koppla in hårddisk med virus ?

Permalänk
Medlem

koppla in hårddisk med virus ?

som sagt, kan man koppla in en hårddisk med virus på, utan att förstöra allt annat i datorn ? nu snackar vi typ popuppvirus och dylikt, inget extremt virus som äter sönder datorn.

EDIT: detta är alltså ingen extern hårddisk, utan en vanlig.

tacksam för svar
Hade!

Visa signatur

| Amd X2 6000+ | Gigabyte GA-MA770-DS3 | 512MB/GDDR3 3650 Ati | 2GB Corsair DDR2 | 500GB Seagate | 500W Ace | XP Prof. SP2 |

Permalänk
Medlem

Sålänge du har uppdaterat och fräscht antivirusprogram är det ingen fara.

Permalänk
Avstängd

Du kan koppla in hårddisken med virus om du kör Linux.

Permalänk
Medlem

När jag får sådana diskar av polare så kopplar jag bara in den via usb och skannar. Då undviker jag att behöva starta datorn med disken monterad.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

det är ingen fara att koppla in hårddisken i datorn (även om du kör xp) (virus laddas inte in på något magiskt sätt på en dator) det enda är att du får vara försiktig. du bör ju inte exekvera några exe filer på den hårddisken om du inte vet exakt var viruset ligger.

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar se autostart-filer på externa hårddiskar. Är väl inte så svårt för ett virus att skriva in en rad där för att autostarta och hoppa över i datorn? Nu kan inte jag något om programmering men låter ju inte alls så konstigt i mina öron. Eller ska det finnas något i OS som förebygger det?

Permalänk
Medlem

Har du riktigt antivirusprogram (kompetent och uppdaterat) och absolut inte bootar från den misstänka disken så borde risken vara obefintlig...

Ärligt talat så pluggar jag inte in så många externa diskar att jag vet på rak arm vad Windows gör med dom (om den försöker starta nåt i deras rot eller inte).

Har iofs. stött på ett par mysiga modeller av just externa som hänger XP64-burkar av någon anledning (nasty). Om det beror på nåt program som ligger på från tillverkarn, nåt som inte ska ligga på (virus?) eller nåt hårdvaru/driverstrul vetefan.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

hmm, okej. tack för bra och snabba svar, men är det ingen som har provat (?) alltså, så är det ju ingen extern hårddisk.

Visa signatur

| Amd X2 6000+ | Gigabyte GA-MA770-DS3 | 512MB/GDDR3 3650 Ati | 2GB Corsair DDR2 | 500GB Seagate | 500W Ace | XP Prof. SP2 |

Permalänk
Medlem

Så länge som du scannar efter Virus, Trojaner, Adaware, Spyware etc så borde det vara OK.