Permalänk
Medlem

Codecs i Vista x64

Jag har installerat om min dator och jag har tidigare haft CCCP, som visserligen spelar det mesta, men det är inte optimalt.

Codecs är en djungel och jag vet inte vad jag bör använda för att få maximal upplevelse.
Datorkonfig i sign används tillsammans med Vista x64 sp1. Bara att det är 64-bitars gör allt till ett problem men jag vet att det finns mycket program som har anpassats till detta. Problemet är vilka codecs/program jag ska använda och hur jag ska ställa in dem. Jag vill att media center och media player ska kunna spela upp alla filer med hjälp av dessa codecs.

Hur ska jag ställa in så att kvaliteten på bilden blir så bra som möjligt?

Jag kan lägga till att jag kör mitt ljud över SPDIF till ett 5.1-system. hur ställer man in så att ljudet blir så bra som möjligt? Behövs ytterligare program.

Många frågor - hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut hur jag ska göra.

Visa signatur

e6600 @ 3000Mhz - AC Freezer 7 - P5b - OCZ SLi-Ready 4096 MB PC6400 - XFX 8800GT @ 690Mhz - vf900 - Corsair 450vx - 500 + 250 GB Samsung SATA - 250 GB PB USB - Gigabyte Poseidon - 22" Acer

Permalänk
Medlem

Jag kör dessa codecs på min vista: ffdshow-tryouts, coreavc, haali, Ac3 och vobsub.

Jag kör inte med mce utan media portal & där fungerar allt att spela upp på min 2.13ghz core2duo.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lando
Jag kör dessa codecs på min vista: ffdshow-tryouts, coreavc, haali, Ac3 och vobsub.

Jag kör inte med mce utan media portal & där fungerar allt att spela upp på min 2.13ghz core2duo.

Antingen använder du ffdshow eller coreavc.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Problemet har löst sig nu! tycker bara att det är så himla rörigt med alla codecs och packs, och jag tror inte jag är ensam. Tack för hjälpen.

Visa signatur

e6600 @ 3000Mhz - AC Freezer 7 - P5b - OCZ SLi-Ready 4096 MB PC6400 - XFX 8800GT @ 690Mhz - vf900 - Corsair 450vx - 500 + 250 GB Samsung SATA - 250 GB PB USB - Gigabyte Poseidon - 22" Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Antingen använder du ffdshow eller coreavc.

Core klarar inte att skala upp DVD material, därför kör jag ffdshow också. Jag kör core enbart till x264 material. Men visst man kan köra anbart ffdshow för allt.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rc4
Problemet har löst sig nu! tycker bara att det är så himla rörigt med alla codecs och packs, och jag tror inte jag är ensam. Tack för hjälpen.

Det är just därför man (IMO) inte bör köra codec-packs, då man inte har koll på vad som avkodar vad osv.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Det är just därför man (IMO) inte bör köra codec-packs, då man inte har koll på vad som avkodar vad osv.

i CCCP får du bara med en decoder, FFDshow.

EDIT: Eller säger du att du enbart tankar libavc.dll osv.?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
i CCCP får du bara med en decoder, FFDshow.

EDIT: Eller säger du att du enbart tankar libavc.dll osv.?

I just CCCP ja kanske du bara får me ffdshow (plus gammal ZP, vsfilter o gammal version av MPC osv..) men codecpacks generellt är av ondo imo.

I dagsläget har jag bara AC3Filter, Haalis Splitter, XviD-codec samt MPC HC installerat på min HTPC och det spelar allt jag nånsin haft användning för.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

i CCCP (080124) medföljer:

CoreWavPack 1.1.1 (Senaste)
FFDShow Tryout 080118 (Gammal då det kommer nightlys hela tiden)
FLV Splitter 060809 (Ruskigt gammal)
Haali Media Splitter 071229 (Gammal)
MPV Decoder 070517 (Sista)
VSFilter 070531 (Gammal)
MPC 070726 (Sista versionen)
ZP 5.5 beta 1 (Gammal)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MPC är sista från gabest ja, men MPC Home Cinema är MKT bättre, och har bla inbyggt filter med DXVA för H264.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo jag vet, men dom tog inte med MPCHC i senaste releasen pga. rykten om spy/adware.

Visa signatur

Permalänk

Hej!
Har precis bivit medlemm och har också lite liknade funderingar:D Vilket är det bästa codecet om jag vill ha så bra bild som möjligt. Är det nån skillnad mellan Core Avc och ffdshow? Jag har hört att det ska bli sämre bild kvalite i CoreAVC stämmer det? Om jag vill ha en enkel och bra media spelare vilken borde jag välja då? Ska man köra på MPC eller finns det något bättre alternativ?

MVH Henrik!

Permalänk
Medlem

jag kör med k lite pack x64s om bygger på ffdshow. allt funkar i medai center, där jag förmestadels tittat. Den codec funkar inte i media player, men man kan lösa det genom att installera 32bitarsversion också. jag har inte stött på några problems hittils utan allt spelar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En viktig sak att tänka på med Windows Vista x64 är att Media Center programvaran använder endast 64bitars codecs, medans media spelaren använder 32bitars codecs som standard. Du kan välja att köra med Windows Media Player x64 dock, men default är 32bitarsversionen.

Det tog mig ett bra tag att hitta vad som va fel då jag fick xvidarna att fungera under Windows Media Player men inte inne i MCE. Till slut installerade jag:
FDDSHOW x64 - 64-bit builds (experimental)
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=173941&...

Funkar fin fint nu.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

man kan ändra wmp till x64.
har dock itne provat men ska nog göra snart

skriva i cmd med admin : %windir%\system32\unregmp2.exe /SwapTo:64
så ska det funka enligt

http://www.mydigitallife.info/2007/01/19/switch-change-or-set...

Visa signatur

Permalänk

Men vad är skillnaden mellan CoreAVC och ffdshow då?

MVH Henrik!

Permalänk
Medlem

Har ni ett grafikkort som kan avkoda H264 är det ju grymt smidigt o köra med MPC Home Cinema och dess interna filter för H264, då behöver CPUn knappt jobba alls, bra bild blir d också. Alltså kan man skita i CoreAVC samt ffdshow. Använder mig själv av det + Haalis Splitter o AC3Filter.

Enda nackdelen jag kan se (men som inte är nåt hinder för mig) är att man inte kan använda externa subs med DXVA.

Visa signatur

Permalänk

Har nu installerat core avc och media player classic och hoppas att dettta ska ge den bästa bilden:D Vad ska man lägga till i external filters? Just nu finns det ingen där, men filmerna fungerar med både ljud och bild efter installationen av coreavc, halimedia splitter,ac3filer och media player classic.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiddareRocco
Har nu installerat core avc och media player classic och hoppas att dettta ska ge den bästa bilden:D Vad ska man lägga till i external filters? Just nu finns det ingen där, men filmerna fungerar med både ljud och bild efter installationen av coreavc, halimedia splitter,ac3filer och media player classic.

Du ska inte behöva lägga till nånting alls. Högerklicka i videofältet o välj filters för att se vilka som är aktiva när du spelar upp filmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiddareRocco

Du ska inte behöva lägga till nånting alls. Högerklicka i videofältet o välj filters för att se vilka som är aktiva när du spelar upp filmer.

Visa signatur

Permalänk

Tack för svaret:D Finns det något annat bra codec pack eller så som gör att jag kan se divx och xvid mm. Vill bara ha de növändigaste så det gör inget om det bara är ett program för varje codec. Det känns som att man kan få en massa onödiga grejjer annars. Vad gör Haali Media Splitter för något?

MVH Henrik!

Permalänk
Medlem

Haali media splitter behövs för att dela upp .mkv-filer till ljud och bild så att de.. går att spela upp. Den gör säkert fler saker men det är därför jag installerat den iaf

Jag använder ffdshow för att koda av allt utom mina mkv-filer vilket jag använder coreAVC för. Min kompletta lista ser ut som många andras:

FFDShow tryouts
CoreAVC
Haali media splitter
AC3Filter (för att få rätt signal till min digitalförstärkare i alla lägen)
directvobsub (för subtitles, ffdshow är inte så bra på att hitta alla)
media player classic home cinema

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk

Vad är skillnaden på ffdshow och ffdshow tryouts?

MVH Henrik!

Permalänk
Medlem

tryouts är x64

Visa signatur

Permalänk

Måste jag ha en 64 bitars spelare för att jag ska dra nytta av det eller går det bra med 32 bitars? Jag har ju Vista Ultimate så det fungerar ju med båda tror jag:D

Permalänk
Medlem

tryouts finns för x86 också, tryouts är deras nightly builds, alltså senaste builden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funkar MPC HC h.264 avkodning på mkver också?

Och annars funkar ju 32bitars program, i 64

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk

Själv använder jag alltid cccp, coreavc och vobsub till att spela upp hd-filmer. När jag testade mpc hc så blev bilden bara sämre, man kunde tex. inte navigera och välja undertext som man kan i vanliga mpc från gabest.

När det var action så såg man tydligt bildrutor som inte hängde med. Kanske har jag någon inställning som är fel men jag fortsätter nog med det som jag haft innan.

Visa signatur

[Antec Sonata III][nForce 780i][G0 Q6600 @ 2,4 GHz][Thermalright Ultra-120 eXtreme][4x1024mb OCZ SLI PC2-8500 CL5][Gainward 8600GTS][3TB HDD][Samsung 226BW]
[HDX-1000]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran

Enda nackdelen jag kan se (men som inte är nåt hinder för mig) är att man inte kan använda externa subs med DXVA.

Jo det går, se till att du använder rätt renderare i mpc(wmr7,9 renderless och haalis)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
Jo det går, se till att du använder rätt renderare i mpc(wmr7,9 renderless och haalis)

Nej, inte med hårdvaruaccelering av H/x264.

Visa signatur