Permalänk
Medlem

inhägnat område??

Någon som vet vad som krävs för att ett område ska klassas som inhägnat?
Har sökt men inte hittat något

Permalänk
Medlem

beror lite på i vilket sammanhang.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Det här i Finland, så det kan vara annat. Inhägnat område är olika beroende på plats.. men jag vet i alla fall att för att hamnen jag arbetar i skulle räknas som inhägnat behövdes rejält höga gallerstaket med låsta portar. Men ibland behövs inte sånt, utan bland annat kan man ha enbart ett område avgränsat med såna där band som bland annat polisen använder vid brottsplatser... du har kanske sett såna i filmer eller nåt. Och för att avgränsa privata vägar som inhägnat område (inte rätt term tror jag, men samma funktion) så behövs en bom eller liknande.

Inga juridiska bevis, utan bara erfarenheter.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

det är min kompis som har en gård och det är på en åker som ligger en bit ifrån en liten väg (som jag tror han också äger)
vi ska bygga en crossbana innanför

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cS_mAnIaCx
det är min kompis som har en gård och det är på en åker som ligger en bit ifrån en liten väg (som jag tror han också äger)
vi ska bygga en crossbana innanför

Enkelt sätt gäller att området är avspärrat på ett sådant sätt att personer uppmärksammar området så som avskilt från resten av området. Må det så vara med snöre eller med ett staket osv. Finns nog ingen laglig definition på det närmare än så.

Däremot vet jag inga vidare krav som t.ex. en crossbana kan ha som har med säkerhetsaspekter och tillstånd att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

så om man sätter upp ett stacket och en skylt:
tillträde förbjudet för obehöriga
så borde det räcka
och ev en grind

Permalänk
Medlem
Citat:

så om man sätter upp ett stacket och en skylt:
tillträde förbjudet för obehöriga
så borde det räcka
och ev en grind

Som sagt, det finns inget krav för någon skylt osv för att det ska räknas som inhängnat, det behövs inget tillstånd av polisen för att göra en motorcrossbana eller något liknande?

Om det enbart är inhängnat område som behövs så räcker det med snöre om man så vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Som sagt, det finns inget krav för någon skylt osv för att det ska räknas som inhängnat, det behövs inget tillstånd av polisen för att göra en motorcrossbana eller något liknande?

Om det enbart är inhängnat område som behövs så räcker det med snöre om man så vill.

skulle inte tro de
iom att det är hans mark så borde han ju göra nästan vad han vill och att köra minicross/cross and so on är ju inte olagligt på ett inhägnat område

Permalänk
Medlem
Citat:

skulle inte tro de
iom att det är hans mark så borde han ju göra nästan vad han vill och att köra minicross/cross and so on är ju inte olagligt på ett inhägnat område

Jo jag är inte insatt i det. Men om banan är avsedd för någonting annat än privat så kan ju andra regler gälla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jo jag är inte insatt i det. Men om banan är avsedd för någonting annat än privat så kan ju andra regler gälla.

vi ska ju ha en "liten" lek bana som jag o några kompisar kommer att köra på för skojs skull.
så då behöver man inte så mycket för att det ska räknas som inhägnat

Permalänk
Medlem
Citat:

vi ska ju ha en "liten" lek bana som jag o några kompisar kommer att köra på för skojs skull.
så då behöver man inte så mycket för att det ska räknas som inhägnat

Kolla med polisen för säkerhets skull. Kan ju handla om säkerhet vid personskador osv.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Motorbanor får inte ligga för nära (fyra kilometer eller så) tätbefolkade områden, eller något sådant.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Har för mig att det måste vara någon form av 2m hög avspärning (staket/stängsel) Vet dock inte om det stämmer, hörde det av en kompis som skulle göra en liknande sak.

Permalänk
Medlem

Ska det inte vara så att stängselt ska kunna ta imot x antal ton?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Ska det inte vara så att stängselt ska kunna ta imot x antal ton?

oO

Måste vara en låg gräns i så fall, tvivlar på att ett normalstängsel kan stå emot ens ett tons tryck. Och det är ju inhägnat.

Tror det räcker med ett staket ärligt talat. En tydlig avgränsning.

Permalänk
Hedersmedlem

Som m0REc påpekade, inhängnaden är nog inte så jobbig men däremot var den ligger. Finns det grannar i närheten så finns det väl (kanske?) lagar om oljud. Om det inte faller under lagen så får ni ändå väldigt arga grannar om ni åker mycket. Tänk på det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

För några år sen så när jag skulle göra crossbana så var man tvungen att ha 3 meters säkerhetszon runt alla motorbanor, vet inte hur det är nu men antar att det är samma idag!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

skulle inte tro de

Det stämmer. Eftersom banan ligger i närheten av allmänväg (uppfattat rätt?) så sätt upp ett vanligt staket. Sätt upp skylten "Obehörig äga ej tillträde". Allmansrätten gäller inte på inhängnat område, och du/markägaren är skuldfri om nu någon oberörig skulle beträda banan.
Har en bana hemma i pappas skog, där vi kör lite tyngre grejor än minicross, typ enduro 430cc, och det har gått bra alla år iaf ända sedan bror min började i början av 80-talet tills idag!
Skitskoj, så ut å bygg nu! Så länge det är eran mark så får ni köra det utan att behöva några andra tillstånd. Hemma så har ja och mina kompisar pratat med ägarna till grannskogen, och fått lov att köra på deras skogsvägar så länge vi inte förstör övrig mark och håller oss borta när det är älgjakt

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."