Vinn nätagg från Seasonic

Datorn startar ej. Startar om. Felsäkert läge fungerar ej. Vad kan vara fel?

Permalänk

Datorn startar ej. Startar om. Felsäkert läge fungerar ej. Vad kan vara fel?

Hej!

Har fått lite problem med min dator som jag inte lyckas lösa själv.

Har windows XP och när jag startar upp datorn så kommer jag till bilden då windows XP laddas, den med den blå mätarensom går från vänster till höger. Där står den länge sen blinkar det förbi en bluescreen med massa vit text, finns ingen möjlighet att hinna läsa vad det står. Direkt efter att bluescreen försvinner så startar datorn om och upprepar samma procedur.

Har försökt att starta med senaste fungerande inställningar och allt det man kan välja mellan. Inte ens felsäkert läge fungerar så det verkar inte så bra.

Mycket tacksam för tips och hjälp med vad det kan vara för fel eller hur jag kan felsöka.

Jag har en floppy-drive om det hjälper.

Med vänliga hälsningar!

/D

Permalänk

testat med att formatera? eller funkar det inte heller? eftersom den laddar för windows

Permalänk

Tanka hem Microsoft Diagnostics and Recovery Toolset (före detta winternals erd commander) från http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=5D60... kör programmet på annan burk med winxp (och cd-brännare) och bränn isofilen som skapas. Boota från skivan. Är din XP-installation inte helt krockad så kan du med detta program göra en systemåterställning bakåt (precis som med den inbyggda funktionen i XP) utan att starta upp ditt operativsystem. Kör du raid eller ahci måste du ha drivrutiner på floppy för detta, läggs till på samma sätt som vid en installation av XP. Med lite tur så åtgärdar detta felet.

Har du fått nått läs eller skrivfel på hårddisken som gör att den inte bootar som den ska kan du testa att boota från din xp-skiva och från reparationskonsollen köra chkdsk /r (om jag kommer ihåg rätt). Kan ta en stund, men det kan även lösa ditt problem.

Är det hårdvarufel så hjälper dock inte någon av ovanstående åtgärder. Då blir det lite klurigare.

Hoppas Det löser sig och trevlig helg.

Mvh
Thomas

Visa signatur

Fråga inte mig... Jag bara besöker den här planeten.

Permalänk

Lyckades fixa det med hjälp av skivan du rekomenderade mig att bränna!

Tusen tack för hjälpen!

Permalänk

När jag kör den brända skivan så kommer det upp en massor med text men den stannar på "search for usb hdd devices..." och är fast där och blinkar. Vad ska jag göra?