Permalänk
Entusiast

Och om du har en tenta som inte går att plugga på (som jag har i morgon) så är det bättre att dricka alkohol och spela dota än att somna av den aptråkiga boken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Och om du har en tenta som inte går att plugga på (som jag har i morgon) så är det bättre att dricka alkohol och spela dota än att somna av den aptråkiga boken.

Hur fan kan dom lägga en tenta på samma dag som högskoleprovet? Jag hade spårat...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Hur fan kan dom lägga en tenta på samma dag som högskoleprovet? Jag hade spårat...

Kan man inte misstänka att intresset för att skriva högskoleprovet hos dem som redan läser på högskolan är rätt lågt?

Permalänk
Medlem

Studietekniken är enkel:
1) Räkna ALLA tal (det finns inte tal om att man inte hinner - man tar sig tid)
2) Om man fastnar på ett tal - räkna om igen dagen efter
3) Räkna ALLA gamla omtentor
4) För mig - skit i att anteckna på föreläsningarna, allt står i kurslitteraturen, och man behöver mixa audiell och visuell inlärning

Men det viktigaste av allt. Attackera! Om man möter ett svårt problem är det lät att man tittar i facit / ledningen och tänker "aha - lätt". FEL. Det minns man aldrig.
Man måste kämpa minst tills man sliter sitt hår, sen ta en promenad och fundera lite löst, sen fortsätta attackera. Om det inte lossnar (vilket det mycket väl inte gör), titta i facit. När man har funderat på det länge och väl kommer aha-upplevelsen kännas orgasmisk och man kommer komma ihåg det till domens dag.

Jag hjälper flickvännen med kurser som jag hade för ett och ett halvt år sedan nu. Jag kommer ihåg alla bevis, alla tal, alla lösningar, alla tankesätt - utan att ö.h.t titta i boken! Är jag smart? Nej - jag gjorde ALLT, attackerade, och gick in med inställningen att den här kursern skall brytas ner i beståndsdelar, sakta och metodiskt, och avlivas. Ge inte upp - se det som en meränheltidssysselsättning och gör lite sport av det.

Att dricka öl och spela dota gör man när man kasserat in femma.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kan man inte misstänka att intresset för att skriva högskoleprovet hos dem som redan läser på högskolan är rätt lågt?

Det finns ju folk som bara läser enstaka kurser och säkert vill skriva HP för att komma in på något program. Dessutom är HP så pass sällan att det är skolan som måste lägga sina tentor efter HP och inte tvärtom.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det finns ju folk som bara läser enstaka kurser och säkert vill skriva HP för att komma in på något program. Dessutom är HP så pass sällan att det är skolan som måste lägga sina tentor efter HP och inte tvärtom.

"Rätt lågt" sade jag, inte obefintligt. Dock är de nog så få att det blir fånigt att ta hänsyn till dem vid schemaläggning; de får väl helt enkelt skriva omtentan om det inte passar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man inte kan skriva tentan är det ju bara att ta omtentan. Skolorna bör inte planera efter utomstående faktorer.

Har för övrigt tenta på freda, kanske borde börja tentaplugga snart. Får se, imorn så

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Entusiast
Citat:

Fast nu läser jag till ingenjör på Chalmers så jag kan lova dig att ingen är intresserad av att skriva högskoleprovet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast nu läser jag till ingenjör på Chalmers så jag kan lova dig att ingen är intresserad av att skriva högskoleprovet.

Förvisso, men jag tycker ändå inte om när skolan lägger schemat så att det krockar med något annat som har med skola att göra, som dessutom har fasta datum sen långt tillbaka. Det är 2 dagar om året och dom måste verkligen lägga tentan samma dag. Ni får hoppa på mig bäst ni vill men jag tycker ändå det är kass!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Förvisso, men jag tycker ändå inte om när skolan lägger schemat så att det krockar med något annat som har med skola att göra, som dessutom har fasta datum sen långt tillbaka. Det är 2 dagar om året och dom måste verkligen lägga tentan samma dag. Ni får hoppa på mig bäst ni vill men jag tycker ändå det är kass!

Finns det något som tentor inte krockar med? Man får vara glad om man inte behöver skriva flera stycken samtidigt; ett högskoleprov tycker jag kommer rätt långt ned på listan med saker man bör ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns det något som tentor inte krockar med? Man får vara glad om man inte behöver skriva flera stycken samtidigt; ett högskoleprov tycker jag kommer rätt långt ned på listan med saker man bör ta hänsyn till.

+1

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo men flera stycken samtidigt är högst otroligt, och där kan jag hålla med om att det hade varit skrattretande planering. Fast kanske inte då kursansvariga inte har koll på när andra kurser lägger sina tentor i schemat. Men ALLA kursansvariga vet när HP skrivs...
Hursomhelst, diskussionen har nåt sin ände, vi resonerar olika helt enkelt. Ingen kan förändra någonting så man hade bara kunnat gilla läget.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Fast kanske inte då kursansvariga inte har koll på när andra kurser lägger sina tentor i schemat. Men ALLA kursansvariga vet när HP skrivs...

Dock skall man nog inte underskatta hur svårt det är att planera optimalt, och en stackars kursansvarig har nog inte så mycket att säga till om alla gånger. Linköpings tekniska högskola hade till exempel för några dagar sedan 230 tentor att klämma in på åtta dagar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dock skall man nog inte underskatta hur svårt det är att planera optimalt, och en stackars kursansvarig har nog inte så mycket att säga till om alla gånger. Linköpings tekniska högskola hade till exempel för några dagar sedan 230 tentor att klämma in på åtta dagar.

Haha, jag kan tänka mig att det är fruktansvärt jobbigt faktiskt. Med tanke på att det inte bara är bristen på tid utan lokaler, lärare och övriga personer med ansvar är det mycket som ska styras upp.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Tentaveckorna är också planerade långt i förväg. Det är inte som på många universitet där tentor kommer lite utspritt under året utan här har man 7 veckor med föreläsningar och sen en vecka med tentor. Har man tre tentor i samma vecka blir det lätt att en hamnar på lördag. Sånt är livet. Hade jag nu väldigt gärna velat skriva högskoleprovet så går det att lösa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tentaveckorna är också planerade långt i förväg. Det är inte som på många universitet där tentor kommer lite utspritt under året utan här har man 7 veckor med föreläsningar och sen en vecka med tentor. Har man tre tentor i samma vecka blir det lätt att en hamnar på lördag. Sånt är livet. Hade jag nu väldigt gärna velat skriva högskoleprovet så går det att lösa.

Grejen är att jag jämför väldigt mycket med gymnasiet då man hade rätt att klaga på det mesta. Har nämligen inte pluggat särskilt länge på högskolenivå och det är ju LITE (betoning på lite) skillnad på högskola och gymnasiet.

Permalänk
Medlem

Alla har sitt sätt för att klara av utbildningen och ibland måste man misslyckas för att lyckas!

Jag kuggade ALLA mina tentor de första 6 månaderna på min civ.ing utbildning. Nu efter 4.5 år har jag tagit allt, ligger helt i fas (1 omtenta kvar) och läser mina två sista kurser på masterprogrammet.

Mina regler för att klara studierna:

1. Börja plugga första dagen!

2. Klarar du inte uppgifterna? Svårt att förstå? Försök att inte hoppa över, och om du skulle göra det, fråga examinatorn dagen efter.

3. Första kursen är jätte viktig! Klarar du den så bidrar det till mycket. Det finns mycket aktivitet som nolla men prioritera kurserna! Nollningen är på några veckor. Utbildningen är på 4.5-5 år och livet efter är längre! Välj det som är viktigast.

4. Föreläsningar klara man sig utan, litteratur och självständiga studier är mycket viktigt.

5. Det finns många labbar osv.. Hitta någon inom din egen nivå att arbeta med.

6. Pluggar man så får man sin belöning i slutet! Jag har personligen aldrig kuggat en kurs om jag verkligen har pluggat. Håll detta i tanken när du sitter och pluggar men ändå inte fattar något, fortsätt bara och försök. Tillslut om du lagt energi på det så löser det sig på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker dom flesta föreläsningarna är värdelösa? (läser maskin på kth). om man ska få ut något från dom ska man nog titta lite i boken innan föreläsningen. om jag antecknar så är det enbart lösningar till tal jag skriver av.

Jag brukar fokusera på övningarna och räkna några tal, men långt ifrån alla. man brukar ju märka om man har fattat principen och gör man det kan man gå vidare.

sen brukar man börja råplugga någon vecka innan tentan

kan tillägga att det är väldig värt att klara tentorn i tid. man få väldigt långa och trevliga lov om man gör det...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk

de jag anser de flesta missat då har jag dock endast skumläst, ha fritid då släpper plugget, och sporta gärna =),
sen glöm inte sömn och mat,
vi hade senast en föreläsare som förespråkade(hans åsikt) var att dygnet var delbart i tre
8 timmar sömn,
8 timmar fritid
8 timmar plugg/ arbete

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
bara jag som tycker dom flesta föreläsningarna är värdelösa? (läser maskin på kth). om man ska få ut något från dom ska man nog titta lite i boken innan föreläsningen.

Är det bara här man ledsnar på hur ofta examinatorer, lektionshandledare och annat löst folk påpekar hur viktigt det är att man läser sina böcker, både inför och efter föreläsningarna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonden_88
de jag anser de flesta missat då har jag dock endast skumläst, ha fritid då släpper plugget, och sporta gärna =),
vi hade senast en föreläsare som förespråkade(hans åsikt) var att dygnet var delbart i tre
8 timmar sömn,
8 timmar fritid
8 timmar plugg/ arbete

Hehe, jag vill minnas att någon sade ungefär:
"Nu när ni kommer från gymnasiet är ni vana att ägna er åt nöjen, studier och sömn. En skall bort!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonden_88
8 timmar sömn,
8 timmar fritid
8 timmar plugg/ arbete

Det värsta är ju att all "dötid" som går åt dras på fritidskvoten. Jag menar, man kan ju inte direkt räkna in tiden man går till skolan under plugg/arbete!