Versioner på hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Versioner på hårddiskar?

Ska köpa hårddisk av märket seagate, ser det finns olika versioner på samma storlek på disken

En har en vit etikett en annan grön etikett

Är det någon större skillnad på dessa vad skiljer det åt?

Ska användas som backup för spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Ska köpa hårddisk av märket seagate, ser det finns olika versioner på samma storlek på disken

Har för mig att det är olika modeller. Ska inte säga att jag är 100 säker för Seagate är bannlysta från mitt hem, men jag skulle tippa på det. WD har olika färger beroende på modell (Red, Green, Blue mfl)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan vara att de med enklare, vit etikett är OEM och avsedda för datortillverkare medans de med gröna är tänkta att säljas till vanliga kunder. Borde inte vara någon större skillnad mellan olika revisioner av samma modell dock.

Permalänk
Medlem

Köp Western digital eller Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har för mig att det är olika modeller. Ska inte säga att jag är 100 säker för Seagate är bannlysta från mitt hem, men jag skulle tippa på det. WD har olika färger beroende på modell (Red, Green, Blue mfl)

Då disken bara är tänkt för backup spela på så vill man inte spendera för mycket heller,

Dvs detta blir backup på backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ska köpa en 24 tb, verkar dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Kan vara att de med enklare, vit etikett är OEM och avsedda för datortillverkare medans de med gröna är tänkta att säljas till vanliga kunder. Borde inte vara någon större skillnad mellan olika revisioner av samma modell dock.

Lite svårt hålla reda på men tack för enkel förklaring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Ska köpa en 24 tb, verkar dyrare?

Jag rekommenderar inte seagate. Två diskar från dom har crashat för mig. En intern och en extern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag rekommenderar inte seagate. Två diskar från dom har crashat för mig. En intern och en extern.

Aldrig kraschat för mig, kört externt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Har du länk till de tilltänkta diskarna?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Varför inte Toshiba? MG09/MG10 ska väl vara bra diskar. Beställde själv en häromdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Aldrig kraschat för mig, kört externt

Samma här. Har aldrig någonsin haft problem med Seagate och har nästan enbart kört med dem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Varför inte Toshiba? MG09/MG10 ska väl vara bra diskar. Beställde själv en häromdagen.

Ska bara ha det för spel extra backup, men vill inte lägga ut för mycket på det, så spelar ingen roll om det händer något går sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Ska bara ha det för spel extra backup, men vill inte lägga ut för mycket på det, så spelar ingen roll om det händer något går sönder

Då skulle jag rekommendera att bara ta billigaste du kan hitta

Men hur tänker du rörande vad du ska lagra? Backups av spel. Steam bibliotek då eller?
För så fort du faktiskt ska spela från disken så är det rekommenderat att ha en SSD istället.

OBS: Köp från en vettig svensk återförsäljare. Annars finns en risk att du får en låtsas-disk.

OBS2: Min rekommendation är baserat på att du bara ska ha det som backup för spel. Om du har andra krav kan du behöva köpa en annan disk.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozeroun:

Köp inte en disk som har "Shingled magnetic recording" de är betydligt långsammare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Shingled_magnetic_recording

Köp Ironwolf inte Barracuda.

Edit; Exos och Skyhawk verkar också bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Som någon annan skrev så är skillnade på ettinetten fråga om oem eller retailversion av disken.

Och ända skillnaden mellan dem brukar var hur lång tillverkargarantin är på enheten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows