Allmäna frågor om programmering
Tjena!
Jag har fått lära mig mycket om datorer genom gymnasiet där jag läste en hel del datakurser som en del av mitt program (Elprogrammet), men jag har sedan lång tid tillbaka också haft ett stort intresse för datorer, speldatorer, konsoler m.m. Så jag kan mycket om datorer, både mjukvara och hårdvara. Jag säger inte att jag kan allt, men jag kan mycket mer än en genomsnittlig datoranvändare. Men jag har fortfarande mycket att lära dock, liksom de flesta av oss som pysslar med datorer, det är ett ständigt lärande eftersom tekniken utvecklas så snabbt.
Det som jag vill lära mig mer om är programmering för att få en ännu bättre bild av hur datorer fungerar. Min tidigare erfarenhet är att jag har gjort en del enklare webbsidor (jag tvingades också lära mig det rätta namnet "webbplatser", eftersom flera webbsidor bildar webbplatser), både på fritiden och som skolarbete. Men det är ju inte riktigt programmering egentligen, jag håller med de som argumenterar för det. Det närmaste programmering som jag har kommit har nog varit programmering av PLC kontroller i skolan. Så jag känner att jag är tillräckligt mogen och har tillräckligt med "kött på benen" för att ge mig på programmering för att försöka förstå hur datorernas själv fungerar. Jag känner att det är dags nu att jag börjar spendera min "fria" tid framför datorn på ett mer nyttigt sätt och förhoppningsvis lära mig mer, och inte bara slöa och göra ingen nytta. Tidigare har jag inte riktigt haft motivationen, men nu har jag motivationen. Det jag behöver nu är lite av er vägledning till rätt språk och verktyg.
Allmänt om programmeringsspråk
Vilket programmeringsspråk är lättast att lära en nybörjare i programmering? Basic kanske? Basic står ju för "beginners all-purpose symbolic instruction code".
Vilket programmeringsspråk är mest allsidigt?
Vilket eller vilka programmeringsspråk är mest efterfrågade idag av uppdragsgivare?
Vilket är det äldsta programmeringsspråket? Fortran eller Ada?
Vilket är det senaste programmeringsspråket? Är det Java, Delphi eller C#? Det måste ju vara någon av de tre.
Hur skiljer sig skriptspråk från andra programspråk egentligen?
Är alla programspråk oberoende av plattform och operativsystem?
Går det att utveckla ett program som är oberoende av plattform och operativsystem? Ja, jag vet att det där har att göra med processorn och dess arkitektur, för det är ju den man programmerar. Men det borde åtminstone gå att göra ett program oberoende av operativsystemet. Om t.ex. två datorsystem har olika operativsystem men i grunden samma maskinvara så borde det väl funka?
Vilket språk ska man välja om man vill skriva ett effektivt program som har snabb respnstid? Jag hatar program som Azureus m.fl. och just Azureus verkar vara skrivet i Java. Och bara för det kräver den att man har Java Enviroment installerat på datorn. Det är helt kasst tycker jag.
Vissa program kräver Java, andra kräver C++ Redistributable för att över huvudtaget fungera och för att de ska installeras. Är det så med alla programspråk? Finns det språk som inte kräver några extra konstigheter så att de kan köras nativt i t.ex. Windows miljö?
Går det att skriva delar av ett program i ett språk och andra delar i ett helt annat språk?
Vilket programspråk finns det flest resurser till (böcker på svenska, artiklar på nätet, tutorials etc.)? Kring vilket programspråk finns det mest hype liksom?
Några begrepp
Vad är en kompilator/compiler respektive decompiler?
Vad är en assembler respektive disassembler?
Vad är en interpreter?
Framför allt, vad är huvudsakligen skillnaden mellan dessa?
Finns det kompilatorer som kostar pengar och de som är gratis?
Finns det många kompilatorer att välja mellan för ett visst språk eller finns det bara en officiell kompilator för det programspråket?
Vad är klasser och bibliotek? Kan det liknas på något sätt med märken och attribut hos HTML? Att använda flera bibliotek är alltså som att expandera ett spårk ytterligare med flera funktioner?
Vad menar med objektorienterad programmering? Vad är motsatsen till det?
Behöver man ett fullständigt IDE program med GUI builder, source code editor och allt, eller räcker det med en enkel texteditor till en början (t.ex. Notepad)?
Vilka verktyg behöver man? Om man skaffar sig ett IDE program, måste man fixa kompilatorer och grejer separat eller ingår det t.ex. i program som Visual Studio?
Jag tänker jobba i Windows. Vilka programutvecklingsverktyg finns det att välja på till Windows? Gratis, respektive de som kostar? Jag känner till Visual Studio, och den finns också i en Express version som är gratis men kräver registrering. Är det något att ha? Jag har också hört talas om KDevelope men det är till Linux om jag inte har fel. Nämn först och främst de som ni har testat och som ni tycker är bra.
Jag hoppas att det inte var för många frågor, och att någon hittar tid till att besvara några av dessa. Jag vet att det har ställts många frågor om hur man kommer igång med programmering. Jag har försökt att vara lite annodlunda genom att ställa några konkreta frågor som jag går och funderar på.
Jag måste säga att det är jävligt tråkigt att ingen har hittills skapat en guide här på forumet för alla nybörjare som jag själv, utan man bara envist hänvisar till olika trådar där olika frågor redan har ställts och så. Det är jävligt tråkig attityd. Det här är ingen databank. Det här är ändå ett levande forum, precis som ett riktigt forum där folk med liknande intressen möts och diskuterar och utbyter idéer och kunskap. Jag hoppas att det ska förbli så och att inte hela forumet snart ska förvandlas till ett enda FAQ. Jag hoppas att någon snart ska ta på sig uppgiften att skriva en allmän introduktion i programmering här på forumet, och helst på svenska då för våra läsares skull. En början på det kan vara att försöka besvara och förklara några av de begrepp som jag har tagit upp här ovan. Ni behöver inte ge några avancerade / kvalificerade svar, svara så enkelt som möjligt så att alla förstår.
Tack på förhand till den som väljer att svara.
"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111