Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad innebär det att vara svensk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yobalt
Jag tycker att man är svensk om man ser svensk ut och har ett svenskt namn. Skulle kännas "fel" att säga att Mohammed är svensk även om han egentligen är det.

Så om Anders svensson, byter namn till Mohamed Svensson så skulle han inte vara svensk menar du?

namn, utseende har väl egentligen inte mycket med äktheten att göra snarare vad man har i blodet... känner en del svenskar som har är "riktiga" svenskar med flera generationer men som ändå har mörkt hår.

Jag menar om vi nu ska gå efter utseende "blå ögon blont hår" ja då lär vi nog inte hitta så många svenskar.

Läste nånstans förut att det enbart var 3 miljoner svenkar i sverige.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Om jag inte vet vem det är utan bara ser hans namn på ett papper så skulle jag inte tänka "Han är nog svensk". Men om någon heter Anders Svensson som du säger så skulle jag tänka så.
Men som sagt, egentligen är det svenskt medborgarskap som spelar roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yobalt
Om jag inte vet vem det är utan bara ser hans namn på ett papper så skulle jag inte tänka "Han är nog svensk". Men om någon heter Anders Svensson som du säger så skulle jag tänka så.
Men som sagt, egentligen är det svenskt medborgarskap som spelar roll.

svenskt medborgarskap bevisar ju bara att du är just medborgare i sverige inget annat :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
svenskt medborgarskap bevisar ju bara att du är just medborgare i sverige inget annat :).

Vad ska vi annars gå efter?:p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Fel. Svenskar uppskattar att bli fulla... spriten är för det mesta skit.

Nja, låter mer som en personlig åsikt, där du. Svenskar uppskattar väldigt mycket sprit, och det finns en stark sprit historia i Sverige. Det är inte förräns på senare tider (senaste trettio åren då) som Öl har blivit populärt. Läste en ganska intressant artikel om det i antingen Populär Historia eller Allt om Historia en gång, där de berättade att Sverige har varit bland det spritkäraste landet i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Så om man är född i sverige och lär sig ett språk hemma och ett "ute". vad är man då eftersom man lär sig 2 språk sammtidigt.

Själv skulle jag säg att man är det man har i blodet, oavsett hur länge eller vart du bor.

Enligt min definition skulle man då vara svensk-[något annat]. Eller hur menar du egentligen?

Att det skulle ha med blodet att göra köper jag inte riktigt. Jag hade en kompis från låg- och mellanstadiet som var adopterad från Sri Lanka som spädbarn. Han var mörkhyad, men talade bara svenska. Jag skulle säga att han var svensk även om han inte såg ut att vara det.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Enligt min definition skulle man då vara svensk-[något annat]. Eller hur menar du egentligen?

Att det skulle ha med blodet att göra köper jag inte riktigt. Jag hade en kompis från låg- och mellanstadiet som var adopterad från Sri Lanka som spädbarn. Han var mörkhyad, men talade bara svenska. Jag skulle säga att han var svensk även om han inte såg ut att vara det.

För mig är varje land som en "art" även om den killen från sri lanka bor här och kan flytande svenska skulle jag inte säga att han är svensk.

Sen tycker vissa grannländer har närmare till ens "art" än någon annat från annan kontinent, typ en norrman i sverige jämnför med killen från sri lanka.

Ju längre ifrån landet ju större skillnad är det ju. De flesta i norden är ju i stort sett samma folk/vikingar osv, som har delats och blivit olika generationer. Så något mer har de gemensamt i blodet än någon från tex afrika.

Det är iaf hur jag resonerar. Alla har ju sitt sätt, är själv invandrare bott här i sverige i 20år och kallar inte mig själv svensk även om jag är svensk medborgare och bott större delen av mitt liv här.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara en fungerande definition, om man själv uppfattar sig som svensk är man svensk.

Permalänk

Svensk handlar ju om huruvida man känner sig som medlem i den svenska gemenskapen, och det är ju någonting man själv bara kan känna.

Alla kan kastas ut ur den gemenskapen, beroende på vem som vinner valet, hur människor ser på varandra etcetera...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

För övrigt så verkar det som om många svenskar (födda i sverige) med finskt efternamn tycker sig själva vara finnar.

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
För mig är varje land som en "art" även om den killen från sri lanka bor här och kan flytande svenska skulle jag inte säga att han är svensk.

Sen tycker vissa grannländer har närmare till ens "art" än någon annat från annan kontinent, typ en norrman i sverige jämnför med killen från sri lanka.

Ju längre ifrån landet ju större skillnad är det ju. De flesta i norden är ju i stort sett samma folk/vikingar osv, som har delats och blivit olika generationer. Så något mer har de gemensamt i blodet än någon från tex afrika.

Det är iaf hur jag resonerar. Alla har ju sitt sätt, är själv invandrare bott här i sverige i 20år och kallar inte mig själv svensk även om jag är svensk medborgare och bott större delen av mitt liv här.

Artbegreppet kan inte användas på människor. Homo sapiens är en enda art. Då får du använda ordet ras istället.

Jag har i grunden inget emot att dela in människor i olika raser - även om begreppet är tveksamt rent biologiskt - men att basera nationstillhörighet på vilken ras man tillhör känns gammalmodigt och kanske rentav en smula stötande. Har man vuxit upp i Sverige med svenska föräldrar tycker jag man borde klassas som svensk oavsett hudfärg.

I många länder finns det ju naturligt eller historiskt flera olika raser. Ett exempel är USA. Är det bara indianer som kvalar in som amerikaner, eller duger vita människor också? Svarta?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Artbegreppet kan inte användas på människor. Homo sapiens är en enda art. Då får du använda ordet ras istället.

Jag har i grunden inget emot att dela in människor i olika raser - även om begreppet är tveksamt rent biologiskt - men att basera nationstillhörighet på vilken ras man tillhör känns gammalmodigt och kanske rentav en smula stötande. Har man vuxit upp i Sverige med svenska föräldrar tycker jag man borde klassas som svensk oavsett hudfärg.

I många länder finns det ju naturligt eller historiskt flera olika raser. Ett exempel är USA. Är det bara indianer som kvalar in som amerikaner, eller duger vita människor också? Svarta?

Amerika är just speciellt, hela SKITEN kallas amerikaner varesig de är europer son flydde tidigt 1900tal till dagens indianer.

Ska man hålla på så mycket så kan man ju lika gärna säga att de enda sanna svenskarna är just samerna :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Att vara svensk är att minst en gång om året åka till ett annat land (finlandskryssning eller medelhavsländer) och bete sig fördjävligt och att sen åka hem och beklaga sig över invandringen.

Permalänk
Medlem

Den allmänna definitionen av att vara svensk är att du innehaver ett svenskt medborgarskap.

Jag skulle vilja definiera svensk precis som någon skrev tidigare i tråden, nämligen att du känner dig svensk. Med andra ord att personen har assimilerats in i den svenska kulturen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Amerika är just speciellt, hela SKITEN kallas amerikaner varesig de är europer son flydde tidigt 1900tal till dagens indianer.

Ska man hålla på så mycket så kan man ju lika gärna säga att de enda sanna svenskarna är just samerna :).

Precis. Och det är just därför ras är en så dålig definition på nationstillhörighet.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Precis. Och det är just därför ras är en så dålig definition på nationstillhörighet.

rasdefinitionen fungerar ju bra rent allmänt utom just usa :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Nu är det ganska många länder som har flera olika raser i sin befolkning och inte bara USA.

Det omvända problemet är dock större, nämligen att samma ras bor i flera olika länder. Hur hade du tänkt att skilja på en norrman och en svensk? Genom att analysera deras DNA? Jag tror inte det kommer gå så bra...

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Nu är det ganska många länder som har flera olika raser i sin befolkning och inte bara USA.

Det omvända problemet är dock större, nämligen att samma ras bor i flera olika länder. Hur hade du tänkt att skilja på en norrman och en svensk? Genom att analysera deras DNA? Jag tror inte det kommer gå så bra...

Norrensk?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.