Permalänk
Medlem

Projekt Arbete: Zeppelinare

Det är så att jag och två andra kompisar har bestämt oss för att göra en Zeppelinare. Nu undrar vi om någon har erfarenhet av något liknande bygge.
Angående helium, vilket är dess praktiska lyftkraft egentligen? Vi fick fram att den är runt 1.2 k per kubikmeter medan en annan sida hade betydligt lägre värde(praktiskt). Från början tänkte vi oss att Zeppelinaren skulle vara runt 1.5 kubikmeter, då allting kommer att väga runt 800 gram, dvs motorn, fläktarna, batteri osv. Men nu i efterhand, om vi ska följa
http://www.reklamballonger.se/zeppelinare.php
där det står att 3 kubikmeter helium lyfter 900 gram så måste Zeppelinaren vara betydligt större. och det blir ju praktiskt jobbigt att bygga en alltför stor Zeppelinare. Sedan får vi inte glömma kostnaden för Helium... 1.8 kubikmeter Helium kostar runt 800 kr. Bara för gasen kommer det att bli runt 2000 kr då vi vill helst testa Zeppelinaren innan vi ställer ut den.
Det kanske skulle gå att värma heliumet så att de får ännu bättre lyftkraft eller något liknande?

Ni får gärna komma med tips eller erfarenheter när det gäller liknande byggen! Och om nån kan redogöra för heliumets praktiska lyftkraft så gör det snälla...

Permalänk
Medlem

Kanske lättare att göra en varmluftsballong, även om det kanske inte är lika roligt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ja precis, det är inte lika roligt.

Permalänk
Medlem

Vad ni än gör, döp den inte till Hindenburg

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vätgas är roligare

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

Du får räkna med arkimedes princip, så lär du få svar på det mesta.

Vad är det du tänker undersöka i ditt projektarbete om jag får fråga?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

väte är ju lättare fast farligare också men det är väl bara att hålla det borta från syre ?:P

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

gör den i bly och kalla den led zeppelin ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Du får räkna med arkimedes princip, så lär du få svar på det mesta.

Vad är det du tänker undersöka i ditt projektarbete om jag får fråga?

Det var så vi fick fram lyftkraften från början, dvs runt 1.2 kg/kubikmeter. Men vi blev lite förvirrade när vi såg att andra inte fått fram likadana värden, eller så är det helt enkelt att det teoretiska inte stämmer lika bra överrens i praktiken. Så hade varit tacksam om nån kunde kontrollera räkningen. Annars kan ni rätta då jag ska redovisa hur vi gjorde för att få fram vårt värde ikväll.

Jag vet inte riktigt. Vårt mål är att ha en klar Zeppelianare som kan lyfta vid slutet av 3:an. Självklart så kommer vi ha en skriftlig del på arbetet. Men jag antar att frågor som,
Hur bygger man en Zeppelinare?
Vilken gas ska man använda?
osv kommer att dyka upp.

En fråga angående väte, vad händer om man antänder det? Kommer Zeppelinaren att explodera eller bara brinna upp?
Men jag tror att väte är uteslutet då vi inte har säkerhetsutrustningen att handskas med gasen.

Permalänk
Medlem

mythbusters hade ju nåt avnsitt om hindenburg ta lite insperation därifrån

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk

Kanske det praktiskta värdet räknar med ballongen. Om du tänker dig en kubikmeter stor ballong så lär den ju ändå i sitt tunnaste material och med någon krok att förankra motor väga några hundra gram?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS