Permalänk
Avstängd

OpenDNS

Är det någon här som använder OpenDNS?

http://www.opendns.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/OpenDNS

Vad har du för synpunkter på det?
Bra? Dåligt? Snabbt? Långsamt?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Jag använder det.
Märker ingen större skillnad i hastighet, så använder det gärna. Det positiva är att man kan ställa in egna redirects, förkortningar och så vidare.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

Känns lite stukat att använda en DNS som ligger och kör i USA.

Har inga problem med min ISP's DNS.

Permalänk
Medlem

OpenDNS använder anycast routing vilket gör att man kommer till den närmsta servern. Den närmsta servern från Sverige finns i London och London ligger inte i USA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kim_a
OpenDNS använder anycast routing vilket gör att man kommer till den närmsta servern. Den närmsta servern från Sverige finns i London och London ligger inte i USA.

Det ligger inte i Sverige hur som helst.
Operatörernas servrar står i 99% av fallen inom sveriges gränser i samma nät dit man är kopplad. Inga omvägar alltså.

Permalänk

Varför ska man använda OpenDNS om man redan har tillgång till en väl fungerande dns-server här? Vidare kan jag läsa saker om OpenDNS som gör mig misstänksam.. de gör saker man inte ska göra nämligen, vilket skulle kunna få vissa applikationer att sluta fungera som det är tänkt.

Permalänk
Medlem

Jag änväder OpenDNS, började använda det när det var snack om att TPB skulle blockeras av nått "barn-porr" filter, Och använde man OpenDNS så skulle man tydligen slippa det.
Nu blev ju det aldrig något med det filtret, men OpenDNS verkar funka bra endå så jag fortsätter att använda det

Visa signatur

MSI P67A-C45 | i5 2500k 3.30GHz @ 4.5GHz | Asus GTX 660 TI-DC2 980/6008 @ 1160/6900 | 16384MB Corsair DDR3 | Samsung SSD 830 Series 256GB, WD 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

"OpenDNS is not, as its name might seem to imply, open source software."
"According to OpenDNS, additional services that run on top of its enhanced DNS service will be provided, and some of them may cost money."

Låter inte som något för dig, uid313
Nja, jag kör nog som jag gör nu, med egen cachande DNS-server och "gammal vanlig" DNS... Kalla mig paranoid, men jag vill inte köra på deras servrar när jag inte riktigt vet vad det är.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Just de.. uid313 går igång på allt om börjar på "Open", men denna gången var han lite naiv.. hehe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
"OpenDNS is not, as its name might seem to imply, open source software."
"According to OpenDNS, additional services that run on top of its enhanced DNS service will be provided, and some of them may cost money."

Låter inte som något för dig, uid313
Nja, jag kör nog som jag gör nu, med egen cachande DNS-server och "gammal vanlig" DNS... Kalla mig paranoid, men jag vill inte köra på deras servrar när jag inte riktigt vet vad det är.

Nja, kanske inte...
Men skulle gärna vilja ha en censurfritt DNS, som inte loggar, som ger anonymitet orh skyddar den personliga integriteten, och som använder sig utav kryptering. Synd att OpenDNS inte gör det.

Det är bara nyttigt med lite paranoia.
Säkra framför det osäkra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Just de.. uid313 går igång på allt om börjar på "Open", men denna gången var han lite naiv.. hehe

Haha, jo. Lite fult att luras att tro att det är open source.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeker
Jag änväder OpenDNS, började använda det när det var snack om att TPB skulle blockeras av nått "barn-porr" filter, Och använde man OpenDNS så skulle man tydligen slippa det.

Hm? menar du allvar?

Permalänk
Hedersmedlem

jycken: Det är mycket möjligt... Läs lite här t ex:
http://swartz.typepad.com/texplorer/2007/07/polisens-hmnd-m.h...
Det var en nyhet på swec uppe om det hela också, givetvis med en enorm forumtråd om det hela.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Nja, kanske inte...
Men skulle gärna vilja ha en censurfritt DNS, som inte loggar, som ger anonymitet orh skyddar den personliga integriteten, och som använder sig utav kryptering. Synd att OpenDNS inte gör det.

Det är bara nyttigt med lite paranoia.
Säkra framför det osäkra.

Haha, jo. Lite fult att luras att tro att det är open source.

Jag har nog aldrig märk av någon censur hos min ISP, och jag tvekar _starkt_ på att de loggar varje DNS request. Krypterad DNS finns inte än, såfall får man köra över någon VPN.

