Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
att olika personer uplever det olika?

Nej, i detta sammanhang handlar det inte om att folk upplever världen olika.
Här handlar det om att alla inte vet VAD dom ska titta efter.

Har pratat med människor som helt ärligt inte ser skillnad på en VHS-kopierad film och en original DVD9 film.
Dom fattar inte vad skillnaden är, dom säger
-"Jag ser absolut ingen skillnad, varför ska man då köra DVD!"

När man VISAR dom suddigheten, bruset mm på VHS-kopian så säger dom. "Ja, vad då? Blir filmen sämre för det?"

Sedan kan man höra samma personer några veckor/månader åter säga att dom inte ser någon skillnad mellan en VHS-kopierad film och en original DVD9 film...
Dom SER uppenbart vad som är dåligt i bildkvaliteten när man visar dom, men dom har inte sett det fören någon uppenbart visar det...

Samma gäller förmodligen med spel. Dom som inte ser skillnaden mellan ett snabbt FPS-spel på 30 FPS och 60 FPS utan motionblur kopplar helt enkelt inte skillnaden. Själva SPELET är ju det samma, själva HANDLINGEN är ju det samma.

Sedan är det upp till var och än att avgöra vilka kriterier dom själva har för ett spel.
Men, det som den här tråden handlar om är att det finns människor som säger att det är bevisat att människor inte kan se mer än 25 FPS. Dom grundar sig då på TV-apparater då dessa har 25 FPS...

Sedan om alla inte vet vad dom ska titta på, eller överhuvudtaget bryr sig, är helt orelevant i sammanhanget.
Har t.o.m. en gammal bekant som spelade Quake 3 i ca 16-18 FPS men massa hack mm då det var någon knas inställt. Ändrade om så han kom upp till 60 FPS och han sa, vad är skillnaden och spelade på...
Han sket i om det hackade, han såg enbart spelet...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
altså, varför blir det segt med mera fps? eller vad menar du?

I CS kan jag inte exakt förklara varför det blir segare, men det är helt rätt. Det är precis det jag menar.

Det verkar vara som så att eftersom jag har stängt av V-sync och satt max_fps på 999. Så kan jag få upp till 999FPS i Cs. Eftersom V-sync är avaktiverat, alltså på OFF så renderar mitt grafikkort mellan 500-999fps konstant. Eftersom V-sync är off så är grafikkortet tvungen att rendera massvis med samma bilder eftersom min LCD inte har stöd för mer Hz än om 60. Så allt över 60FPS renderas samma bilder hela tiden bara för att det inte ska bli ett "tomt hål". Nu kanske jag förklarar som katten dåligt men detta är vad ja tror. Och när man då renderar samma bilder så snabbt så resulterar detta i Counter strike att hela spelet går saktare även om du Online och enligt servern för banan skickar ut information och tar emot information samtidigt liksom de andra på servern.

EDIT:
Fel av mig. Läs Knashatts citering av mig nedan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

A.N'doja:
Nej, samma bild renderas inte om hela tiden då din skärm har 60 Hz...
Om du har 600 FPS och skärmen är på 60 Hz kommer 100 NYA bilder rendreras i grafikkortet mellan varje uppdatering på skärmen.

Det är bara när du har v-synk på och en LÄGRE FPS än uppdateringsfrekvens som det kommer uppdateras samma bild om grafikkortet inte har hunnit fixa till en ny bild innan vsynkflaggan visas.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
A.N'doja:
Nej, samma bild renderas inte om hela tiden då din skärm har 60 Hz...
Om du har 600 FPS och skärmen är på 60 Hz kommer 100 NYA bilder rendreras i grafikkortet mellan varje uppdatering på skärmen.

Det är bara när du har v-synk på och en LÄGRE FPS än uppdateringsfrekvens som det kommer uppdateras samma bild om grafikkortet inte har hunnit fixa till en ny bild innan vsynkflaggan visas.

Ah okej, då förstår jag. Tack!

