Viktigt att tänka på när man ska byta processor?

Permalänk
Medlem

Viktigt att tänka på när man ska byta processor?

Hej, idag kör jag med en Intel Core 2 Duo-processor men har länge haft en Intel Core 2 Quad Q6660-processor liggandes i garderoben eftersom jag inte vågat installera/montera den i datorn. Jo min fråga är; Vad är viktigt att tänka på när jag ska byta processor? Måste jag på något sätt avinstallera den (Core 2 Duo) i Windows eller BIOS innan jag installerar (monterar) Quad-processorn? Brukar det finnas med någon kylpasta, på vilken sida smörjer man den? När jag väl har installerat den och startar datorn, måste jag då "lägga till" den i mitt system så att datorn förstår att ett byte har skett eller görs detta automatiskt? Jag vill helt enkelt ha enkla och simpla råd om hur jag ska göra, hur jag ska gå tillväga med min uppgradering.

Tack

Permalänk
Medlem

Ingen avinstallation behövs.

När du plockat bort kylaren från den gamla processorn så finns det en spak vid sockeln som du använder för att lossa på metallocket som håller processorn på plats. Efter du lossat på detta lyfter du upp den gamla processorn och placerar den nya i dess ställe (det finns ett par utfasningar som hjälper dig att inte placera den fel). Fäll sedan ner metallocket och för tillbaka spaken i sitt ursprungsläge (kan kräva lite kraft, så var inte rädd att ta i lite).

I metallocket finns ett fyrkantigt hål där du ser ovansidan av processorn. Applicera lite kylpasta (ca ett riskorn i storlek) mitt på processorns ovansida. Använd sedan undersidan av kylflänsen (den del som skall sitta mot processorn) för att smeta ut kylpastan lite grann. Sätt sedan fast kylaren igen.

När du sedan startar datorn igen så bör allt fungera. Eventuellt kan du behöva göra en reparationsinstallation av windows för att alla fyra kärnorna skall upptäckas (enligt vad jag läst, har ingen erfarenhet av detta steg).

Kylpasta brukar finnas om du köpt en CPU med medföljande kylare (eventuellt kan pastan redan vara applicerad på kylaren, så leta inte för länge efter en tub/påse med kylpasta). Den förapplicerade kylpastan är ofta redan utbredd på undersidan av kylaren, så den behöver inte smetas ut.

/PeCe

Permalänk
Medlem

Jag skulle råda dig att se efter att ditt moderkort har rätt BIOS för processorn INNAN du börjar med något annat. Gå in på moderkortstillverkarns hemsida och se efter vilken BIOS som krävs för att köra proppen du tänkt.

Se sedan efter vilken BIOS du har på ditt moderkort. Det visas bland annat när datorn postar och det står även på tillverkarens hemsida hur du gör för att kolla det. Om det är OK, montera enligt ovan. Om ej, uppgradera BIOS först (enl. tillverkarens rek. och råd).

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeCe
När du sedan startar datorn igen så bör allt fungera. Eventuellt kan du behöva göra en reparationsinstallation av windows för att alla fyra kärnorna skall upptäckas (enligt vad jag läst, har ingen erfarenhet av detta steg)./PeCe

Betyder det att jag måste installera om Windows eller? Måste jag spara allt på en extern hårddisk eller på något sätt rädda allt jag har? Eller försvinner inget från hdd:n när man gör en reparationsinstallation?

Moderkortet stödjer Q6600/6400 Processorer. Och den jag har heter
Core 2 Quad Q6600 2,40 GHz - Är det en bra processor som räcker väl till spel?

Vad betyder förresten att den har 8MB L2 Cache Total och 1066 MHz?

Tack

Permalänk
Medlem

För det första, varför har du så en quad liggandes bara, inte alla som har de !? hehe.

Kylarpasta ska det sitta på intels orginal fläkt.

Du behöver inte installera någonting, du behöver bara ta av gamla processorn och sätta på. Sedan är de ju bara kika så att windows hittar alla 4 kärnorna när du satt i den nya prollen !

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramerix
För det första, varför har du så en quad liggandes bara, inte alla som har de !? hehe.

"har länge haft en Intel Core 2 Quad Q6660-processor liggandes i garderoben eftersom jag inte vågat installera/montera den i datorn."

Quad läste du att han hade men du läste aldrig klart meningen eller ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hjelp
Betyder det att jag måste installera om Windows eller? Måste jag spara allt på en extern hårddisk eller på något sätt rädda allt jag har? Eller försvinner inget från hdd:n när man gör en reparationsinstallation?

Moderkortet stödjer Q6600/6400 Processorer. Och den jag har heter
Core 2 Quad Q6600 2,40 GHz - Är det en bra processor som räcker väl till spel?

Vad betyder förresten att den har 8MB L2 Cache Total och 1066 MHz?

Tack

Att spara undan saker som inte går att ersätta så som foton etc kan vara klokt, finns alltid en liten chans att något kan gå snett även om det hör till ovanligheten.
När du har bytat processor till Quaden så ska det i stort sett bara vara att starta upp maskinen igen och sedan kommer windows att känna av vad det är för processor. Det PeCe menar med en reperationsinstallation är att du sätter i din Windows skiva i cd / dvd-spelarn och istället för att välja att göra en nyinstallation av windows så väljer du att reparera windows, då kontrolleras den existerande windowsinstallationen och eventuella fel rättas till.
Det ska dock inte behöva göras för att du bytar processor men om i fall att något skulle gå snett under uppstart och windows skulle tvärvägra att starta kan detta vara ett alternativ.

Äger själv en Q6600 dock så spelar jag inte så mycket men den har fungerat tillfredsställande för min del. Ska man ha en renodlad spelprocessor så är väl snarare en E8400 eller E8500 det rätta valet då inga spel kan utnyttja alla fyra kärnor hos en Quad i dagsläget.

För att enkelt svara på de sista frågorna , cache-minne är en form av data buffert för en processor där den snabbt kan hämta data.

1066MHz är processorns databuss, denna avgör hur snabbt processorn kan kommunicera med andra delar av datorn, högre busshastighet betyder snabbare kommunikation.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen och för svaren. Har hjälpt mig mycket men däremot hade jag det lite kämpigt idag när jag kom hem. Satte mig ner och öppnade chassit. Tog på mig armlänken och tog bort min Core 2 Duo processor och satte dit Quaden. Det var sjukt svårt att få processorns "4 ben" att klicka i med moderkortet men tror att jag lyckades i alla fall. Och sedan fanns det kylpasta under processorfläkten men min fråga är; Hur ska man smeta in det på processorns ovansida? Det var liksom stenhårt.. eller ja.. ganska fast i alla fall. Tryckte ihop dom mot varandra och då hände knappt något. När jag sedan startar upp datorn så går den igång, visar min bios/moderkortstillverkare och sedan stängs datorn av utan anledning. Sätter på datorn igen - och samma problem händer. Jag provade flera gånger men datorn fortsatte att stängas av så jag satte dit min Core 2 Duo processor igen och det funkade galant! Vet ni vad det kan vara för problem? Vad ska man köra eller göra? Kan det bero på kylpastan?

Tack

Permalänk

Kylpastan som sitter på orginalkylarn är en så kallad "Thermal Pad" det är bara att ta bort eventuell skyddsfilm så att den fasta massan ligger an processorn när du sätter på kylarn.

Har du tänkt igenom arbetsförloppet mellan bytena, normalt så finns det en tendens till att man glömmer något när man är ny på området. Man blir orolig för att man ska glömma något så får man lite småkortis på kontoret och glömmer någon liten detalj

För utifrån hur du skrivit så har du satt dit processorn och sedan satt på dess medföljande orginalkylare , vilket är helt rätt det ska bara vara att sätta dit den då thermal paden är till för att underlätta för normalpersonen. Kopplat in processorfläktens strömsladd till moderkortet. Satt tillbaka alla delar i datorn och startat upp den?

Det finns ingen möjlighet att du plockat ut moderkortet vid alla bytena och samtidigt kopplat loss de små kontakterna till powerknappen etc och möjligtvis satt dem på fel håll när du satt tillbaka dem vid det tillfället då du satta i Quad processorn?
Då du får en påbörjad BIOS post så låter det ju som att allt sitter rätt men att datorn startar om pga att powerknappen inte "släpper" så du får en 4 sekunders period efter att datorn startat så stänger den ner sig själv igen.
Kan vara vara värt att titta på det.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hjelp
Tack så mycket för hjälpen och för svaren. Har hjälpt mig mycket men däremot hade jag det lite kämpigt idag när jag kom hem. Satte mig ner och öppnade chassit. Tog på mig armlänken och tog bort min Core 2 Duo processor och satte dit Quaden. Det var sjukt svårt att få processorns "4 ben" att klicka i med moderkortet men tror att jag lyckades i alla fall. Och sedan fanns det kylpasta under processorfläkten men min fråga är; Hur ska man smeta in det på processorns ovansida? Det var liksom stenhårt.. eller ja.. ganska fast i alla fall. Tryckte ihop dom mot varandra och då hände knappt något. När jag sedan startar upp datorn så går den igång, visar min bios/moderkortstillverkare och sedan stängs datorn av utan anledning. Sätter på datorn igen - och samma problem händer. Jag provade flera gånger men datorn fortsatte att stängas av så jag satte dit min Core 2 Duo processor igen och det funkade galant! Vet ni vad det kan vara för problem? Vad ska man köra eller göra? Kan det bero på kylpastan?

Tack

Det brukar inte vara säsrskilt svårt att få in processorn i processorsockeln, se bara till att "ben" 1 på processorn hamnar på sockelns "ben 1". Det brukar vara markerat med pilformad vit färg.

Se till att plastskyddet för thermal-pad:en på kylaren är borttagen innan montering. Se till att push-pins:en låser ordentligt i moderkortet (hmmm, det kanske var det du menade med processorns "4 ben", det är i så fall inte processorn du talar om, utan kylaren).

Har du kollat vilken BIOS revision du har och vilken som tillverkaren anger att du måste ha för att moderkortet skall stödja processorn. (även om moderkortet i sig stöder din processor, så måste du ha ett tillräcligt nytt BIOS, så att moderkortet känner igen processorn).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Om du vill sälja din vanliga C2D så skicka ett PM till mig.

Lycka till med bytet.

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag lägger mig i på den här diskussionen,den thermal pad:en som finns på kylarfläkten, hur bra är den egentligen? Ska man använda den eller ska man ta bort den och köra med kylpasta?

Permalänk

Den gör väl sitt jobb, dock så finns det ju bättre alternativ lika så finns det bättre alternativ till intels orginalkylare. De klarar sitt jobb för det mesta men det finns alltid tystare och effektivare alternativ lika så gäller Thermal pads generellt , de gör sitt jobb men det finns bättre alternativ.

Visa signatur