Permalänk
Robot

OpenBSD mini-server

Efter att ha sett andras byggen med alix korten så blev jag väldigt sugen och beställde ett likadant. Dock med lite andra syften än vad de andra haft. Det är tänkt att systemet skall köra OpenBSD och agera torrent/webserver/irc/samba etc. Den skall ha en inbyggd 2.5" hdd samt externa USB 2.0 diskar vid behov. Den skall även köra WiFi för att endast behöva koppla in strömkabel till den.
Del2 av detta projekt kommer vara att löda på en LCD display 16x1 eller 16x2 för att visa status angående rtorrent etc. Denna kommer jag endera köra mot seriella porten eller I2C porten. Skall investera i en AVR eller PIC programmerare för att styra den/mappa mot porten. Blir troligen en HD4470 display, men koda är alltid skoj

Motivlakering är även i tankarna, men det blir troligen något enfärgat i form av logotype.

Lägger ut lite bilder, men eftersom projektet är pågående så är det fler bilder på gång och mer text angående allt

Det har hittills kostat c:a 2000kr, utan HDD inräknat.

Väntar just nu på 44pins IDE kablar samt antenn och antennkabel.

Får dock 40% signal utan antenn, då den står relativt nära routern. Lite trist om jag vill flytta på den dock.

Kan tillägga att den endast drar 5W! Dock kommer det till lite extra för WiFi och HDDs. Men som den är nu då jag kör wired så, 5W. Mumsigt när det gäller elräkningen

Kan ju beskriva lite angående prylarna som använts.
Hårdvara:
CPU: 500 MHz AMD Geode LX800
DRAM: 256 MB DDR DRAM
CompactFlash socket
Three front panel LEDs, pushbutton
Expansion: 2 miniPCI slots, LPC bus
Connectivity: 2 Ethernet channels (Via VT6105M 10/100)
I/O: DB9 serial port, dual USB port
Board size: 6 x 6" (152.4 x 152.4 mm)
Firmware: tinyBIOS
OS: OpenBSD 4.3
HDD: 80GB 2.5" IBM Travelstar
Nullmodem kabel hona-hona
2GB Compact Flash
128MB Compact Flash (för Bios update)

Film på leds-lek:
http://www.nergal.se/alix/alix_leds2.AVI

-----------------------------

Då var äntligen projektet del1 klart!
De nya bilderna visar allt monterat och klart, 40GB HDD, 7dBi WiFi antenn.

Del 2 blir nog en ny bygglogg, vilket innebär 16x2 eller dylik LCD display till den

Edit: Kan även nämna att jag fick lägga in tunna skivor av skumgummi mellan HDDn och kondensatorerna för att skydda dessa, samt att hålla disken på plats.

Besök albumet: OpenBSD mini-server av lallassu

Permalänk

Alltid lika kul med såna byggen 10p

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

ser riktigt nice ut

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

är själva menyerna sådär (cmd aktiga) eller finns det något liknande Mac,Windows med start och aktivitetsfält ?:) annars fint bygge

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
är själva menyerna sådär (cmd aktiga) eller finns det något liknande Mac,Windows med start och aktivitetsfält ?:) annars fint bygge

Det är ingen HTPC. Den saknar allt vad grafikkort heter, det enda interfacet mot den är seriellt. Det du ser är OpenBSD in action. Hela tanken är att inte ha något grafiskt tjaffs på den

För övrigt; Tack och tack till er andra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nice

skulle vara kul att bygga något liknande för samba/irc/musik + lite lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ri
nice

skulle vara kul att bygga något liknande för samba/irc/musik + lite lagring

Det är ju precis det jag gjort

Den kör samba, apache, mysql, irc, screen, rtorrent,. Inbyggd 2.5" HDD (80Gb just nu) + 2GB CF kort, och kan lägga till 2st USB2.0 externa diskar. Sedan är det bara att bygga vidare till vad man vill köra på den...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

riktigt fint. 10p

Permalänk
Medlem

Mycket fint och sntggt! Jag blir bara mer och mer sugen på att bygga en sådan jag med, men då pengar saknas får man väl hitta på annat. Just nu är det og chassie som står högst upp.

Hur väl funkar det med OpenBSD 4.3?
10P för bygget, och om jag kunde skulle du få 10 för att du kör OpenBSD

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gholen
Mycket fint och sntggt! Jag blir bara mer och mer sugen på att bygga en sådan jag med, men då pengar saknas får man väl hitta på annat. Just nu är det og chassie som står högst upp.

