Zyxel 660H Triple Play Modem problem

Permalänk
Medlem

Zyxel 660H Triple Play Modem problem

Som tråden heter så har jag problem med detta modemet.
Jag försöker använda dom andra 3 portarna som finns på modemet men jag får "inge eller begränsad ansluttning" på min systers bärbara när vi kopplar in det i modemet fast min fars mac som har den röda sladden (den man fick med modemet) och har port nr1 funkar det fin fint för fast om man tar den röda sladden och testar en annan port så funkar det inte.
jag har kollat runt lite med hjälp av search funktionen fast inte hittat någon som har detta problemet.
kan det vara att macen stör ut det eller är det någon speciel sladd man ska ha kanske?
kan lägga till att jag inte kommer in på 192.168.1.1 heller

om någon har haft samma problem så snälla hjälp mig med detta

mvh cursed

Permalänk
Medlem

Det är inget router, om du läser manualen så förstår du vad dom andra portarna är till för.

Permalänk
Medlem

Port 1 är internet, port 2 är för bredbandsTV och port 3 är för IPtelefoni. 4an vet jag inte vad den gör.

Men du måste skaffa en router för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem

ok, tack för infon

Permalänk
Medlem

Det är en router, bara att den är satt i bridge-läge och är låst. Jag vet inte riktigt hur man "låser upp" router-funktionen än men om någon vet eller kan hänvisa till en tråd där det står vore det toppen. Måste man byta firmware?

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk

4:e porten används inte till någon tjänst, utan är satt till "framtida tjänster" i dagsläget.

Hurvida man kan "låser upp" den har jag också funderat på det där, men enligt de uppgifterna jag har fått av vissa människor på Telia (som tidigare skickat ut just det modemet, därav gissade jag att det är Telia som trådskaparen fått det ifrån, måste absolut inte vara så) ska det vara fabriksinställt på just "icke-router" och därav svårt att ändra på, men det behöver inte vara så heller.

Ring Zyxel.

Permalänk
Medlem

Sätt ett fast IP på nätverskortet i 192.168.1.x serien.
Logga sedan in på trippleplay modemet genom att skriva 192.168.1.1 i webläsaren.

Sedan är det bara att aktivera "router funktionerna"

EDIT: Glöm bara inte att koppla från telefonkabeln innan ni gör detta.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det sägs att man inte ska kunna ansluta och få ett IP så. Har du testat med framgång?

Edit: Alltså ifrån telia, man kan använda den som router men inte som modem.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3x1t
Det sägs att man inte ska kunna ansluta och få ett IP så. Har du testat med framgång?

Har fått det att fungera men hastigheten något försämrad i det läget de gånger jag provat.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem

Ah, men du har alltså inte fått det att fungera som router och modem samtidigt genom den metoden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ah, men du har alltså inte fått det att fungera som router och modem samtidigt genom den metoden?

Jag har fått att det fungera som router & modem samtidigt. Dock använda en switch i första porten.

Ja jag sa switch i första porten! Inte en router därefter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm... så jag ska koppla in en switch i port 1 (röd) och sen koppla in dom andra burkarna i switchen? Eller hur ska det hela gå till?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

du ska koppla in en router.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hm... så jag ska koppla in en switch i port 1 (röd) och sen koppla in dom andra burkarna i switchen? Eller hur ska det hela gå till?

Normalt sett kopplar du in en router i port 1 på ett trippleplay modem och det är den rätta vägen att gå egentligen.

Men för de som vill pilla själv. Ett trippleplay modem är egentligen en 660HW router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, ja men det är ju det jag snackar om! Jag vill alltså låsa upp själva router-funktionen i den, så att jag kan använda den både som router och modem samtidigt. Koppla in fler datorer i den och komma åt internet på dem helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha, ja men det är ju det jag snackar om! Jag vill alltså låsa upp själva router-funktionen i den, så att jag kan använda den både som router och modem samtidigt. Koppla in fler datorer i den och komma åt internet på dem helt enkelt.

Då gör du som jag nämt tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Normalt sett kopplar du in en router i port 1 på ett trippleplay modem och det är den rätta vägen att gå egentligen.

Men för de som vill pilla själv. Ett trippleplay modem är egentligen en 660HW router.

Bibehåller de övriga portarna sina funktioner gentemot Telias tjänster, eller blir de "vanliga" LAN portar som del av router?

Permalänk
Medlem

De blir istället vanliga LAN portar men fungerar inte alltid ändå.
Därför nämner jag en switch i port 1.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag testade din metod, men trotts att jag skrivit in gateway-adressen skriver den bara "ERROR: FAIL TO UPDATE DUE TO... Gateway IP Address should not be 0.0.0.0 !" när man ska spara inställningarna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får ju allt fylla i gateway till routerns IP vilket är 192.168.1.1.
Subnet mask skall ju dessutom vara 255.255.255.0

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snackar du om i datorn nu eller i routern? Den kan la inte va sin egen gateway? Eller e jag bara n00b? För i datorn e gateway samma som routern men försöker jag ändra till nått (oavsett vad) så ger din mig alltid meddelandet att ip inte kan vara 0.0.0.0 (även om jag inte försöker sätta det till 0.0.0.0 alltså).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här har du ett bildexempel

EDIT: var säger den egentligen gateway should not be 0.0.0.0?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja men såå n00big är jag inte men tack för den fina illustrationen
Det är när jag i routerns webbkonfiguration (på advanced settings/wan settings) har ändrat "bridge" till "router". När man gör det kommer ett extra fält fram, där det från början står 0.0.0.0, men oavsett vilket nummer man skriver där (exempelvis telias gateway) och försöker spara, så får man meddelandet ovan dvs att man itne kan ändra det till 0.0.0.0 trotts att det ju inte är det man försöker göra. Förstår du vad jag menar nu?

Edit: Jag löste det genom att följa "imachine"s guid på http://www.daft.t.se/konferans/showpost.asp?id=11522
Notera att när han snackar om ftp och uppladda till modemet så finns det en enkel svensk guide i länken han postar allra sist i sitt andra meddelande där han ändrar sig. Kolla runt i zip-filen så hittar ni en mapp som heter "ftp" med bilder på exakt vilka kommandom man skriver osv. Man behöver inte ladda upp någon "ras"-fil utan bara "rom-0", som för övrigt heter "340ALA0C0.rom" när man plockar ur den ur filen på hans andra länk och som man kanske vill döpa om till just t.ex "rom-0". Är det något du undrar så tveka inte att skriva!

Visa signatur