EDIT: Det är i och för sig sant. Det blir hela tiden nya bilder. Det ser man inte minst på LCD'n då det uppstår tearing.

Angående tearing så märkte jag precis en ganska intressant sak. Jag skapade en aim map i CS (liten bana) och kör utan vsync på max fps om 60 = tearing som katten. Max fps om 100 = tearing som katten. Jag höll på så upp till 999. Mellan 600-700fps och uppåt så uppstår det knappt ingen tearing alls. Det ser superfint ut. Är det bara för att grafikkortet renderar så många bilder per sekund att tearing inte hinner uppstå?

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag har provat nu med min 17" CRT, samma sak. Jag förflyttar mig lika snabbt som de andra på servern, det som är det konsiga. Vi har provat alla möjliga sätt som vi kan komma på. När jag skjuter polarn till exempel så hojtar han till precis när han är död och det sker i samma stund som jag skjutit honom. När jag springer talar han om för mig exakt vart jag är. Jag har provat med olika servrar med olika ping, samma sak, samma sekunder. Ändå har jag anslutit till servrar som pingar över 100. Normalt sett pingar jag kring 7-10.

Skapar jag en egen map så är det struntsamma vilken fps jag har. Jag når målet lika snabbt än så länge.

Lust att göra en tabell av när du får olika sekunder? typ Egen server med TFT: 100 fps 5 sekunder, 500 fps: 5 sekunder, osv för de olika servrarna du testat? Kan vi kanske hitta nått samband

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torkelboy
Att denna diskution uppstår är för mig ett under, jag var på det klara med detta ämne innan jag läste denna tråd, men om jag inte varit det så hade jag definitivt blivit upplyst efter att jag bläddrade igenom innehållet i första inlägget.

Som så många innan mig skrivit, sluta referera till er själva och inse istället den fakta som presenteras i de artiklar trådskaparen länkat till.

Vad har din/min/hennes/hans upplevelse av någonting med ren fakta att göra?

Precis! Tycker alla istället går in i diskussionen om hur 500 fps skulle bli långsammare, det är far more interesting.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

för att cs suger?

vad ska ska man då kolla på för att märka skilnaden, förutom fps mätaren som jag har märkt är enda jag ser skilnad på

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Lust att göra en tabell av när du får olika sekunder? typ Egen server med TFT: 100 fps 5 sekunder, 500 fps: 5 sekunder, osv för de olika servrarna du testat? Kan vi kanske hitta nått samband

Precis! Tycker alla istället går in i diskussionen om hur 500 fps skulle bli långsammare, det är far more interesting.

Ah, ok. Jag hann inte läsa ditt meddelande men jag har filmat två filmer som är ganska stora på varsin bana där jag jämför. Kolla gärna på de:

Jag är förkyld som fan dock.

http://albinndoja.myftp.biz/musiken/film1

http://albinndoja.myftp.biz/musiken/film2

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Man kan se max 24fps, så allt över 30 är onödigt..

läs om gör rätt nöt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ah, ok. Jag hann inte läsa ditt meddelande men jag har filmat två filmer som är ganska stora på varsin bana där jag jämför. Kolla gärna på de:

Jag är förkyld som fan dock.

http://albinndoja.myftp.biz/musiken/film1

http://albinndoja.myftp.biz/musiken/film2

Såvitt jag vet skickas ljudet från din burk och servern har inget med det att göra. Inte helt 100 på detta men det är vad jag lyckats få fram av den tiden jag spenderade på o driva servrar

Som det verkar så ser det ut att vara så att developer 1 fps max 999 gör att du helt enkelt laggar lite. Det är vad det verkar som, att din gubbe inte rör sig lika fort som andra. Om du skulle ha någon bredvid dig skulle nog denna springa om dig skulle jag gissa på.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

prexis som att köra med en amd x2 går dubelt så fort för dig, men du laggar lite för andra som ser dig

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Såvitt jag vet skickas ljudet från din burk och servern har inget med det att göra. Inte helt 100 på detta men det är vad jag lyckats få fram av den tiden jag spenderade på o driva servrar

Som det verkar så ser det ut att vara så att developer 1 fps max 999 gör att du helt enkelt laggar lite. Det är vad det verkar som, att din gubbe inte rör sig lika fort som andra. Om du skulle ha någon bredvid dig skulle nog denna springa om dig skulle jag gissa på.

