Vinn nätagg från Seasonic

Konstigt fel vid för hög FSB - Hjälp!

Permalänk
Medlem

Konstigt fel vid för hög FSB - Hjälp!

Har ett litet irriterande problem när jag ska försöka få min FSB över 425. Jag kan få upp den i 400FSB utan problem men när jag ska till 425FSB så får jag ett udda felmeddelande när Windows Vista ska laddar.. detta kommer upp (innan laddningen ens börjat):

"Information: Kernel kunde inte starta, blabla
.sys fil kunde inte laddas" osv... (ska kolla nogrannare senare vad det står). Ändrar jag sedan tillbaka FSB'n till 400 så fungerar det utmärkt.

Vill kunna köra med 425*8=3400MHz. Kör just nu med 378*9=3400MHz. Har testat att sätta multipliern på 6 men fungerar ändå inte. Har också testat olika voltinställningar. PCI-E/PCI är låst.. hittade även något under PCI-E frekvens som heter SPP <--> MCP som var på Auto.. ändrade till lägsta värdet som var på 200MHz (så den är låst), ingen skillnad iaf.

Kör med dessa hursomhelst:

Vcore 1.475
1.2 HT: 1.2
CPU VTT: 1.3
NB: 1.4
SB:1.55

Någon som har en aning varför jag inte kan få upp den i 425FSB?
Specs ser ni i sign.

Permalänk
Medlem

Jag har samma dilemma som du...tyvärr...*suckar*...
Sätter jag min FSB någonstans mellan 401-449, så vill inte mitt system vara med och leka...:(
Men sätter jag 400 eller för den delen 450, så går det alldeles utmärkt...:P
All hårdvara är unikt, ingen är den andre likt...men vi kanske har processorer ifrån samma batch...:)

Ibland finns det, har jag förstått..."hål" i FSBn, där man får helt enkelt...hoppa över...

Lycka till

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Tror nog att jag har löst det.. konstigt nog.

Lite mer utförligt vad felmeddelandet sa innan boot (det kommer 2 st olika för varje gång man bootar datorn btw):

1:

"Det gick inte att läsa in Windows eftersom kerneln saknas eller är skadad,
ntoskrnl.exe

Status: 0x0000221"

2:
"Winload.exe

Status: 0x0000221

Information: Filen kan vara skadad. Filhuvudets kontrollsumma matchar inte den beräknande kontrollsumman"

Det jag gjorde var att helt enkelt stoppa i Windows Vista skivan och starta om och sedan reparera... och det funkade! Kör nu med 425*9

Men jag tycker det är riktigt konstigt att något sådant här ska hända. Det funkar vid 400FSB men vid 425FSB står det massa fel innan boot, ändrar man tillbaka så funkar det igen. ???

Permalänk
Medlem

Lite märkligt är det....Men...man skall inte skåda given häst i mun...s.a.s...:P

Kör hårt

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Men va faan! Tillbaka till steg ett igen..

Fick bluescreen och datorn startades om och samma felmeddelande kommer igen

Btw vad borde 1.2 HT och CPU VTT stå på? Kör som sagt på 1.2V på 1.2HT och 1.3 på CPU VTT... fast det kanske inte ens har med saken att göra.

Permalänk
Medlem

...Tråkigt...:(
Jag kan dessvärre inte ditt bios...sorry..

Min dator här bootade precis om sig också...blir inte klok på vad det kan vara. Avslutade för några minuter sedan ett 3 timmars! Orthos pass, innan Orthos sa stopp. Sedan surfade runt lite, skull öppna ett ytterligare IE fönster, Då bootade skiten om....Obegripligt....:(

Hoppas du får löst ditt problem, lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här på anandtech så har dem lyckats fått den till bra mycket högre hastigheter:
http://images.anandtech.com/reviews/motherboards/asus/p5n32-p...

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2958&p=4

Inte kan det vara så att jag fått ett dåligt exemplar av moderkortet? Borde väl inte skilja så mycket vid överklockning.