ASUS P2B-D, första start på många år

Permalänk
Medlem

ASUS P2B-D, första start på många år

Denna nämndes i min tråd om vattenkylning på socket 771. Året var 2000 och jag såg framför mig en karriär inom 3D-animering. Till en början rullade den på Windows NT vilket var ett krav för att dra nytta av de dubbla processorerna. Det blev således inte något spelande på denna maskin förrän Windows 2000 dök upp och förenade multi-threading och stöd för 3D-acceleration. Nu har den varit oanvänd i många år, den blev väl egentligen ersatt redan 2005. Frontpanelen har försvunnit efter ett försök till ombyggnad för många år sedan. Senast den var igång en kort stund var 2018. Jag blev tvungen att göra ett startförsök igår men den pep bara och så var det till synes inget mer liv i den. Den var lite svårcharmad redan 2018 så det var ingen enorm överraskning.

Men efter att ha sovit på saken plockar jag ur PSU och plåser det rent från damm. Det var en del. Vid en snabbkoll så vaknar PSU och levererar spänning, lite låg 12V men inom tolerans. Ut åker System Board och allt på detta demoneteras så socklar försiktigt kan plåsas rent med tryckluften. Ihop med det igen och vid start går fläktarna några sekunder innan de stannar igen, precis som 2018. Inget pip denna gång. Jag får bryta strömmen en gång för att den ska vilja starta igen. Men sen så!

Den skulle må bra av en ny låda. Fläktarna låter nåt makalöst. Det finns anslutningar för värmesensorer så det är möjligt att de går att reglera farten på internt. Jag hade en tempkännande fläktkontroller som gick sönder efter ett tag så jag har haft sensorer på CPU:erna men jag kan inte minnas att de varit inkopplade till moderkortet. Jag tror jag hittat ett PCI SATA-kort som passar, då kanske de skrikande diskarna skulle kunna ersättas också.

Rate my setup!

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Nice!
Allt är såklart dubbelt så roligt med 2 processorer!

P2B är ju trevliga, och brukar inte vara drabbade av vår gamla vän kondensator-pesten.
Tror inte att du kan reglera fläktarna m.h.a. någon tempsensorer, eller alls.
Däremot så kan du ju plocka bort alla CPU fläktarna och lägga en 120mm över dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nice!
Allt är såklart dubbelt så roligt med 2 processorer!

P2B är ju trevliga, och brukar inte vara drabbade av vår gamla vän kondensator-pesten.
Tror inte att du kan reglera fläktarna m.h.a. någon tempsensorer, eller alls.
Däremot så kan du ju plocka bort alla CPU fläktarna och lägga en 120mm över dom.

Kul tråd! Soyo-kortet var ju till förväxling likt ASUS-kortet vid en snabb titt. Men hur fick man AGP-porten så nära slottarna?

Jag ser inga uppenbart dåliga kondensatorer. SuperMicro-korten i mina Dell-burkar behöver dock åtgärdas. Men varandes 2006:or tycker jag de är lite för sena för pesten?

Jag har tänkt tanken på någon form av luftkanal till respektive kylfläns men jag vill inte heller gömma de vackra processorerna

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att den hoppade igång igen

Jag har en förmåga att stoppa scsi-diskar i allt från 90-talet och några år in på 2000-talet. Mest för att jag kommit över ett gäng lagom stora diskar och scsi-kort tidigare. Lite mer stök, men högre nördfaktor

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Den vill tjyvstanna lite då och då. Har mest varit i BIOS och tittat, jag hittade helt otroligt nog en av givarna från min gamla temp/fläktkontroller, och den rapporterar samma temp som moderkortets tempgivare. Kan jag hitta den andra?

Skrivet av Svensktiger:

Tror inte att du kan reglera fläktarna m.h.a. någon tempsensorer, eller alls.

Nä, det verkar bara vara övervakning vad jag kan hitta.

Några gånger slog den ifrån, två medan jag var i BIOS och en gång medan Windows var under uppstart. Ingen BSOD, bara "klick" och fläktar som stannar. Kan det härledas till PSU tro? Jag hittar inga felkoder lagrade i BIOS.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Alldeles strax ska vi lära oss att det finns olika ATX-kontakter. Och värr ska det bli.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Om man tar sats så passar en större kontakt i en mindre.