Okej, det är möjligt jag har superfel angående ljudet. Jag tänkte på det du skrev om information och tänkte att ljudet eventuellt förflyttas likadant men ändå inte om man tänker efter. Alla ljud är installerade lokalt i min dator. Servern talar förmodligen om när ett visst ljud ska spelas upp, eftersom servern skickar och tar emot information hela tiden right?

Angående springa med mera:

Det är svårt att testa detta när det är massvis med folk inne men gubbarna rör sig oftast lika sakta. De ser ut att gå snabbare men springer jag brevid någon så går det ungefär lika snabbt. Nackdelen är att FPS pendlar så mycket att man inte kan avgöra om det är på grund av X eller Y varför de rör sig lika sakta som jag eller snabbare om så skulle vara fallet vid ett visst ställe eller tidpunkt.

Detta är dock skumt oavsett tycker jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Åter ett exempel på hur allt vi ser enbart är en "påhittad" verklighet av våran hjärna:

http://www.metacafe.com/watch/901606/crazy_optical_illusion_l...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Åter ett exempel på hur allt vi ser enbart är en "påhittad" verklighet av våran hjärna:

Katten, små koolt. Jag själv är så dålig på sådant här men hur fungerar just ovan film? Alltså, illusionen? Är pappret vinklat eller lurar det hjärnan här? Hur fungerar det?

Jag kom ihåg när vi skulle til jämtland och körde bil upp dit, hade en gammal merca. Det såg ut som om vi körde rakt fram men bilen gick riktigt segt och ingen fattade varför. Vi stannar till och går ut, ser att det är en gigantisk uppförsbacke och alla bara hmmm. Varför blir det så?

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Avstängd
Citat:

ha! rätt häftigt

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

därför jag spelar crysis med allt på low och 1280x1024? ser inte poängen med att spela det när musen dröjer 2 sekunder innan den rör sig

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jag vet inte riktigt vart denna tråd passar så någon moderator får gärna flytta tråden dit den hör hemma. Tack.

Idag har jag läst flera gånger angående 24-30fps myten, att människans öga inte ser skillnad på fler fps än 30 men uppfattar 24fps som "flytande" vilket inte alls stämmer. Vi måste få slut på den här myten once and for all här inne.

Jag sparade en video för jag visste om att det skulle dyka upp tomtar titt som tätt som påstår detta i ett x antal trådar och jag hoppas att väldigt många läser och förstår.

http://aycu30.webshots.com/image/36629/2002480968292724867_rs...

24fps Vs 60fps:
Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=rNEEAkOnSuY

Human Eye Frames Per Second:
http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html

Human Eye Frames Per Second - Part 2 -:
http://amo.net/nt/05-24-01FPS.html

How many frames can humans see:
http://www.100fps.com/how_many_fram..._humans_see.htm

30fps myt krossad
http://wiki.fz.se/Frames_per_second

Övriga får så klart fylla på med fakta och spekulationer med mera. Diskutera fritt.

Mvh Albin N'doja

EDIT: Tråden handlar inte om att 30fps inte är spelbart. Tråden handlar om att man kan se skillnad på mellan 100-200fps om man så vill.

Det handlar framförallt om motion-blur, hade de inte haft rörelseoskärpa på TV så hade de hackat där också... IMO borde speltillverkare börja koda rörelseoskärpa så spel blir spelbara på under 30fps

Visa signatur

Macbook white modell vår 2009.... Har lagt allt vad PC-meckande heter på hyllan och hjälper mest bröder och polare nowadays.

