Permalänk
Medlem

Sover du med datorn på?

Finns säkert många här som har datorn i samma rum som ni sover, så tänkte checka hur många som stänger av den på nätterna.

Ni som röstar Ja, skriv gärna varför ni inte stänger av datorn.

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Hedersmedlem

Ibland. Inte just nu. Men det är för att jag bara har kastat ihop en bruksdator. Så den låter rätt så mycket.

Permalänk
Medlem

Har den alltid på.

Anledning 1: Jobbigt att behöva starta den igen varje dag.
Anlednign 2: Den används till aktiviteter som vi inte får skriva om här.

Permalänk
Vila i frid

ja, för att jag inte orkat koppla i startknappen...
o det är jobbigt att gröta in handen i röran för att kortsluta pinnarna...
Men borde igentligen börja stänga av den lite då o då...

Permalänk
Hedersmedlem

Stänger aldrig av servern, av uppenbara anledningar. (Den är bland annat webserver)
Jag sover dock inte i datorrummet, och stänger av laptopen (känns fel att ha den på 24/7).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Jag har den alltid på eftersom jag uploadar semesterfoton på diverse hemliga sidor under natten och dagen.

Permalänk

Ja av två orsaker.
Jag vet inte när jag kommer använda den sista gången på kvällen samt det tar lång tid att starta den på morgonen. Under dagen så är den dock alltid avstängd.
Detta beteende började jag med '99 då jag fick bredband, förut så behövde man ej kolla saker på morgonen eller under kvällen. T.ex. kolla på forum, eller slå upp ord/saker som man fick höra på tvn eller började tänka på.
När jag tänker efter vet ingen privatperson som har på en dator 24h om dygnet utan att ha bredband till den.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Min väsnas lite för mycket egentligen, så jag stänger av den om jag inte håller på med något. Lite onödigt att ha den avstängd om jag ändå ska rendera eller koda film eller annat som gör att man inte kan använda den ordentligt. Sådant är bäst förpassat till nätterna när man ändå inte använder den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
ja, för att jag inte orkat koppla i startknappen...
o det är jobbigt att gröta in handen i röran för att kortsluta pinnarna...
Men borde igentligen börja stänga av den lite då o då...

Hahaha
Slöfock

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hare en server ute i köket som alltid är på och min vanliga dator är på ganska ofta också.
Har RSS feeds i µtorrent på och vill ju inte missa nått, samt att jag gillar att "seeda"

Permalänk

Hej. Jag har haft den på när den stod i vardagsrummet men nu jag har byggt om vardagsrummet till hemmabio så står den i sovrummet och kan inte sova med den på, blir nog bättre när jag bytt upp mig i lägenhet.

Till [-Pale-] Har du inte så att du kan ändra i moderkortet och i bios så att du kan stara med musen istället? Det kan jag men har inte brytt mig om att ställa in det.

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600

Permalänk
Medlem

Har den alltid på...

Mest för att jag har det svårt att somna i ett helt tyst rum, har äcklig tinnitus och då lyssnar jag hellre på fläktarnas lugnande sus än ett konstant piiip...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Ibland.
Beror lite på vad som ska "göras" under nattens timma då man slaggar.

Men annars så brukar jag ta som vana att stänga ner patrasket då jag ska slagga. Vet inte rikigt varför, men det är väl någon vana man har.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Mina båda burkar är alltid på. Båda står i sovrummet och är ganska tysta så det är inget jag har ont av. Den ena agerar server så det är ganska naturligt att den står på, den andra går så fint så det verkar onödigt att stänga av

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Den står alltid på. Inte bara för att ladda upp och ner grejer dygnet runt, utan även för att snabbt komma åt datorn när jag kommer hem eller behöver använda den, och för att alltid vara mer eller mindre tillgänglig på msn.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Till och från. Dock låter den lite för mycket för tillfället. Behöver ny cpukylare och nätagg så ska den nog kunna vara tyst igen sen:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Har alltid servern på och den har nu sällskap av ytterligare en server.
Eftersom jag för närvarande sitter på laptop låter jag även den vara på, så himla bekvämt att bara stänga locket och inte behöva göra klart allt för att man "måste" sova.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Har ett antal servrar som står på konstant, fyra stycken + htpc'n som heller aldrig går ner. Min laptop stänger jag locket på så går den ner i sleep.

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Medlem

Jag har den alltid på, eftersom jag har musik eller oftast HotSpot (podcast från www.gamespot.com) på när jag ska sova.

Permalänk
Medlem

Stänger ALLTID av min dator. Förr hade jag den igång när det behövdes, men nu har min strömsnåla server tagit över det jobbet. Drar bara 10w vilket är snällt mot elräkningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stänger nästan aldrig av datorn, har ett väldigt stort intresse av semesterfilm, så jag brukar ha en del på nedladdning. Sen orkar jag inte hålla på och stänga av och sätta på den varje dag heller.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 240man
Har den alltid på.

Anlednign 2: Den används till aktiviteter som vi inte får skriva om här.

Samma här

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Jag stänger alltid av datorn. Skulle jag inte göra det skulle jag inte höra om brandlarmet går igång. Så högt låter den datorns fläktar.

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Korsordsguru

Har min dator + server gående i mitt rum dygnet runt. Det är ju för det första väldigt jobbigt att stänga av och sätta på datorn, sedan använder jag också RSS-funktionen i uTorrent och man vill ju inte missa saker som sagt var. Dessutom schemalägger jag diverse aktiviteter att ta plats på natten. Utöver det har jag vant mig med att sova med datorn på, så fläktarnas sus får mig att sova gott! Somnar allmänt lätt när jag hör brummande bakgrundsljud. Gärna från en motor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har alltid på, tycker det är mest gött

+ att man vill ju seeda runt sina semesterbilder m.m så folk får ta del av sina härliga upplevelser.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 240man
Har den alltid på.

Anledning 2: Den används till aktiviteter som vi inte får skriva om här.

Anledning 3: Jag har faktiskt svårt att sova utan att höra ljudet av datorn ibland.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk

Ibland.
Brukar låta den stå på när jag behöver ladda ipoden eller liknande... eller när det är någon stor semesterfilm jag vill få hem.
Familjen svensson på öland drog jag ner senast, hejdundrande bra film!

Permalänk
Hedersmedlem

Man får faktiskt inte ens antyda:
"All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden."

Permalänk

Jag har alltid datorn avstängd under natten, då det är omöjligt att sova med den surrande intill sängen.

Förresten, ni som skriver att ni har datorn på därför att det är jobbigt eller tar tid att starta den - så jobbigt kan det väl inte vara att trycka på en knapp, eller måste ni veva igång den? Och hur lång tid tar det i anspråk att starta den? Ett par minuter? Gå och gör kaffe medan datorn startar!

Permalänk
Medlem

Kan hända att den står och surrar då endast när man somnar innan man hinner stänga av datorn,ser ingen anledning till att ha den igång så vidare det inte är nån filserver. som sakt det är ju inte så jobbigt att starta den 30sec-1min så är allt klart...

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man får faktiskt inte ens antyda:
"All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden."

Vem har sagt något om piratkopiering?