Hur väl funkar det med OpenBSD 4.3?
10P för bygget, och om jag kunde skulle du få 10 för att du kör OpenBSD

Hehe, OpenBSD 4.3 funkar perfekt och även gpioctl funkar ! (se senast tillagda bild)
Det är en del trix att få det bra på ett CF kort, funderar på att skriva en tutorial om det. Det fanns en på nätet för WRAP (föregångare till alix) men den saknade viktiga punkter och allt var inte korrekt såg jag. Får se om tid finns att få till en sådan tutorial/howto

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galleri
Får dock 40% signal utan antenn, då den står relativt nära routern. Lite trist om jag vill flytta på den dock.

Funderade på två saker angående den trådlösa anslutningen. Jag ser ingen antenn på utsidan. Är den integrerad på mPCI-kortet? Om den har integrerad antenn är det så kanske det inte är så bra med en metall-låda runt då den skärmar av signalerna mycket effektivt.

Mycket intressant bygge! Är intresserad av vad du får för siffor i through put på wLAN, speciellt om du får upp signalstyrkan lite.

10p såkart!

/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zonar
Funderade på två saker angående den trådlösa anslutningen. Jag ser ingen antenn på utsidan. Är den integrerad på mPCI-kortet? Om den har integrerad antenn är det så kanske det inte är så bra med en metall-låda runt då den skärmar av signalerna mycket effektivt.

Mycket intressant bygge! Är intresserad av vad du får för siffor i through put på wLAN, speciellt om du får upp signalstyrkan lite.

10p såkart!

/zonar

Den saknar antenn, men får som sagt c:a 40% signalstyrka utan. Det blir dock en sväng till Kjell&Co för att inskaffa antenn + antennkabel någon dag. Tyvärr så fanns det minst 3m kabel, så det blir till att kapa och löda ihop

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Exakt sånt här jag gillar att se.

10p! Snyggt jobbat

Permalänk
Medlem

Riktigt vackert :). Vart finns dom där korten/chassina att köpa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frdrkl
Riktigt vackert :). Vart finns dom där korten/chassina att köpa?

Svensk butik: http://www.icd.se

Lista på återförsäljare av korten: http://www.pcengines.ch/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frdrkl
Riktigt vackert :). Vart finns dom där korten/chassina att köpa?

Jag beställde från applianceshop i Holland. De lät mig välja vad jag ville ha på kortet lite mer fritt än icd.se i sverige. Svenska sidan är dessutom extremt mycket dyrare än den från Holland (inklusive frakt + skatt)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej!

Skulle denna Mini-server klara Windows Server 2003?

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Hej!

Skulle denna Mini-server klara Windows Server 2003?

Mvh Johan

Det finns inget officiellt stöd för Windows, och jag har svårt att tro att man kan hantera Windows med endast seriell konsol?

Visa signatur
Permalänk

Hur är överföringen klarar den av 90mbps+?
Riktigt fin liten sak vart på en gång sugen att införskaffa en och ha som router.
WRT54GL börjar bli lite av en flaskhals.

Ang. det där med LCD på den så finns det USB variant med PIC16F2550/4550 om jag inte missminner mig helt, kan vara en ide att kolla på också (bit-t forum såg jag den i sist).

Verkar ju nästan överkvalificerad för jobbet med den belastningen som du visar.;)

Hoppas det blir en del 2 inom kort!

[Edit] Vad kostade frakten och hur lång tid tog det för den att ta sig ifrån nederländerna?

Permalänk
Medlem

Har inte testat throughput än, har lite problem med att få igång 2.5" HDDs atm. Så jag återkommer....

Ska kolla upp den USB varianten!

Frakten + VAT gick på 35€ tror jag. Alltihopa med IDE header + låda + strömadapter gick på 1600kr inklusive frakt + VAT (tror jag det kallas, det är moms mao)
Det tog inte alls lång tid faktiskt, med tanke på att de verkade löda på IDE headern själva. c:a 5 dagar så fick jag det.

Visa signatur
Permalänk

Tog och beställde en ALIX.2C3 (den med 3 st NIC och USB samt ett Wireless LAN med pigtail. och det skickades på någon timma och är viss på väg till sverige.
Kostnad: €186,55

har suktat efter en Soekris en längre tid men denna verkar ju långt mycket bättre. är glad att jag fann ditt galleri.

Vad är problemet med disken hittas den inte i (tiny)bios eller?
Läste upp:
"
HDD master / slave

To reduce boot time, slave drives are not detected by default.
Change the option in setup if required.

HDD support

tinyBIOS does not include large HDD support (> about 40 GB) yet.
"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JensaH_84
Tog och beställde en ALIX.2C3 (den med 3 st NIC och USB samt ett Wireless LAN med pigtail. och det skickades på någon timma och är viss på väg till sverige.
Kostnad: €186,55

har suktat efter en Soekris en längre tid men denna verkar ju långt mycket bättre. är glad att jag fann ditt galleri.

Vad är problemet med disken hittas den inte i (tiny)bios eller?
Läste upp:
"
HDD master / slave

To reduce boot time, slave drives are not detected by default.
Change the option in setup if required.

HDD support

tinyBIOS does not include large HDD support (> about 40 GB) yet.
"

Nice!

Jadu...har snart provat allt att få igång hdd. har kontakt med utvecklarna av alix korten/mailing listor/irc etc, utan framgång.

TinyBIOS har jag testat alla inställningar och kombinationer. Boota disken är inte problem vad gäller tinyBIOS, den hittar den och allt ser ut att stämma, men när OSet ska läsa från disken så går det inte. Mycket märkligt. Har testat både Voyage Linux och OpenBSD, samma problem.

Just nu sitter jag och försöker få fdisk att uppdatera geometry på disken vilket den vägrar på en av diskarna (!!!). Har testat med 4.86GB vilket skulle gå bra enligt utvecklarna. Har en 80GB disk som även den hittas av bios, men det går ändå inte.

Alla tips är välkommna! Här är felen från voyage linux iaf (delar av dmesg):

....
ide: failed opcode was: unknown
ide0: reset: success
hdb: task_in_intr: status=0x59 { DriveReady SeekComplete DataRequest Error }
hdb: task_in_intr: error=0x04 { DriveStatusError }
ide: failed opcode was: unknown
end_request: I/O error, dev hdb, sector 0
hdb: task_in_intr: status=0x59 { DriveReady SeekComplete DataRequest Error }
hdb: task_in_intr: error=0x04 { DriveStatusError }
ide: failed opcode was: unknown
hdb: task_in_intr: status=0x59 { DriveReady SeekComplete DataRequest Error }
hdb: task_in_intr: error=0x04 { DriveStatusError }
ide: failed opcode was: unknown
hdb: task_in_intr: status=0x59 { DriveReady SeekComplete DataRequest Error }
hdb: task_in_intr: error=0x04 { DriveStatusError }
ide: failed opcode was: unknown
hdb: task_in_intr: status=0x59 { DriveReady SeekComplete DataRequest Error }
hdb: task_in_intr: error=0x04 { DriveStatusError }
ide: failed opcode was: unknown
ide0: reset: success
.....

Visa signatur
Permalänk

Fick upp min i 86/85,5 Skicka/ta emot med TP-test3.1
Kör pFsense än så länge. ska göra lite test med min 2.5" hdd senare

Permalänk

10 p !

Visa signatur

Acer Aspire 5930 G

Permalänk
Medlem

10p, jävlar vad antennen ser stor ut i jämförelse med routern i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
10p, jävlar vad antennen ser stor ut i jämförelse med routern i bakgrunden.

Hehe, jag skickade efter en 7dBi för att få riktigt bra mottagning, vet dock inte hur kraftiga de som sitter på min WRT54 är (den routern i bakgrunden)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilket trevligt och ett inspirerade bygge för många människor, inte minst på detta forum och i synnerlighet i din tråd kan man se. En 10p av mig också.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lallassu
Hehe, jag skickade efter en 7dBi för att få riktigt bra mottagning, vet dock inte hur kraftiga de som sitter på min WRT54 är (den routern i bakgrunden)

ska vara 5dBi om jag icke misstar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
ska vara 5dBi om jag icke misstar mig.

Ska vara? Det beror ju på hur bra mottagning du vill ha.

Kommer just nu åt de flesta wlan routrar i kvarteret.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lallassu
Ska vara? Det beror ju på hur bra mottagning du vill ha.

Kommer just nu åt de flesta wlan routrar i kvarteret.

Jag menade då vad routern i bakgrunden hade för dBi.