Permalänk
Medlem

Underbart med 200hz när man spelar. Ospelbart med under 140hz iaf =/
CRT 4ever ^^.

D.v.s. Jag ser enorm skillnad på 24 fps och 140 fps. Lite synd eftersom jag då inte kan byta till LCD.

Visa signatur

INTELCPU | NVIDIAKORT | MATXMODERKORT | RAMMINNEDDRX | OMEKANISKHD | SVART LÅDA | BLÅTTWATT | USBLJUD |

Permalänk

jag ser skillnad direkt om jag har spelat på 60fps och spelet dyker till 25-30.. det är enormt stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sajtan
Det handlar framförallt om motion-blur, hade de inte haft rörelseoskärpa på TV så hade de hackat där också... IMO borde speltillverkare börja koda rörelseoskärpa så spel blir spelbara på under 30fps

Tack, låt dem INTE göra det... Spel som tex need for speed med motion blur är ospelbara på konsol.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag märker att om jag tittar på något som visas i 30 fps och sedan i säg 100 fps, så ser inte jag någon märkbar skillnad (det är jag det).

Om jag däremot spelar och det går i 100 fps och sedan dyker till 30 fps, så känner jag absolut av det. Det blir liksom en fördröjning av ens input som jag märker direkt.
Detta brukar jag i extrema fall kalla för "fyllostyrning". Siktet (eller vad det nu råkar handla om) gungar oprecist fram..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sajtan

Jo, säkerligen fast det säger även sig självt. 30fps är hälften så lite som 60fps.

Hur många fps tror du man hade behövt för att få majoritetens hjärnor skulle anse att något flöt utan rörelseoskärpa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag märker att om jag tittar på något som visas i 30 fps och sedan i säg 100 fps, så ser inte jag någon märkbar skillnad (det är jag det).

Om jag däremot spelar och det går i 100 fps och sedan dyker till 30 fps, så känner jag absolut av det. Det blir liksom en fördröjning av ens input som jag märker direkt.
Detta brukar jag i extrema fall kalla för "fyllostyrning". Siktet (eller vad det nu råkar handla om) gungar oprecist fram..

Japp, men det du menar är FPS drops, stor skillnad. Det vill säga sekunden från 100fps till 30fps.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjern
Underbart med 200hz när man spelar. Ospelbart med under 140hz iaf =/
CRT 4ever ^^.

D.v.s. Jag ser enorm skillnad på 24 fps och 140 fps. Lite synd eftersom jag då inte kan byta till LCD.

Vem som helst ser väl skillnad på 24 och 140 fps, man ser ju lätt skillnad på 24 och 40 fps. Men ser du skillnad på säg 80 och 140 fps? Jag gör det definitivt inte i varje fall, de flesta LCD-skärmar idag kör ju på 60hz och uppåt, och skillnaden på 60 och 140 fps kan väl inte många tycka är väldigt stor? Möjligen så att man skulle kunna märka det.
Detta baserar jag på mina egna upplevelser när jag spelar så jag vet därför inte med säkerhet hur andra ser skillnad på mina exempel, endast vad jag antar...

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk

i vissa spel tycker jag att 24 fps känns "flyt" medans andra kräver 30 eller mer (t.ex. bilspel) för att flyta på. ... har dock inte lirat så många olika spel på nya datorn ännu.

t.ex:
Crysis: 28fps-32 fps går fint att spela tkr jag.
Need for speed ProStreet: spelade i 21fps först.... gick inte så bra (fick sänka upplösningen så jag fick över 30fps)
Cod4: 35-38 fps= Perfekt

som ni ser är jag inte så kännslig..... kan tillägga att jag inte kan få högre fps i ovanstående spel (med vettiga inställningar)... så jag har inte så mkt att jämföra med

Sammanfattat: jag tycker inte det känns som att det finns nån anledning at ha mer än 40fps då alla spel jag testat flyter fint med det.