BIOS larmar om att -5V saknas men det verkar inte användas till nåt?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Nä, det verkar bara vara övervakning vad jag kan hitta.

Jag tycker ändå fläktsurret byter ton ibland. Just nu har jag inget installerat som kan belasta CPU:erna nämnvärt. Förhoppningsvis får jag hem nya tempsensorer på måndag.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

-5V används till de svarta ISA slottarna på botten av moderkortet för t ex vissa ljudkort t ex soundblaster awe 32, men om du inte använder en slot till det så spelar det ingen roll såklart.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

DualHead var Matrox namn på deras tvåskärmslösning. Med tiden kom även TrippelHead och DualHead2Go, den senare var en splitterdongle för laptops. Det gick att använda den andra skärmen som display för video output eller display för en inzoomad del av första skärmen eller, surprise, som en andra skärm.

Jag har tittat lite på inställningarna och det är lite för mycket "restart computer to activate changes". Får se om jag fördjupar mig i det.

PCI-SATA-kortet har anlänt i en tillplattad kartong. Under leveranstiden har jag hunnit dra mig till minnes att jag hade problem med andra PCI-kort, ljud och nätverk får inte sitta bredvid varann, ett USB-kort som inte vill hitta USB-utrustning. Min förhoppning vara att kunna köra OS från en SSD men det kanske grusas? Kanske inte vill på grund av drivrutiner heller.

Och IRQ-konflikter! Det hade jag helt förträngt. Är nåt uppenbart fel här?

Osäker på vilka kort som satt i när bilden togs.

Skrivet av mini-z1994:

-5V används till de svarta ISA slottarna på botten av moderkortet för t ex vissa ljudkort t ex soundblaster awe 32, men om du inte använder en slot till det så spelar det ingen roll såklart.

Ja, tror jag lyckats övertyga mig om det också. Det är ju kul när man söker information och hittar påstånden som "irrellevant på moderna datorer" och den man fixar med är från förra årtusendet.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

DualHead var Matrox namn på deras tvåskärmslösning. Med tiden kom även TrippelHead och DualHead2Go, den senare var en splitterdongle för laptops. Det gick att använda den andra skärmen som display för video output eller display för en inzoomad del av första skärmen eller, surprise, som en andra skärm.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har tittat lite på inställningarna och det är lite för mycket "restart computer to activate changes". Får se om jag fördjupar mig i det.

<Uppladdad bildlänk>

PCI-SATA-kortet har anlänt i en tillplattad kartong. Under leveranstiden har jag hunnit dra mig till minnes att jag hade problem med andra PCI-kort, ljud och nätverk får inte sitta bredvid varann, ett USB-kort som inte vill hitta USB-utrustning. Min förhoppning vara att kunna köra OS från en SSD men det kanske grusas? Kanske inte vill på grund av drivrutiner heller.
<Uppladdad bildlänk>
Och IRQ-konflikter! Det hade jag helt förträngt. Är nåt uppenbart fel här?
<Uppladdad bildlänk>
Osäker på vilka kort som satt i när bilden togs.

Ja, tror jag lyckats övertyga mig om det också. Det är ju kul när man söker information och hittar påstånden som "irrellevant på moderna datorer" och den man fixar med är från förra årtusendet.

Input device ska väl vara IRQ 1 om det är ett tangentbord och IRQ 12 om det är en mus?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Input device ska väl vara IRQ 1 om det är ett tangentbord och IRQ 12 om det är en mus?

Ingen aning. Däremot hittar jag det här valet i BIOS:

Det rödmarkerade, ska det inte vara Yes där för Windows 2000?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Ena processorn dog innan datorn var året gammal. Den ersattes och jag har inte ägnat det så många tanker. En hypotes var att en ATA-kabel lakt sig över processorfläkten och den gått varm. Vet inte varför jag sparat den (jo det vet jag, jag sparar på allt) men nu när jag tittar på den så ser värmeöverföringen till kylflänsen ut att kunna varit en faktor.

