Permalänk
Medlem

Ja, men bara servern och HTPCn. Dock står de inte i samma rum som jag sover i.

Permalänk
Medlem

Både ja och nej. Min stationära har jag i samma rum jag sover, och även om den är rätt tyst så låter den ju. Gillar inte ljud när jag ska sova så den stänger jag alltid av. Och så gillar jag känslan av en nystartad och fräsch dator när jag ska spela spel.

Den bärbara ligger dock igång 24/7 i köket och agerar filserver.

Permalänk
Medlem

Servern är konstant på utav förklarliga själv, men även Laptopen är alltid på.
Känns gött att kunna slänga handflatan på tangentbordet och börja leka direkt än att öppna locket, hitta powerknappen och vänta på att datorn skall boota upp. Lat helt enkelt.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Servern är konstant på utav förklarliga själv, men även Laptopen är alltid på.
Känns gött att kunna slänga handflatan på tangentbordet och börja leka direkt än att öppna locket, hitta powerknappen och vänta på att datorn skall boota upp. Lat helt enkelt.

Öppna locket och slänga handflatan på tangentbordet menar du?
Klart att man inte stänger av en laptop helt. Sleep-läge är riktigt trevligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Öppna locket och slänga handflatan på tangentbordet menar du?
Klart att man inte stänger av en laptop helt. Sleep-läge är riktigt trevligt.

Dock har jag märkt att Sleep-läget fuckar upp datorn ganska hårt, speciellt ifall man flyttar datorn mycket, tex jag som släpar datorn till och från skolan varje dag.
...Inte så bra får hårddiskarna i längden

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

njäe.. har ingen anledning till det, om man inte tar emot/skickar någon större fil till en kompis som icke har 10mbit eller liknande

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Ibland.
Brukar låta den stå på när jag behöver ladda ipoden eller liknande... eller när det är någon stor semesterfilm jag vill få hem.
Familjen svensson på öland drog jag ner senast, hejdundrande bra film!

Jag finns med som statist i den filmen. En riktigt 10-poängare.

En annan sak som vore intressant att veta. Ni som har datorn igång 24/7, betalar ni även elräkningen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
En annan sak som vore intressant att veta. Ni som har datorn igång 24/7, betalar ni även elräkningen?

Nix, dock ska jag försöka börja med att stänga av datorn om kvällarna tror jag, brukar dock ofta se på serier och dyligt, så orkar aldrig gå upp och stänga av datorn.

Dock använder jag shutdown timer ibland, rikigt mysigt program

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp
Som tur är så har man en relativt snål dator, så den ksotar inte så mycket att driva. Då kostar stenålders-ugnen och det snåldragandes kylskåpet (som numera tack och lov är utbytt) mer.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej
Spelar ju mindre roll då att ha på datorn konstant kostar runt 500kr/år, vilket inte är mycket...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Jag har haft datorn på dygnet runt senaste 5-6 åren. Tycker det är rätt bekvämt att inte behöva stänga ner allt och starta allt igen på morgonen. Bättre att låta det vara igång hela tiden.

Och ja el ingår i min hyra annars hade jag nog övervägt att stänga av datorn faktiskt.

Permalänk

Alltid på, är för lat för att stänga av den när man går å lägger sig/far på jobbet

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk

Min dator sover när jag sover.
Jag är förjävla känslig när det gäller sömn, så jag måste ha det knäpptyst vid sovdags... Kräver inte mycket mer än att en fluga fjärtar för att jag ska vakna om nätterna

När jag behöver ha datorn igång under natten av någon anledning så kör jag in öronproppar.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansomguy
Hej. Jag har haft den på när den stod i vardagsrummet men nu jag har byggt om vardagsrummet till hemmabio så står den i sovrummet och kan inte sova med den på, blir nog bättre när jag bytt upp mig i lägenhet.