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem

Jag är inte heller särskitl känslig kan tilläggas, ca 40 i fps är utmärkt för mig i de flesta spel, hellre rätt höga inställningar med runt 40 fps än rätt låga med betydligt högre fps.
Håller alltså med volvopowr till fullo:)

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
de flesta LCD-skärmar idag kör ju på 60hz och uppåt, och skillnaden på 60 och 140 fps kan väl inte många tycka är väldigt stor?

Mig veterligt kladdar alla standard plattisar upp bilder i enbart 60Hz. Inget uppåt. Jag har fortfarande inte fått någon förklaring på hur folk tillgodogör sig alla de mängder extra frames som aldrig visas när de har frame rates på ett par hundra mer än skärmen klarar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Mig veterligt kladdar alla standard plattisar upp bilder i enbart 60Hz. Inget uppåt. Jag har fortfarande inte fått någon förklaring på hur folk tillgodogör sig alla de mängder extra frames som aldrig visas när de har frame rates på ett par hundra mer än skärmen klarar.
B!

Fps och hz är inte samma sak så man kan inte jämföra så. Man kan få ut och känna skillnad på 60fps och mer även på en 60hz-TFT. Nu beror det på vilket spel du spelar också, vissa spel klarar av det bra och vissa spel ger tearing som går att fixa till med v-sync som det också har diskuterats om här. Allt detta har det redan diskuterats om i denna tråd så läs om den om du har missat det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja Katten, små koolt. Jag själv är så dålig på sådant här men hur fungerar just ovan film? Alltså, illusionen? Är pappret vinklat eller lurar det hjärnan här? Hur fungerar det?

Anledningen till att du ser det vänstra bordet längre och smalare än det högra beror på bordsbenen.
Din hjärna vet att bordsbenen ska vara 90 grader ner mot golvet mot bordsskivan som ligger horisontalt jäms med golvet.

Då ska det enligt bilden det vänstra bordet inte ha samma storlek som det högra. Din hjärna gör om 2-D bilden till en 3-D bild och vet då att storleken inte är den samma OM det hade varit riktiga bord. Hade du tagit två kort på dessa två bord som har olika storlekar i exakt samma vinkel som på pappret i filmen och sedan klippt ut borden, lagt på ett vitt papper så hade du fått samma effekt ÄVEN om det är två fotografier på bord med olika storlekar.

Hjärnan är otrolig att förstå sig på världen, i den ”riktiga” världen finns inga ritade 2-D bilder… Därför har inte hjärnan någon ”funktion ”att förstå att 2-D bilden av borden har samma storlek.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Fps och hz är inte samma sak så man kan inte jämföra så. Man kan få ut och känna skillnad på 60fps och mer även på en 60hz-TFT. Nu beror det på vilket spel du spelar också, vissa spel klarar av det bra och vissa spel ger tearing som går att fixa till med v-sync som det också har diskuterats om här. Allt detta har det redan diskuterats om i denna tråd så läs om den om du har missat det.

Mr B har helt rätt.
Sitter du med 60 Hz i uppdateringsfrekvens kan du inte på något sätt nyttja tex 100 FPS om du sätter på V-Sync.
Har du däremot V-Synk av så kommer du får tearing, inte lika synligt på en LCD/TFT som det är på en CRT.
Men V-Sync på så låser du FPS på samma som uppdateringsfrekvensen.

Dom flesta spel i daxläget så ligger man runt 35-60 FPS beroende på dator.
Och 40 FPS är spelbart beroende på VAD för typ av spel vi pratar om.

Många missar att det handla om hur snabbt "svepet" är. Alltså, om du tar och spelar tex ett extremt snabbt first person shooter så kommer du få problem med tex 35 FPS då du kommer märka av allt för stora "hack" mellan varje skärmbild, du har alltså rört dig för långt mellan varje bild och upplever då hack.

Men spelar du ett "långsammare" first person shooter där det är mer lugnt tempo så kommer du inte behöva kanske mer än 35 FPS för att det ska vara helt perfekt. Då kommer då inte ha rört dig så långt mellan varje bild.

Det är därför det utan problem var spelbart utan hack på Atari, Amiga och äldre konsolspel där man aldrig hade mer än 25 FPS. Dom flesta spelen var då spel som inte alls hade det temp på samma sätt, det var plattformspel där bakgrunden inte rörde sig allt för fort. Då rörde sig inte gubben och/eller bakgrunden direkt mycket mellan varje bild.

Så det är för stor hysteri när det gäller FPS, spelar man spel som inte kräver mer än 35 FPS så kommer man inte uppleva något "lagg" i spelet.
Visst kommer spelet kännas behagligare med mer FPS, men det är inget krav.

På dagens konsolspel där dom har vissa mycket snabba spel så märker man ofta av att det enbart är 25 FPS. Det hackar alltså. Sett detta på både XBOX. XBOX360 och PS2.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Anledningen till att du ser det vänstra bordet längre och smalare än det högra beror på bordsbenen.
Din hjärna vet att bordsbenen ska vara 90 grader ner mot golvet mot bordsskivan som ligger horisontalt jäms med golvet.

Då ska det enligt bilden det vänstra bordet inte ha samma storlek som det högra. Din hjärna gör om 2-D bilden till en 3-D bild och vet då att storleken inte är den samma OM det hade varit riktiga bord. Hade du tagit två kort på dessa två bord som har olika storlekar i exakt samma vinkel som på pappret i filmen och sedan klippt ut borden, lagt på ett vitt papper så hade du fått samma effekt ÄVEN om det är två fotografier på bord med olika storlekar.

Hjärnan är otrolig att förstå sig på världen, i den ”riktiga” världen finns inga ritade 2-D bilder… Därför har inte hjärnan någon ”funktion ”att förstå att 2-D bilden av borden har samma storlek.

Tack för förklaringen, coolt som katten i alla fall.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Denna tråden trodde jag de hade låst, pga logikbrist...^^
Crysis och COD tex nu är spel som är helt dugliga på 30FPS pga blur och annat som gör att man inte känner CS1.6 hack(lagg får de som vill säja så)

60hz skärm oavsett CRT/TFT har en max intevall på 60bilderpersekund även om en TFT inte uppdaterar skärmen samma sätt som en CRT så har den en max uppdatering på 60bilder per sekund, om det nu vill säja är en TFT med 60hz max.

V.sync ... igen använd det om ni får 60FPS+ då det inte kännar nått till att överarbeta CPU och GPU i onödan. mus lagg? dåligt V.sync kanske på spelet eller antagligen nått hårdvaru fel för jag får inte mus lagg av V.sync och jag vägrar spela utan V.sync då man ser så fula tearings på spelen då.
Perfect spel man kan tästa V.sync vs no V.sync är DooM3 billigt kostar lika mycket som en pizza köp det om ni vill annars "ingen kommentar" hst piratebay för de som inte vill spendera en liten 50-lapp...
Då Doom 3 är ett sådan spel man gråter då man spelar utan V.sync pga den helt otroligt horibla tearing som dyker upp då man ser rök effekter från vapen gubbar tunnor etc... motorsåg är perfect att kolla med, Ctrl+Alt+§ (konsolknappen) skriv in Give all så ni får motorsågen njut av den hemska rök som delvis försvinner in i de osynliga bildfrekvenserna som inte skärmen visar pga att den inte hinner med det...

har NI nått emot det jag skrev, så har jag iallafall eran optiker på min sida...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Denna tråden trodde jag de hade låst, pga logikbrist...^^
Crysis och COD tex nu är spel som är helt dugliga på 30FPS pga blur och annat som gör att man inte känner CS1.6 hack(lagg får de som vill säja så)

Det är helt och hållet individuellt. 30FPS tycker jag personligen är för lite och jag tror väldigt många andra tycker likadant.

Visa signatur

Min musik
@albinloan