Kort som man kunde klocka med blyerts?

Permalänk
Medlem

Kort som man kunde klocka med blyerts?

Är i dagarna i funderingar om att köpa grafikkort, då kom en gammal minnesbild upp.
Jag tror det var ett grafikkort som man kunde klocka genom att dra med en blyertspenna mellan två punkter på kortet och därmed göra en genväg som skulle bättra på prestandan.

Jag har för mig att detta var runt 10år sedan men är inte helt säker.

Någon annan som vet vad jag pratar om, eller har jag drömt alltihopa?

Visa signatur

Antec BQE, 2400+, 1024MB DDR, Nec2500
Samsung120gb,Nvidia6800LE

Permalänk
Hedersmedlem

Grafikkort var det inte, däremot många av de första AMD Athlon processorerna.
Athlon debuterade 1999, så tio år var inte helt fel.
Kommer ihåg att jag fick upp min Thunderbird 850 i 1,1 GHz någorlunda stabil.
Penntricket handlade om att tvinga processorn att använda en viss multiplier och FSB då det inte var helt vanligt med inställningar för detta i BIOS på den tiden. Även om man kunde göra en del med byglar på moderkortet eller inställningar i BIOS så fick man större möjligheter mha penntricket.
En artikel om det: http://www.tomshardware.com/2000/07/11/overclocking_amd/

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Ofta kunde man ställa multin i bios men de hade bränt bryggorna för att cpun inte skulle ta klockningar.

Man kunde fylla i lite silverfärg så tog cpun andra inställningar istället.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Grafikkort var det inte, däremot många av de första AMD Athlon processorerna.
Athlon debuterade 1999, så tio år var inte helt fel.
Kommer ihåg att jag fick upp min Thunderbird 850 i 1,1 GHz någorlunda stabil.
Penntricket handlade om att tvinga processorn att använda en viss multiplier och FSB då det inte var helt vanligt med inställningar för detta i BIOS på den tiden. Även om man kunde göra en del med byglar på moderkortet eller inställningar i BIOS så fick man större möjligheter mha penntricket.
En artikel om det: http://www.tomshardware.com/2000/07/11/overclocking_amd/

Ah, där ser man, nu kan jag sova lungt om nätterna igen=)

Visa signatur

Antec BQE, 2400+, 1024MB DDR, Nec2500
Samsung120gb,Nvidia6800LE

Permalänk
Avstängd

Det var väl några ATI kort man kunde öppna dom extra pipeline(?) med blyerts, typ basic pice of shit -> PRO = extra kräm

Och GeForce2MX kunde man löda om 2st resistorer så det blev till en Quatro2MX = mer kräm i CAD 3D, gjorde så på min Annihilator 2MX 32MB DDR (stavning?)

Men det var på den gamla goda "blå swec" tiden, 1999-2001 om jag minns rätt (hette solo då men någon hann före mig vid omregningen, sen sket jag i det ett par år)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

<parantes>

Haha, den blå tiden.
Nånstans under den eran hade jag en Duron 600 som jag lödde ihop dessa beryktade "bryggor".

Den klockade 1250 tror jag det var som mest, men körde 950 för att få den helt stadig

</parantes>

Visa signatur

Just cuz I'm not paranoid doesn't mean they aren't watching

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Onkel Scan
<parantes>

Haha, den blå tiden.
Nånstans under den eran hade jag en Duron 600 som jag lödde ihop dessa beryktade "bryggor".

Den klockade 1250 tror jag det var som mest, men körde 950 för att få den helt stadig

</parantes>

Gamla goda tiden :). Min Duron 600 gjorde nånstans runt 1200-1250 stabilt med vattenkylning och 2.35Vcore. Med peltierkylningen så gjorde den 1380Mhz, inte stabilt dock. Synd att man inte hann testa Prometian eller liknande på den, skulle säkert gjort 1500Mhz+ med lite mer Vcore.

Den lever än och ligger i nån av skrivbordslådorna om jag inte sett fel

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Man kunde höja spänningen på något grafikkort genom att rita mellan 2 punkter på något kort, gjorde själv det och försökte klocka skiten ur det, till slut hade jag inget kort längre

Men kul var det!

Permalänk

Geforce 6800 GT och Ultra kan man modda med blyerts, så att den är lättare att klocka.

http://www.vr-zone.com/?i=926&s=1

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha