Vinn nätagg från Seasonic

Eizo S2231W....stora problem eller?

Permalänk
Medlem

Eizo S2231W....stora problem eller?

Har läst lite om denna nya s-pva monitor och var nästan på väg att byta upp mig från min lilla CRT, men så hittade jag av en slump vad som verkar vara ganska rejäla nackdelar med den.

Dels en ganska rejäl irriterande kryssformad backlightbleed, och dels en konstant färgtoning från grönt->rött från vänster->höger över hela bildytan.
Jag trodde ju att när hastigheten på skärmen minskade (denna är väl 8ms eller nåt) och priset ökade, så skulle "TN-problemen" försvinna...

Man börjar ju undra hur mycket slantar man ska punga upp för att få en monitor som är ok, och inte har några direkta flaws som man kan bli galen på när man använder den? Bara en normalbra monitor liksom? Finns det inte bland de med fyrsiffrigt pris?

Citat:

Indeed I do have a clearly visible "color shift" from one side of the panel to the other. In my case I would describe it as greenish shade on the left side and a reddish shade on the right side. This problem is not to be confused with the typical problem of TN-Panels where colors seem to change easily when you move your head. The Eizo is excellent in this regard, unfortunately this means the greenish part stays greenish and the reddish part stays reddish, even if you move your head/position. großes Grinsen

Some people say it doesn't bother them but of course we can't know how strong the problem appears on each individual unit. But you should expect some problems *might* happen - when I called Germany's service partner of Eizo I was clearly told that currently more or less ALL S2231 monitors have this color shift issue and they said if it really bothers me I should consider to switch to either the 22" with TN-panel or the S2431 which, for some reason, don't seem to have this problem. Personally for me this is a big headache as I don't want a TN-panel and I don't want anything bigger than 22".

http://www.prad.de/board/attachment.php?attachmentid=8153

Citat:

Well, maybe this effect changes from one unit to the next, but mine's pretty bright. Having forgotten Andi's comment on it I thought I had a bad unit but having re-read his comment as well as a few German-speaking Forum members' reviews, it is apparent that this is standard. As a matter of fact, this member's* picture of this, ah, X MARKS THE SPOT says it all... geschockt
Yes, it does bother me, because I've always gone with simple, black desktop-backgrounds and at least one of the corners is always reminding me of Eizo's "baffling" backlighting concept... And it's definately NOT the first time Eizo's been criticized for their unique back-lighting designs...!

http://www.prad.de/board/attachment.php?attachmentid=7932

Citat:

Until today I wanted to buy a S2231W too but due to the color shift reported by some members, I am now looking for another monitor but still intend to buy an Eizo monitor.

EDIT: Här är en länk till hela denna diskussion om nån är intresserad att läsa mer.
http://www.prad.de/board/thread.php?threadid=37996

EDIT2: Men jäklar, lika bra att skippa monitor med extra färgdjup eller vad? Bökigt värre tydligen
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1004&message...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

alltså det där sista, de som inte använder större färgrymder än srgb har nog inte så mkt nytta av det, men som du som fotograf har bra nytta av wide gammut om du fotar i adobeRGB eller ngt annan större färgrymd. Kolla på ngn monitor med wide gammut i affär om du kan. Sedan kan du såklart kallibrera skärmen till vad du vill.
har även jag kollat på den skärmen, och om ja kan få se den innan köp så kommer jag nog köpa den.
jag vet om de där problemen, verkar vara på väldigt många av eizo's skärmar. Men om du kollar i lenovo 220 tråden här så ser du en som fotat sin s2231, och jag tyckte inte det var ngn direkt toning på hans. X:et kan hjälpas hyffsat med att ställa ner ljusstyrkan till de nivåer man skall ha, ma skall hellt enkelt inte köra den på den ljusstyrkan som den är förinställd på. Men sedan så ser du inte detta förutom i ett mörkt rum verkar det som. jag har en gammal tft, i vanligt ljus ser man inget ljus som går igenom, men om jag har det mörkt är det en jäkla ficklampa så jag tror denna kommer vara tillräcklig för mig.
men om du har pengarna är s2431 mkt bättre enligt många.
men jag tycker det här är bra att det uppmärksammas.

kan inte herr "honda" svara på varför det blir så här med era skärmar? främst då färgskiftningen.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Jo, backlighten kanske inte är nån dealbreaker, men en färgskiftning som går över hela bildytan horisontellt, DET låter som en dealbreaker i mina öron.

Och att det kan bli avancerat strul med inkonsekventa resultat av att den har större färgrymd, att den tom visar färger som en printer inte kan printa, det känns också lite jobbigt om man inte är professor i färgprofilsområdet.

Pengar har jag inga alls så egentligen borde jag inte köpa nån ny monitor, men jag skulle behöva extra upplösningen då jag pluggar/labbar mycket med många virtuella burkar igång och ebooks och annat samtidigt och det blir så jäkla trångt i 1280x960

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag tror inte du kommer få några problem med utskrifter för att du har större färgrymd, många tryckerier som hellst vill ha i adobeRGB t.ex.
och de har wide gammut skärmar kan jag lova.
jo samma här med den där färgskiftningen, men såg inte alls ut att vara ngt på han som postade bilder på sin.
tror ag skall närgranska dem lite.
men om du fotar i adobe RGB är det bäst att ha en monitor som stödjer de färgerna, sedan kan du självklart softproofa bilderna i photoshop med tryckeriets profil för att se hur de kommer se ut, och om du har kallibrerat monitorn lite så kommer det se exakt ut som på printen.

sedan skall väll RGB skrivare klara av adobeRGB eller?

här är länken till tråden emd bilderna på skärmen: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Hmmm....min kamera tar i sRGB ser jag, och ut ur photoshop när jag redigerat kommer dom som sRGB också, så jag antar att jag inte alls använder mig av Adobe RGB och därför ej heller skulle drabbas av detta, men å andra sidan kanske jag heller inte skulle ha så stor nytta av en monitor som visar extra mycket färger från Adobe-RGB.

Däremot kanske dessa lite dyrare TFT är bättre på att visa färger överlag, och om inte annat mycket bättre på att visa svart, vilket jag inte förstår hur det går till för alla PVA och liknande verkar ju ha typ 1:1000 kontrast medans vilken billig TN som helst skryter med 3000:1 fast alla mörka partier mest verkar bli en grådimmig gröt för att kontrasten ej räcker till.

Hade inte denna 22" Eizo haft den där jäkla färgtoningen horisontellt, och dessutom inte haft supportpersonal som sagt till en kund att "nej men det är så på nästan alla ex av denna modell, vill du slippa det får du köpa en annan modell", så hade jag nog redan beställt en. Nu vetefan vad man ska göra....köra vidare i 1280x960 och bli sönderbombad av elektroner från min ojordade CRT....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag tror att den skall gå att ställa in hyffsat på sRGB, men annars går det ju konvertera dina bilder till adobeRGB? vad kör du med för kamera? har inte 100% koll på kameror, är illustratör. men du kanske kan välja ngn annan rgb, du fotar i raw eller?
svärtan är bättre på en sådan här skärm än en TN, man skal inte gå på vad det står, den här har alltså en uppmätt kontrast på typ 1:1400 när den är kalibrerad, mot en TN panel som kanske har 700 (alltså vissa som specifierat 3000 kan alltså ibland ha mkt mindre).
men kolla den länken jag gav, jag ser bannemig ingen färgtoning på den allefall, så den kanske inte syns. annars kan du köpa den på öppet köp, och om den är för dålig returnera, det är ungf vad jag hade tänkt.

kollade på din sida vad du använder, och din kamera stödjer inte RAW eller AdobeRGB verkar det som. men du kommer endå få stabilare bild med en sådan här skärm eller liknande, varierande kontrast beroende på vinkel som på TN panel är fotografens mardröm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att en del verkar perfekta, men andra har fått med färgtoning och tydligen har ju även Eizos support sagt att "köp en annan modell om du vill slippa det"

Jag behöver ingen extrem färg för fotandets skull, jag vill bara att det ska va ungefär som CRT'n jag har nu....behöver nog inget extra colorspace, men vill ju inte ha mindre eller sämre färger än jag har nu vilket antagligen TN har.

Vet inte alls hur CRT's är på färger, var ju inget det talades om på den tiden. Vill inte byta min CRT för att få bättre färger eller sånt, jag vill bara ha större monitor och högre upplösning då jag labbar en del med massa virtuella maskiner och har böcker och grejer uppe och det tar massa plats, men vill ju inte byta ner mig på något sätt vad gäller kvalitet...

Hursomhelst tycker jag att kör man sRGB hela tiden så borde man aldrig få problem med att monitorn visar något i PS och sedan visar nåt annat när bilden ligger på webben, eller någon annan med vanlig monitor ser bilden hos sig. AdobeRGB, för dom som har såna bilder, kanske istället är bättre när man lämnar in en bild för framkallning eller till tryckeri eller så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

man kan konvertera till sRGB, det gör jag med alla jpg som skall visas på webben annars ser de helmysko ut.
men för din budget tror jag nästan dt är det du kommer närmast en crt, annars finsn ju lenovon 22' med 1920*1200 i upplösing.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir ju ändå lite orolig ang extended colorspace när man läser quotes som denna....vet själv inte säkert hur detta fungerar, men jag trodde ju att allt på webben tolkades som sRGB och att sRGB ser ut precis som det ska med en sån här monitor, men denna användarquote säger ju något annat.

Citat:

don't buy a wide gamut monitor if you don't use color-aware applications as it will bring you absolutely no advantage.

Worse, you will be unhappy with the over-saturated colors when browsing, watching a DVD (or TV), etc. Sure, you can compensate for the overly-saturated reds & greens, but then what's the point?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Blir ju ändå lite orolig ang extended colorspace när man läser quotes som denna....vet själv inte säkert hur detta fungerar, men jag trodde ju att allt på webben tolkades som sRGB och att sRGB ser ut precis som det ska med en sån här monitor, men denna användarquote säger ju något annat.

Har läst samma inlägg och blev halvglad av det själv :\
Har skärmen ett sRGB läge så borde den ju visa sRGB minst lika bra som en skärm som inte har ett läge med fler färger.

Vidare om man går till recensioner så borde ju recensionerna testa sRGB läget om de jusst inte skriver något annat, dock så är väl de flesta recensioner inte så insatta så att de egentligen bör uttala sig om bildkvalitet osv. men ändå.

Någon som är insatt får gärna inflika med varför det skulle vara negativt för sRGB att ha ett läge med fler färger. Om något tycker jag det borde vara positivt i och med att man får större skillnader mellan varje färg (utifrån skärmens synvinkel) och därmed borde kunna representera dem med större noggrannhet. Men vad vet jag

Permalänk
Medlem
Citat:

As most current browsers, IE6/IE7 and Firefox 2, are not color profile aware, all images rendered by those browsers are not color managed.

This mistake is not visible on the regular gamut monitors as they render everything as sRGB anyway, to put in an overly simplified way.

Now enter the WG monitors. Those new babies can render more saturated colors demanded by the bigger color spaces such as Adobe RGB. If sRGB images are shown without color management on those WG monitors, they will appear oversaturated. It has the same effect assigning the Adobe RGB profile to a untagged sRGB image in PhotoShop.

The solution is to have the color management throughout the system. For this to work, every image rendering application must be able to read the color profiles from the images. That brings us to the next issue. What if the images are not tagged with proper profiles? Well, they would be shown incorrectly unless their color space happen to match the monitor's capabilities.
Here are 4 possible combinations.

1. Untagged sRGB image -> regular gamut monitor -> OK
2. Untagged aRGB image -> regular gamut monitor -> flat colors (undersaturated)
3. Untagged sRGB image -> wide gamut monitor -> oversaturated
4. Untagged aRGB image -> wide gamut monitor -> OK

Here we assume the wide gamut monitor is only able to cover the Adobe RGB space. If they ever come up with a monitor that can support an even bigger color space, such as the ProPhoto RGB, the images in scenario #4 will be shown oversaturated as well.

Note the tagged images rendered in the non-color managed applications will have the same effect as untagged images.

For now, having color managed browsers such as Firefox 3 and properly tagged images on the web should be the way of the future. Otherwise the carefully crafted sRGB world is about to come to an end with the introduction of the WG monitors.

Låter ju INTE bra, om detta nu stämmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men det går väll att kallibrera till sRGB hyffsat? om man har en kalibrator så. ller om skärmen har sRGB som läge borde det ju inte vaa ngt problem.
och jag som person bryr mig inte ett dugg om färgerna är fel på en hemsida, så länge min grafik blir rätt. och trevligt med firefox3!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men hur ofta har man en aRGB bild som inte är taggad?
OK att sRGB bilden inte är taggen men hantera absolut allt som inte är taggat som sRGB och problemet borde vara minimalt?

I och med att i alla fall firefox 3 har stöd för det så känns det som en mindre issue för surfning, men surfning känns absolut inte särskilt viktigt jämfört med många andra saker.

Film?
Bilder i vanliga program som inte har färgprofiler?
T.o.m. windows och andra programs GUI?

Permalänk
Medlem

Killen tycker ju att

Citat:

3. Untagged sRGB image -> wide gamut monitor -> oversaturated

Så det som jag tänkte, att så länge det tolkas som sRGB så ser det bra ut, det verkar ju inte stämma.

Så om jag surfar in på nån fotosida och ska kolla bilder, så är det stor risk att jag får överdrivet färgglada färger med en wide gamut skärm, medans en vanlig skärm som inte klarar visa mer än just sRGB märker ingen skillnad.

Men som nån sa ovan, man kanske kan ställa om monitorn till att bara visa sRGB och låtsas att det är en helt vanlig monitor, och sen slå över till det breda färgläget de gånger man har behov av det, vad vet jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur det är i praktiken (men om någon vet/har någon bra URL så är jag intresserad) har jag ingen aning om men vissa skärmar har i alla fall både sRGB och någon wide gamut medans andra bara har wide gamut. Och på de med båda lägena borde det väl inte vara något problem?
Möjligt att det är lite osmidigt att byta mellan dem.

Permalänk
Medlem

men eizo har väll ett proram till som gör att du kan ställa in profiler för olika program du kör?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Poster som denna gör mig ändå tveksam....men jag vet inte om det finns nån monitor med "vanlig färgrymd" men som håller högre kvalitet än TN, vad gäller svärta och betraktningsvinklar och så?

Citat:

I dabbled with a wide gamut monitor (Dell 3007WFP-HC) for about a month because I thought wide gamut certainly *must* be better since that's what so many high end new monitors were being introduced with.

Many, many battles later with calibration problems and expeditions into Safari and Minefield (Firefox 3 beta) for web color accuracy, I returned the 3007WFP-HC and bought a 24" NEC (2490wuxi) standard gamut monitor.

Life is good again ... and so much easier. As has been mentioned, it's so nice when all the colors look right and match in every application.

Visa signatur