmen hade en budget på 40$, resten av sakerna ägde redan Jacksson

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Bad Taste är ingen zombiefilm. Förövrigt tycker jag den filmen är jäkligt dålig...

Permalänk
Medlem

Man måste ju börja nånstans, ena dagen gör man en splatter film för 40$, andra dan gör man sagan om ringen trilogin för ett par miljoner.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

En liknande jämförelse kan göras med Sam Raimi, som gjorde Within the Woods tidigt 80-tal. En amatörfilm med hans kompis Bruce Campbell som inte kostade någonting.

Vad gör han idag? Spider-man.

Permalänk
Medlem

Resident Evil gillar jag. Man måste ha sett 1an innan man ser 2an.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AcidStorm
Glöm inte Die Zombiejäger, en svensk zombiefilm på tyska. Tyckte den var väldigt bra.

haha, den filmen blev jag tvångsrekryterad som statist till

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem

Versus är riktigt bra. Japansk!

http://www.imdb.com/title/tt0275773/

Visa signatur

If ya don't eat ya don't shit. and if ya don't shit ya die!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raz
haha, den filmen blev jag tvångsrekryterad som statist till

Hehe, då kanske man har sett dig? Fick även nöjet att träffa regisören på Sweden Rock och fick filmen signerad, mycket trevlig person.

Visa signatur

Permalänk

Kan inget annat än rekomendera 28 weeks later.
Brutalt rå och intensiv film.

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0463854/

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem