Crack? Iagligt? Läs innan ni tar bort...

Permalänk

Crack? Iagligt? Läs innan ni tar bort...

Hej, jag sitter här i mitt rum och min dator å swappar mellan en massa spel, men svetten rinner (överdrivet) för jag måste sitta å ta ut sen ta in å sånt med cd:n så då undrar jag för endel spel behöver inte CD (älskar dom xD) medans endel måste ha till, till dom spelen man använder CD är det OK och lagligt att ladda ner ett crack så man slipper ta in skivan, kan cracket förstöra på nått sätt och jag anväder ju min kod å allt utom att stoppa in CD är det lagligt?

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk

Beror på spelet. Men i princip alla spel är sådanna att oavsett om du har en giltig kod insatt eller inte, så kommer multiplayer-stödet att förstöras i och med cracken. Undantag är spel såsom StarCraft och WarCraft III som nyligen blev patchade specifikt för att ta bort skivkravet.

Permalänk
Avstängd

Crack is a Unix password cracking program designed to allow system administrators to locate users who may have weak passwords vulnerable to a dictionary attack.

Det du söker är en NO-CD-fix/patch... inte crack.

Det är inte lagligt egentligen eftersom man kringgår kopieringsskyddet. Hm tror jag iallafall... men hur som helst så ska det finnas några program man kan använda för att ersätta sina skivor. Och på så sätt slippa skivorna när man ska spela.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Nu är jag inte 100% säker men vad jag kan minnas går de flesta crackade spel att köra utan problem över internet så länge du har en fungerande (giltig) cdkey, Warcraft III är det enda spel jag stött där man inte kan spela online med en modifierad exe-fil.

Permalänk
Medlem

Det är troligen lagligt att göra detta i Sverige, trots att det bryter mot Eulan som man godkänt, men Eulan är inte lagen.

Dock får det inte diskuteras här på Sweclockers ändå vilket jag tycker är beklagligt, men ändå får acceptera om jag vill vara medlem här. Finns gott om information ang. detta på andra forum ändå.

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Det är inte precis som att polisen kommer och kollar om du har patchat dina spel med en NO-CD Fix eller inte ...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Jo då, SÄPO har en speciell avdelning som bara åker omkring och knackar dörr för att se om folk ha crackat sina köpta spel. Hittar dom en enda liten crack så blir det fängelse i minst 10 år.

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så står det bara i spelets EULA att man inte får använda cracks och EULA gäller inte i sverige.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Vad jag vet så står det bara i spelets EULA att man inte får använda cracks och EULA gäller inte i sverige.

EULA gäller inte i Sverige? Källa?

Trodde att användaravtalet gällde ÖVERALLT. Men däremot så skiljer lagarna från land till land.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

Gamejackal, man måste äga orginal skivan men behövs endast vid installation och uppdatering.

Nackdelen är att den kostar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

xphaze: Tycker ändå det känns oklart trots att jag läst sidan...

T.ex. den här delen under Frågor och svar:

Citat:

Nej, det är tillåtet att gå förbi spärrar som hindrar dig från att t.ex. lyssna på en cd-skiva i vilken apparat du vill. Man kan alltså lagligen gå förbi en spärr för att spela upp musik, filmer m.m. på alternativa operativsystem. En förutsättning är dock att man har lovlig tillgång till det exemplar man vill lyssna eller titta på, t.ex. genom att man köpt en cd-skiva.

T.ex. om man har en dator utan optisk läsare (t.ex. en MacBook Air eller annan dator som helt enkelt saknar sådan). Då skulle man alltså kunna få kringå ett kopieringsskydd för att kunna spela upp "musiken, filmen m.m." på den maskinen.

Denna tolkning kan då med lite vilja sträckas ut till att om man bara har en optisk läsare, spelet är på 2 eller fler diskar, alltså kan man inte köra hela klabbet i en läsare och måste därför köra utan skiva... Jaja, hursomhelst tycker jag hela klabbet stört.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
xphaze: Tycker ändå det känns oklart trots att jag läst sidan...

T.ex. den här delen under Frågor och svar:

Citat:

Nej, det är tillåtet att gå förbi spärrar som hindrar dig från att t.ex. lyssna på en cd-skiva i vilken apparat du vill. Man kan alltså lagligen gå förbi en spärr för att spela upp musik, filmer m.m. på alternativa operativsystem. En förutsättning är dock att man har lovlig tillgång till det exemplar man vill lyssna eller titta på, t.ex. genom att man köpt en cd-skiva.

T.ex. om man har en dator utan optisk läsare (t.ex. en MacBook Air eller annan dator som helt enkelt saknar sådan). Då skulle man alltså kunna få kringå ett kopieringsskydd för att kunna spela upp "musiken, filmen m.m." på den maskinen.

Denna tolkning kan då med lite vilja sträckas ut till att om man bara har en optisk läsare, spelet är på 2 eller fler diskar, alltså kan man inte köra hela klabbet i en läsare och måste därför köra utan skiva... Jaja, hursomhelst tycker jag hela klabbet stört.

Jag har då aldrig stött på att man behöver fler än en skivspelare för att kunna installera/spela ett spel. Eller vad manar du?

Citat:

Ursprungligen skrivet av http://www.regeringen.se/sb/d/1920/a/55368 Får man kringgå kopieringsskyddet på t.ex. en cd-skiva för att göra en kopia för privat bruk?

Nej. Skälet till detta är att förbudet mot att kringgå kopieringsskydd i sådana fall skulle bli verkningslöst; alla skulle då kunna hävda att de endast kringgår kopieringsskyddet för att ta kopior för privat bruk.

Trots att kringgående för privat bruk inte är tillåtet enligt de nya reglerna anser regeringen att det är viktigt att det även i fortsättningen ska vara möjligt att kopiera för privat bruk. Det kan också konstateras att hittills har tekniska åtgärder använts i viss mån, men inte på något sätt så att de hindrat all kopiering för privat bruk. Det finns en stor mängd cd-skivor där kopieringsspärrar överhuvudtaget inte används. Dessa kan förstås även fortsättningsvis kopieras för privat bruk. När det gäller cd-skivor som har kopieringsskydd finns ändå vissa möjligheter till kopiering för privat bruk. Enligt uppgift från skivbolagens företrädare förekommer också att kopieringsspärrade cd-skivor innehåller en möjlighet att göra t.ex. en kopia till en mp3-spelare.

Tror jag ger ett hyffsat svar på din fråga

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har då aldrig stött på att man behöver fler än en skivspelare för att kunna installera/spela ett spel. Eller vad manar du?

Det jag egentligen menar är att speltillverkarna ställer här ett orimligt krav på användarna - att de måste ha i skivan under tiden som applikationen körs. Tänk om alla program du hade på datorn skulle ha detta krav? Vad jobbigt det skulle bli om man ville köra t.ex. Word samtidigt som Excel.

Jag läser här alltså "lagen" som fan läser bibeln, och som matte323 läser mitt inlägg, inget fel med det egentligen, det är alltså inte så att jag verkligen undrar vad som är lagligt eller inte lagligt utan mer vill mana till eftertanke och kritiskt tänkande när man hör/läser något.

Mig veterligen har ingen blivit dömd för en s.k. "no-cd"-patch så det finns inget prejudicerande fall att titta på, inte heller är lagen helt solklar på den här punkten och jag tror det är helt omöjligt att få det helt vattenätt i laglig mening också. Även om det finns enorma intressen som verkar för just detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
EULA gäller inte i Sverige? Källa?

Trodde att användaravtalet gällde ÖVERALLT. Men däremot så skiljer lagarna från land till land.

EULA är mer eller mindre ett kontrakt, För att ett kontrakt ska gälla här gäller det att du har skrivit under det NÄR du köper produkten. Nu är det inte så när det gäller spel/program o.s.v i allmänhet.