DNS är en öppen standard redan som den är.

Permalänk
Hedersmedlem

ISP:erna som följer den där polisens "barnporrlista" censurerar ju DNS-requests till sina servrar. Dvs så jäkla enkelt att gå runt, det är bara för att få det låta bra för Svensson.

Jag använde OpenDNS när jag bodde i Spanien, ISP:ens DNS sög verkligen så det behövdes något bättre.
Men jag råkade på problem då och då (men inte allt för ofta). T.ex. så hitta den inte sweclockers.com, men på sidan redirectades till som föreslog resultat var exakt samma adress med, klickade man på den kom man tillbaka till samma redirectsida.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

bind funkar bra den, dns är reden gjort för att vara redundant så om man inte misstror sin isp så är opendns inte nått gemene man behöver. Iofs om du inte litar på din isp så bör du köpa en vpn tjänst först... byta dns gör väl ingen nytta mot paranoia

Permalänk
Avstängd

Jag litar inte på min ISP, men jag litar inte på OpenDNS heller.

Det borde finnas krypterad DNS, och borde hostas som public DNS server av ACLU, EFF, EPIC eller nåt...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

uid313: Du borde nog läsa lite om kryptering fungerar. Man kan inte bara slentrial-kryptera allt för principens skull.

Jag sysslar inte med barnporr och annat så jag lider inte heller av polisens filter.

Permalänk
Medlem

tror en kurs i kryptologi inte skulle sitta helt fel för herr uid313 troligen skulle du stortrivas , kolla med ditt lokala universitet vad de har att erbjuda annars om du vill ha boktips kan du få nått.

Permalänk
Avstängd
Citat:

uid313: Du borde nog läsa lite om kryptering fungerar. Man kan inte bara slentrial-kryptera allt för principens skull.

Jag sysslar inte med barnporr och annat så jag lider inte heller av polisens filter.

Slentrial-kryptera? Vad menas med det?

Inte jag heller. Men jag vill ändå ha kryptering för anonymitet och personlig integritet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
tror en kurs i kryptologi inte skulle sitta helt fel för herr uid313 troligen skulle du stortrivas , kolla med ditt lokala universitet vad de har att erbjuda annars om du vill ha boktips kan du få nått.

Men jag är jätte dålig på matematik, så algoritmer förstår jag ej.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
ISP:erna som följer den där polisens "barnporrlista" censurerar ju DNS-requests till sina servrar. Dvs så jäkla enkelt att gå runt, det är bara för att få det låta bra för Svensson.

Du får gärna utveckla, jag hängde inte riktigt med.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Slentrial-kryptera? Vad menas med det?

Inte jag heller. Men jag vill ändå ha kryptering för anonymitet och personlig integritet.

Men jag är jätte dålig på matematik, så algoritmer förstår jag ej.

Lite simpel TCP/IP kunskap säger det mesta med. Du pratar som en politiker.

Njae, de var ett dåligt ordval kanske. Men jag menar "tok"-kryptera allt, bara för sakens skull. Surfning hade gått sjukt långsamt om det skulle handskakas kryptering och nyckelutbyten vid varje request. DNS är nämligen ett ganska connnetion-less protokoll, man skickar en fråga, och får eventuellt ett svar tillbaks i ett litet UDP paket. En slimmad design helt enkelt.

FTP och HTTP är annorlunda, här upprättar man en session, som ligger "igång", och här kan faktiskt känslig data skickas. Här fungerar krypering bra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Lite simpel TCP/IP kunskap säger det mesta med. Du pratar som en politiker.

Njae, de var ett dåligt ordval kanske. Men jag menar "tok"-kryptera allt, bara för sakens skull. Surfning hade gått sjukt långsamt om det skulle handskakas kryptering och nyckelutbyten vid varje request. DNS är nämligen ett ganska connnetion-less protokoll, man skickar en fråga, och får eventuellt ett svar tillbaks i ett litet UDP paket. En slimmad design helt enkelt.

FTP och HTTP är annorlunda, här upprättar man en session, som ligger "igång", och här kan faktiskt känslig data skickas. Här fungerar krypering bra.

Jag är bekant med TCP/IP.
Varför pratar jag som en politiker?

Ja, DNS är ett simpelt protokol med DNS request och DNS Reply, som bygger på UDP protokollet, du har nog rätt i att man skulle få en "overhead" om man använde kryptering. Du har även rätt att andra protokol som HTTP och FTP som använder TCP protokollet är mer lämpade att kryptera då de är sk "connection-oriented protocols".

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!