TrueCrypt under Windows 7?

Permalänk
Medlem

TrueCrypt under Windows 7?

Fråga som rubrik. Är det någon som har testat köra TrueCrypt under Windows 7? Något krångel?

Ser att det ska vara kompatibelt med alla versioner av Vista (såklart), så hoppet är väl stort. Skulle gärna vilja ha besked innan jag testar - men får jag inte det så testar jag väl ändå, som vanligt.

Diskussion om möjligheter att försvara sin integritet mot IPRED som föranleder min fråga: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8418...

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Funkar finfint.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lektroo
Funkar finfint.

Ides inte vänta på svar, sitter och installerar just nu i vilket fall som helst... Och det verkar ju fungera.

Men tack i alla fall, känns bra att veta!

/joar.

Visa signatur

|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Återlivar tråd. Har någon testat göra en hel kryptering av systemdisken på Windows 7 mha. TrueCrypt? Just nu har jag en gömd partition för media och så. Den fungerar fint på Win 7. Dock så undrar man ju över systemkrypteringen. Är inte ett fan av att installera om allt under korta perioder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ws0d
Återlivar tråd. Har någon testat göra en hel kryptering av systemdisken på Windows 7 mha. TrueCrypt? Just nu har jag en gömd partition för media och så. Den fungerar fint på Win 7. Dock så undrar man ju över systemkrypteringen. Är inte ett fan av att installera om allt under korta perioder.

Haha! Det är jag!

Men skämt åsido, TC av en systemdisk sker ju liksom utanför själva OS:et, så det kan ju inte spela någon roll vilket OS du än har? Har svårt att se att det ska kunna krångla.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Ska nog försöka mig på den sista efter jag uppdaterat min hårdvara lite. Tänkte köpa ett i5 system senare på hösten. Då vet jag i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag har kört truecrypt på lagringsdiskar sen januari med W7 beta & RC utan några problem.
Jag har inte kört det på bootdisken, men jag har inte 200/100mb partitionen eftersom jag partionerade systemdisken innan jag installerade W7 så det borde nog funka.

Permalänk
Medlem

Jag kör BitLocker på hela kitet, fungerar fint!

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_

Käver dock TPM chip i datorn vad jag har hört..

Själv kör jag med fingerläsare för att logga in, out of the box funkar det fint i windows 7 ^^.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Käver dock TPM chip i datorn vad jag har hört..

Själv kör jag med fingerläsare för att logga in, out of the box funkar det fint i windows 7 ^^.

fingeravtrycksläsare ersätter inte på något sätt kryptering.
Inga problem att komma åt dina filer om jag stjäl din dator ( men det tänker jag iofs inte göra...).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
fingeravtrycksläsare ersätter inte på något sätt kryptering.
Inga problem att komma åt dina filer om jag stjäl din dator ( men det tänker jag iofs inte göra...).

Och vem fan har sagt att en fingeravtrycksläsare ersätter kryptering?...
Inte jag iaf, jag är mycket väl medveten om att det inte ersätter kryptering..

Om du nu vill åt mina filer så visst, go ahead men vet inte vad du ska med mina filmer, min musik osv att göra.. du kan ladda ner både film och musik, sen flertal bilder är redan publicerade på webben...

Sen ska du lista ut vart jag bor..

Permalänk
Medlem
Citat:

Och vem fan har sagt att en fingeravtrycksläsare ersätter kryptering?...
Inte jag iaf, jag är mycket väl medveten om att det inte ersätter kryptering..

Du skriver i tråden "TrueCrypt under Win7?"...

Citat:

Sen ska du lista ut vart jag bor..

Rönninge?

EDIT:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tcntad: du missförstod mitt inlägg så mkt så att jag tror det är svårt att reda ut i efterhand, jag trodde det skulle hjälpa att jag uttryckligen skrev att jag inte tänker stjäla din dator...

Permalänk
Medlem
Citat:

tcntad: du missförstod mitt inlägg så mkt så att jag tror det är svårt att reda ut i efterhand /.../

word

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_

Behöver TPM på mitt moderkort för att göra detta. Försöker hålla mig undan proprietär mjukvara så gott det går också.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Du skriver i tråden "TrueCrypt under Win7?"...

Rönninge?

EDIT:

Medveten om att jag skrev det ja, dock skrev jag inte att fingeravtrycksläsaren ersätter truecrypt eller kryptering överhuvudtaget:)..

Edit: jag skrev att jag använder läsaren bara för att logga in, dock är den lite uppkäftig mot mig menmen.

Och japp, jag bor i rönninge, dock var du på fel ställe på din karta

Citat:

tcntad: du missförstod mitt inlägg så mkt så att jag tror det är svårt att reda ut i efterhand, jag trodde det skulle hjälpa att jag uttryckligen skrev att jag inte tänker stjäla din dator...

Jag förstod mycket väl att du menade det.

Men fortfarande, vill du ha kopior så sure;)

Edit:

Nånstans här bor jag;) :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ws0d
Behöver TPM på mitt moderkort för att göra detta. Försöker hålla mig undan proprietär mjukvara så gott det går också.

Ja, det måste man kanske, kan man inte köra med bara en USB-key? However, förstår om du vill köra truecrypt istället. Lycka till

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Absolut:)

Sen kan du ju faktiskt flytta det du vill ha till en annan partition och köra TC på dem istället för systempartition.

Permalänk
Medlem
Citat:

Absolut:)

Sen kan du ju faktiskt flytta det du vill ha till en annan partition och köra TC på dem istället för systempartition.

Det har jag redan gjort. Kände att nästa steg var systempartition. Annars är man aldrig riktigt säker.