Dessutom så går det inte gå i kontrakt i Sverige heller med ett musklick, det behöver vara ett namnunderskrift.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, jag skulle bli förvånad om det faktiskt är någon som sitter med femhundrasjuttio olika CD och DVD skidor på datorbordet och växlar fram och tillbaks bara för att "lagen" (så att säga) säger det, är helt absurt i mina ögon.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Sötast

En crack förstör ofta möjligheterna att lira online då exefilen oftast kollas jämtemot servern man ansluter mot. Dock så finns det ofta "mini images" till spel vilket gör att man inte modifierar exen och man kan då lira online, imagen mountas i t.ex DaemonTools. Fortfarande lite bökigt men bättre än att byta skiva fysiskt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
EULA är mer eller mindre ett kontrakt, För att ett kontrakt ska gälla här gäller det att du har skrivit under det NÄR du köper produkten. Nu är det inte så när det gäller spel/program o.s.v i allmänhet.

Dessutom så går det inte gå i kontrakt i Sverige heller med ett musklick, det behöver vara ett namnunderskrift.

Då är jag med på noterna. Hm... detta betyder att det finns en massa kryphål angående mjukvara då alltså... bara det inte bryter mot svensk lag så kan man ha kul. ^^

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Ärligt talat, jag skulle bli förvånad om det faktiskt är någon som sitter med femhundrasjuttio olika CD och DVD skidor på datorbordet och växlar fram och tillbaks bara för att "lagen" (så att säga) säger det, är helt absurt i mina ögon.

Jag skulle bli mer förvåna över om det faktiskt är någon som sitter med femhundrasjuttio mountade ISO-filer.

Bara för att det är jobbigt att följa lagen så betyder det inte att man har rätt att bryta den. Det låter väl ändå mer absurt, tycker du inte det?

Edit: Vill tillägga att jag personligen tycker jag det är väldigt smidigt att slippa byta skiva men på något konstigt sätt lyckades man överleva det innan Deamons tools mm fanns. Jättekonstigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chilly_schrimp
Jag skulle bli mer förvåna över om det faktiskt är någon som sitter med femhundrasjuttio mountade ISO-filer.

Bara för att det är jobbigt att följa lagen så betyder det inte att man har rätt att bryta den. Det låter väl ändå mer absurt, tycker du inte det?

Edit: Vill tillägga att jag personligen tycker jag det är väldigt smidigt att slippa byta skiva men på något konstigt sätt lyckades man överleva det innan Deamons tools mm fanns. Jättekonstigt...

Varför skulle du bli förvånad över något som händer överallt i världen, speciellt i Sverige, i nästan varje mans hem som har en barn på 12+ ?
Om du personligen tycker att det är bra med regler som spelindusterin tvingar på och sätter ut så tycker jag att du får påpeka det men enligt många är dessa lagar absurda, till exempel har Jag betalat över 500 kronor för ett spel, får jag då inte göra ett sak för att underlätta "spelandet" för Mig Själv?
Innan Daemon Tools och liknande program kom ut behövde man inte ha i skivan till många spel, dagens problem nu är att man behöver ha i skivan på grund av kopieringsskyddet och inte på grund av att spelet behöver läsa filer från skivan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fler bolag borde göra så att man inte behöver skiva utan installerar allt inehåll på datorn. Antagligen har de det lilla svaga kopieringskyddet för att sålla bort folk som inte kan byta 1-2 filer i mappen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Fler bolag borde göra så att man inte behöver skiva utan installerar allt inehåll på datorn. Antagligen har de det lilla svaga kopieringskyddet för att sålla bort folk som inte kan byta 1-2 filer i mappen

Grejen är just att allt installerats på datorn, Enda orsaken som man behöver ha CD/DVD skivan inne är till för kopieringsskyddet .. vilket jag tycker är löjligt

Visa signatur

Permalänk
Sötast

Precis, på den tiden man behövde ha skiva i så behövde man verkligen det. Oftast installerade man kanske 20-80mb på hårddisken och totala skivan låg på kanske 200-400mb.