Till [-Pale-] Har du inte så att du kan ändra i moderkortet och i bios så att du kan stara med musen istället? Det kan jag men har inte brytt mig om att ställa in det.

Kanske jag har, eller med tangentbordet iaf.
Ska nog kolla det nästan gång jag måste reboota.

Permalänk

har den på ca 20-40dagar om året.. fast sen hur länge den är på om dagen är nognärmare "en dag"

Ska fixa server/htpc som ska rulla ca 300dagar om året. resterande är när man är på semester och inte behöver komma åt den.

har dock min prim i rummet, kan sova med den på och även med 3 lysande fläktar är inget prob har haft värre burkar som låtet som en höfläkt som saknar ett blad

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Min dator fungerar även som värmekälla nu på hösten, utan den blir det snabbt kallt.
Bor ute i garaget som vi har renoverat till ett rum så, har helt enkelt inte satt in element eller nått annat än. ^^

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Japp. Här har man turen att ha en fast elräkning inräknad i hyran på lägenheten Det utnyttjar man ju så mycket man kan.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

det har jag gjort nu snart dom 5 senaste åren.

Permalänk
Medlem

På vintern händer det ibland att jag har på datorerna. Min laptop har ibland stått på 24/7, Men nu när jag har fått igång min stationära så står den på istället. Men på sommaren är det risk för åska och då vill man inte riskera risken, då drar jag ur datorns grendosa. Men om jag ska ha på datorn på under en sommarnatt så kollar jag då om det står om det kommer vara åska innan jag ska sova.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Nix, vill ha det tyst när jag sover. Datorn står vid sängänden.

Permalänk
Medlem

nej det känns onödigt.

Permalänk
Medlem

Självklart, även när den lät som en jetmotor som någon försökte klämma in en bil i.

Har på både bärbara och stationära, dels för folding och dels för att seeda ghostreconaw2demo.torrent. Alla vet ju att på/av knappen bara är till för att ge datorn ett proffsigt uttryck. Den är inte tänkt för att användas.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Jag har min igång, och varför? Jo:
Tar ju sån tid att starta upp den, säkert ett par minuter.
Har massa saker igång på nätterna där man inte vill tappa kontakten med nätet.
Använder den som musikspelare och brukar somna in till lite musik, jobbigt att gå upp och stänga av den då precis när man är på väg att somna.

Permalänk
Medlem

Har laptopen på sleep-läge (hon måste ju också få sova), men den stationära stänger jag bara av när jag ska dammsuga den från damm, jag orkar bara inte stänga av den, och sedan boota upp den igen, tar på tok för lång tid!

Och dom står faktiskt bara där, utan att dela eller ladda ner några semesterfilmer, varför skulle någon vara intresserad av vad jag gör på min semester, och varför skulle jag vara intresserad av vad nån annan gör på semestrarna? *grin*

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Vem har sagt något om piratkopiering?

Inte sagt. Antytt.

Permalänk
Avstängd

Ja, det händer hyffsat ofta.
Trots att den är långt ifrån tyst.

Permalänk
Medlem

Stänger alltid av min på natten om jag inte drar ner några viktiga semesterfilmer från nätet

Dels p.g.a att den låter rätt mycket sen har jag ingen anledningen till att ha den på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan hända, när jag laddar ner nåt stort. Men oftast inte. Tycker faktiskt det är lite jobbigt med datorljudet, är rätt känslig när det gäller sömn.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Testpilot

Har en server som alltid är på och även min vanliga dator är på jämt. Egentligen borde jag förflytta saker som min vanliga dator gör på natten (torrent/IRC) till servern så man faktiskt kan stänga av den vanliga datorn.

Har inget separat elräkning utan det ingår i hyran, annars hade jag nog stängt av den vanliga datorn på natten.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Har en ws och laptop som alltid står på förutom vid vissa installeringar som måste starta om datorerna och så.

Därför jag gör det är för jag hatar att sätta igång datorn stup i ett