Faran med endast en partition?

Permalänk
Medlem

Faran med endast en partition?

Jag har nyligen köpt en LG X110 netbook utan optisk enhet och kör därför gärna vidare med det Windows som är förinstallerat. Men jag kan inte partitionera disken (med Partition Magic eller liknande) utan att formatera den först, verkar det som, så jag funderar på att endast ha en partition. Annars brukar jag alltid se till att enbart ha en liten partition för Windows och en större för andra grejer (film, musik etc). Frågan är: hur viktigt är det här, egentligen? Hur mycket tappar man i prestanda av att bara köra en partition? Det borde väl främst handla om att man får se till att defragmentera disken etc oftare? Eller?

Permalänk

Det du vinner mest på att ha 2 partitioner är att du kan spara allting som du är rädd om på den andra partitionen ex. foton, backuper osv.

Så om det skiter sig rejält så finns det kvar!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Det du vinner mest på att ha 2 partitioner är att du kan spara allting som du är rädd om på den andra partitionen ex. foton, backuper osv.

Så om det skiter sig rejält så finns det kvar!

Har jag fel eller är det inte så att om man till exempel får virus så skiter det sig oavsett om man har en eller flera partitioner? För mig har det alltid gjort det iaf. Därför som jag nu mera inte har något värdefullt på datorn. Det jag anser mig vara rädd om sparar jag på min externa. Då är det bara att rycka usb kabeln om man behöver formatera.

Två partitioner på en hårddisk eller två olika hårddiskar är i princip samma sak, jag vet. Men av någon konstig anledning skiter det sig alltid för mig med partitioner hur jag än gör.

Jag tror att trådskaparen skulle behöva en extern hårddisk för film, bilder och musik

Permalänk
Medlem

Mjo om du får virus så smittar det dom filer som viruset är gjort för att attackera.
Men om Windows krashar så har du ju kvar alla viktiga filer på den andra partionen, men krashar disken så så förlorar du ju all data pga att 2 partioner på samma disk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
Mjo om du får virus så smittar det dom filer som viruset är gjort för att attackera.
Men om Windows krashar så har du ju kvar alla viktiga filer på den andra partionen, men krashar disken så så förlorar du ju all data pga att 2 partioner på samma disk.

Precis så jag menade. Jag har iofs bara råkat ut för detta en gång för riktigt länge sedan då man inte var så kunnig. Nu har jag aldrig haft problem. Min erfarenhet kommer ifrån min systers dator. Hon jobbar mycket med bilder och tycker om att ladda ner virus på fritiden. "experience is everything" eller vad man säger

Permalänk
Medlem

Trådskaparen har redan en extern disk som komplement. Men det är inget man alltid har med sig till en netbook direkt. Dessutom ska jag skaffa ett minneskort för säkerhetskopiering. Så just säkerhetsaspekten kan vi bortse ifrån. Jag tänkte mer på att det borde gå snabbare när man inte håller på och laddar ner och tar bort saker så mycket från partitionen som windows ligger på.

Permalänk
Avstängd

När 32gb USB-minne kostar 750kr känns allt annat överflödigt för en netbook

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=247262

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Gällande prestanda så kan du vinna och förlora, beroende på hur du använder respektive partion, hur du formaterar, hur ofta du flyttar och fyller osv osv.
Största enskilda fördelen är som ovan nämnts, man slipper böka omkring enkilda filer vid formatering, bara att ha dem kvar på ickeformaterande partion.

Själv har man en partion för program, en för lösa filer och en för OS och en för temp/scratch och en för swap. Tycker om när det ser städat ut och det går lite snabbare att defragmentera där det verkligen behövs (defragmenterar ca en gång i månaden, mer behövs inte på denna disk), samt lite lite mer koll på grejerna.

Btw så har denna fråga diskuterats och nötts till benmärgen i tidigare trådar, sök och du skall finna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
När 32gb USB-minne kostar 750kr känns allt annat överflödigt för en netbook

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=247262

Nja, jag föredrar minneskort som kan sitta i datorn jämt utan att man märker av det, eftersom jag ändå kan flytta filer enkelt med en extern disk.

---

Sen får jag väl be om ursäkt för att jag startade tråden utan att söka tillräckligt först. Ett typiskt nybörjarmisstag, och jag borde ha vetat bättre.

Permalänk
Medlem

Prova med Gparted (Opensource).

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.