Här har jag precis badat resterna av den dubbelhäftande tejpen(?) i nåt rengöringsmedel men man ser tydlig att stora ytor inte alls varit i kontakt. Jag inbillar mig en viss missfärgning i ytan.

Helt rengjord. Mycket blank och svårfotograferad. Det jag tyckte var missfärgning kan bara anas i vissa vinklar.

Senare skulle en processorflläkt gå sönder och här börja minnet svika. Jag köpte nya kylflänsar med dubbla fläktar men flänsarna ser inte alls ut som jag minns dem. Flyttade jag över fläktarna till de gamla flänsarna? Har jag bytt två gånger?

De sitter i alla fall väldigt tätt intiil varann vilket naturligtvis begränsade urvalet av använbara kyllösningar, och spädde på oron kring överhettning.

Fläktarna låter som ett tandläkarbeök och jag förstår inte idag hur jag stått ut med dem. Mest på grund av placeringen har jag flera gånger tänkt tanken om nån kylluftkanal som leder luft från en större fläkt till flänsarna men det har inte blivit av då maskinen inte använts i någon omfattning på snart 20 år. Den ska inte användas i någon mening nu heller men det är ju kul att den fungerar.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Ingen aning. Däremot hittar jag det här valet i BIOS:

<Uppladdad bildlänk>

Det rödmarkerade, ska det inte vara Yes där för Windows 2000?

"Yes" betyder att OS'et tar hand om resurserna, "No" betyder att BIOS gör det.
Det finns såklart begränsningar.
Du har ju t.ex. oftast ett "IRQ sharing table" som visar vilka enheter som delar IRQ banor med varandra.
Standard är att AGP delar med PCI slot 1, PCI slot 2 är ensam, etc.
Dessa slots kommer att dela IRQ's oavsett om du sätter PnP OS eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"Yes" betyder att OS'et tar hand om resurserna, "No" betyder att BIOS gör det.
Det finns såklart begränsningar.
Du har ju t.ex. oftast ett "IRQ sharing table" som visar vilka enheter som delar IRQ banor med varandra.
Standard är att AGP delar med PCI slot 1, PCI slot 2 är ensam, etc.
Dessa slots kommer att dela IRQ's oavsett om du sätter PnP OS eller inte.

Ärlig fråga, är det ett problemt att slottar delar IRQ? I bild från POST i tidigare inlägg ligger Network Controller och två Serial Bus Controller på IRQ 5. Multimedia Device och Display Controller ligger på IRQ 11. Jag ändrade PNP OS till Yes och VGA BIOS Sequence till AGP/PCI utan synbar skillnad. Med bara USB-kortet i visas det i enhetshanteraren men inte mer. Jag får ström ur USB-portarna men inget jag ansluter känns av.

Historiskt var det problem från början när ljudkort och nätverkskort satt bredvid varann när maskinen kom från byggaren. Inget jag märkte själv men en kompis påtalade att "sådär kan du inte göra". Jag flyttade på nätverkskortet och plötsligt fanns det fler funktioner i ljudinställningarna!

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Ärlig fråga, är det ett problemt att slottar delar IRQ? I bild från POST i tidigare inlägg ligger Network Controller och två Serial Bus Controller på IRQ 5. Multimedia Device och Display Controller ligger på IRQ 11. Jag ändrade PNP OS till Yes och VGA BIOS Sequence till AGP/PCI utan synbar skillnad. Med bara USB-kortet i visas det i enhetshanteraren men inte mer. Jag får ström ur USB-portarna men inget jag ansluter känns av.

Historiskt var det problem från början när ljudkort och nätverkskort satt bredvid varann när maskinen kom från byggaren. Inget jag märkte själv men en kompis påtalade att "sådär kan du inte göra". Jag flyttade på nätverkskortet och plötsligt fanns det fler funktioner i ljudinställningarna!

Viss hårdvara gillar inte att dela IRQ, men det fungerar oftast utan problem.
Det brukade rekommenderas att låta grafikkortet ha en egen IRQ dock.