explorer.exe(?) enormt slött!
Jag har precis fått hem mina nya dator delar:
Asus M2N-SLI Deluxe
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+
Corsair XMS2-6400 Xtreme 4x1024MB DDR2
PNY GeForce 8800GTS 320MB
och ett Antec SONATA III att placera allt i.
Det ända jag har kvar sen gammalt är en 60gb IDE hdd från WesternDigital och en 200gb IDE hdd från Maxtor. Plus några optiska enheter.
Jag kopplade ihopp allting kopplade endast in 60 gigaren, formaterade den till NTFS och installerade winXP på den. Detta funkade utan problem. När jag dock skulle starta den nya installationen tänker datorn först i ungeför 20 min med en svart bild direkt efter att "Startar WindowsXP" laddningsskärmen har försvunnit. Efter denna väntan kommer "Välkommen"-skärmen upp varpå den blå standard bakgrunden på XP kommer upp. Här stannar datorn på nytt. Jag ser en muspil som jag kan röra på men jag kan inte göra markeringar på bakgrunden eller högerklicka. Jag kan däremot trycka Ctrl-Alt-Del och få upp aktivitetshanderaren utan fördröjning. Jag har testat att använda processen "kör" för att starta Explorer.exe på nytt (fast den redan finns som process) och jag har testat att stänga av processen Explorer.exe och starta den på nytt men utan framgång. Start menyn eller ikoner vägrar att visa sig.
Vid ett tillfälle lät jag datorn stå igång i detta läge i ungefär 2 timmar. När jag kom tillbaka hade startmenyn dyk upp men inga ikoner. Jag startade om datorn och samma fel uppstod. Jag har installerat om windows med samma resultat.
Jag testade dessutom att sätta i en Vista CD för installation men datorn kommer in i installations fönstret så att man ser den stylade bakgrunden varpå jag är tvungen att vänta ungeför 20 min innan menyvalen kommer upp där jag får välja språk på installationen. När jag valt färdigt och ber den installera stannar datorn på nytt i läget "Var god vänta...". Jag väntade i detta läge ungefär en timme innan jag tröttnade.
Jag har testat med min andra IDE hdd men med samma resultat.
Är det någon inställning i BIOS som är fel inställd i default settings eller måste jag ha en SATA disk att installera win på?
Snälla någon, jag har slut på idéer, och är tacksam för alla förstlag om hur jag kan gå till väga.
Update:
Felsäkert läge skapar samma problem.
Jag väntade i ungefär 40 min och lyckades få upp Start menyn och ikoner... När jag väl va inne i Windows flöt allting på snabbt och smidigt... Jag passade på att installera drivrutiner för grafikkort och moderkort. Installerade även DirektX 9.0c när jag ändå höll på och startade därefter om datorn. Den svarta skärmen försvann denna gång men den fastnar fortfarande i läget där jag ser Windows bakgrunden (som nu är den klassiska gröna kullen och den blå himmlen), men ingen start meny eller ikoner kommer upp. Det tog fortfarande ca 20 i alla fall innan de kom fram.
Juste, jag kollade hhd i chkht (eller vad det nu va för komando) och den va hel och fin.
Update 2:
Upptäkte att om jag inte har WinXP skivan i dvdspelaren så ber den mig sätta i rätt boot disk och trycka enter. Som att installationen inte skulle vara färdig... När jag sätter i cd och trycker ok kommer frågan "trycka valfri tanjent för att boota från cd:n" om jag låter detta vara startar datorn som vanligt... (alltså fryser i 30 min innan start menyn kommer fram) och trycker jag en tanjent så kommer jag in i Xp skivan och kan välja att installera Win på nytt eller reparera.
<m00x> "Är inte c++ en kupstorlek??"
Svenska citatdatabasen