Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

IR-signal via kabel?

Jag har testat en sån där trådlöst så kallad "videosändare" för att föra över ljud och bild från ett rum till ett annat. Det blev inge vidare kvalitet och det beror säkert på att jag köpe en billig skitgrej från "Classe"

Dock tänkte jag nu försöka dra en kabel mellan TV och datorn och funderade på om man inte kunde också föra över signalen från fjärrkontrollen på något smart sätt. Eftersom det sitter ett IR-öga på en sladd till den videomottagare jag köpte så borde det "bara" vara att förlänga den mer eller mindre.
Den lär väl behöva någon strömkälla och jag kan säkert mäta fram vad den ligger på och sen kanske man kan nyttja någon spänning från videosignalen eller liknande.

Nån som har något bra tips? Krånglar jag bara till det för mig?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
En optisk-kabel kanske fungerar?
Eller sånhär http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog...

Optisk-kabel skulle vara intressant att kolla på.

Jag har letat runt lite mer och det var tydligen inte riktigt så enkelt som jag först tänkte så jag kommer nog helt enkelt använda det jag redan har men att överföra ljud och bild via kabel.
Helst ville jag ju få bort de fula små dosorna (sändare och mottagare) men men...

Edit:
Den där IR till RF omvandlaren verkar ju rätt cool, att sändaren sitter på batteriet så man slipper dosor på TV-bänken, lite dyrt dock :/