Permalänk

oavsett hur regleringen av kringgående av kopieringsskydd ser ut så syftar den till att säkerställa upphovsmakarnas potentiella inkomst genom att hindra otillåten vidarespridning. med andra ord är det ingen som bryr sig hur du väljer att använda dina spel så länge du inte sprider dem vidare. men strikt juridiskt torde både no-cd och crack vara icke tillåtna.

och angående EULA (som någon nämnde tidigare) så är det inte så enkelt som att de inte gäller i Sverige. frågan har aldrig prövats i domstol vilket innebär att vi än så länge inte vet hur svensk lag ställer sig till EULA. man kan dock gissa att det inte kommer anses vara bindande pga det tveksamma sätt de accepteras av konsumenten. en näringsidkare som vill infoga ett standardvillkor (som alltså är avsett att gälla vid all försäljning av viss vara) i avtalet måste nämligen åberopa detta vid avtalsslutet genom en tydlig hänvisning till standardvillkoret. det måste också före avtalsslutet vara möjligt för en konsument att ta del av standardvillkoren. annars bör en prövning av det enskilda avtalet komma till slutsatsen att standardvillkoren inte utgör en del av avtalet.

sålunda kan EULA alltså gälla om näringsidkaren har åberopat det före avtalsslutet och konsumenten då har haft möjlighet att ta del av det. då torde villkoren i EULA kunna anses vara en del av avtalsvillkoren för det aktuella köpet.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Du får börja handla via Steam

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Varför skulle du bli förvånad över något som händer överallt i världen, speciellt i Sverige, i nästan varje mans hem som har en barn på 12+ ?
Om du personligen tycker att det är bra med regler som spelindusterin tvingar på och sätter ut så tycker jag att du får påpeka det men enligt många är dessa lagar absurda, till exempel har Jag betalat över 500 kronor för ett spel, får jag då inte göra ett sak för att underlätta "spelandet" för Mig Själv?
Innan Daemon Tools och liknande program kom ut behövde man inte ha i skivan till många spel, dagens problem nu är att man behöver ha i skivan på grund av kopieringsskyddet och inte på grund av att spelet behöver läsa filer från skivan.

Jag tror fortfarande det är en minoritet som gör på det sättet, även i Sverige. De flesta köper alla spel de spelar och spelar ett eller kanske två spel parallellt. Jag vet precis som du skriver att det är väldigt vanligt men bara för att många i ens egen umgängeskrets gör/tycker något så betyder det givetvis inte att det är majoriteten, även om det till antalet kan vara många.

Om du läser det jag skrev så är vi överens om att man inte ska behöva ha skivan i när man ska spela. Sen kan man ju diskutera om skydden läggs in för att göra spelandet besvärligt för oss eller om det är ett sätt för upphovsmännen att försöka skydda sin produkt från att spridas vidare.

Edit: Word Rezuth!

Permalänk
Avstängd

Sanazin: Jag tror det är så att om du köper ett spel för 500kr så köper du rätten att spela det och då får man också följa de krav som tillverkaren uppger. Att betala för mjukvaran är bara ett steg i att få använda det.

Samtidigt kan man se på Bethesda och deras Elder Scrolls serie, inte ett enda program har någon form av spärr förutom cd-kravet. Dock kan man ju köpa det via nätet och ladda hem det och då slipper man, om man jag förstått det rätt, kravet på cd. Uppenbarligen säljer ju ett kvalitativt spel ändå, trots att det i teorin har större möjlighet att spridas på olagliga vägar.

Sedan kanske det bara är jag, men jag minns min gamla Amiga 500 tid. Hade minst 200 spel och kanske dubbla eller tredubbla mängd disketter, oftast i ett antal boxar intill mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
Undantag är spel såsom StarCraft och WarCraft III som nyligen blev patchade specifikt för att ta bort skivkravet.

Permalänk
Medlem

www.***.com har en jädra harrang om detdär med. De anser att de är lagligt iaf

[i]Inlägget editerat av Kanel
§7 - Till reglerna >>[/i]

Permalänk
Medlem

Jag använder mig utav mini images. Det fungerar som en ISO med deamon tools, bara att imagen tar upp 4 kB istället för 4 GB :). Då fungerar multiplayer i alla spel också. Tyvärr verkar det inte finnas mini images till alla spel (BF2142 vad jag vet), men till de flesta (har till Crysis, C&C3, Medieval 2 och AoE3, de fungerar online allihop.)

Kolla på gamecopyworld some lindstroem säger. Man behöver dels deamon tools lite, plus Yasu som man kör tillsammans.

Edit: Sedan har WiC en .exe som bara tillåter online spel, men då inte kräver en skiva ^^. Och alla steam spel funkar såklart utan skiva!