Ubuntu 9.04 släpps ju idag. så..

Permalänk

Har kört Jaunty en månad och inte direkt märkt mycket skillad förutom nya notifications och övergången till ext4 vilken inte var så spännande.
Är dock väldigt sugen på att dra in notebook-remixen och testa på min Eee.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanslagna*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jo det är trevligaste Ubuntu versionen för mig iallafall, äntligen kan jag använda nyare nvidia drivare som inte gick förut av nån väldigt konstig anledning. Sen funkar min mp3 direkt när jag pluggar in den, det är oxå en hel del snabbare än 8.10:an.

Vart ganska besviken på det nya utseendet dock, det var den här versionen som dom lovade att fokusera på utseendet, men dem verkade inte hinna längre än till laddningsbilden och inloggningen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Vart ganska besviken på det nya utseendet dock, det var den här versionen som dom lovade att fokusera på utseendet, men dem verkade inte hinna längre än till laddningsbilden och inloggningen.

Finns ju ett par nya teman, om jag minns rätt..?
Men visst kunde man önskat mer kanske.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Fick nedgradera min Ubuntu netbook versions Intel drivrutiner till 2.4 för att få det att fungera bättre. Har dock inte testkört så mycket eftersom jag tänkte sova nu, gick nyss av nattskiftet så jag satt en stund i halvdvala och pillade och verkar ha fått till det.

Permalänk
Medlem

Lite kända fel i nya ubuntu som kan vara bra att åtminstone skumma igenom.

https://wiki.ubuntu.com/JauntyJackalope/ReleaseNotes/sv

Där står bland annat att compiz är avslaget på intel chipset vilket jag fick erfara när jag uppgradera min laptop.

Visa signatur

Valfri signatur som hamnar nedan dina inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Går det kolla på film med compiz på + HD4870 utan att det blinkar nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Går det kolla på film med compiz på + HD4870 utan att det blinkar nu?

Det har man kunnat länge, iaf efter en liten ändring under "gstreamer-properties".

Vet inte om DRI2 har kommit med ännu? Kunde inte hitta något på google iaf, om jag inte tappat mina googlefärdigheter helt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Det har man kunnat länge, iaf efter en liten ändring under "gstreamer-properties".

Vet inte om DRI2 har kommit med ännu? Kunde inte hitta något på google iaf, om jag inte tappat mina googlefärdigheter helt.

jo, men då laggade det i fullscreen för mig.

Permalänk
Medlem

Nu när version 9.04 släppts så blev jag sugen på att installera ubuntu på netbooken Använder den mest för matlab och annat skolrelaterat (funkar riktigt bra), så att byta från xp till ubuntu lär ju inte göra den mindre lämpad för sådant. Enda jag tvekar över är det att jag ibland brukar sitta och spela gamla "mästerverk" till spel som släpptes före millennieskiftet och som man kanske testat men aldrig spelat klart eller spel man helt enkelt missat osv.

Spelar t ex just nu igenom fallout-serien och tänkte sen så småningom ta en tur i thief-serien. Vet att nyare spel för det mesta är hopplösa att få igång i linux, men har inte så stor koll på hur det är med äldre. Iofs inte hela världen om det inte går att lira dem i ubuntu, har ju en stationär att lira på, men det är rätt najs att kunna sitta och lira fallout om man får tråkigt och inte är hemma

Permalänk
Medlem

Fungerar Nexus Personal i Ubuntu förresten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tegga
Fungerar Nexus Personal i Ubuntu förresten?

Fungerar fint i Ubuntu 32-bit.
Fungerar dock inte i 64-bit så där kör jag wine med ff och bankids säkerhetsprogram för windows. Fungerar bra det med, dock blir det ju genom wine.

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Prime Radeon RX9070 - 32GB Corsair CL28 DDR5 6000MHz - WD Blue SN550 500GB SSD -Samsung 32" Odyssey G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain
Fungerar fint i Ubuntu 32-bit.
Fungerar dock inte i 64-bit så där kör jag wine med ff och bankids säkerhetsprogram för windows. Fungerar bra det med, dock blir det ju genom wine.

http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal

Jag kan dock inte ladda säkerhetsmodulen i FX. Men det fungerar bra för andra med 64-bit system.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

ubuntu var sådär :/ nu vet jag ju inte var felen ligger men hade stora problem med ATIccc och dualscreens... ccc gick inte ens igång i ubuntu.. kubuntu lyckades få igång det men sen tog det stopp.. :/

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Permalänk
Medlem

Men det går ju inte att importera BankID från windows Finns det något sätt att kringgå detta? Om inte, hur gör jag för att ta bort Nexus?

Permalänk
Medlem

Sådär, lyckades få bort det

Permalänk
Inaktiv

Jag kör 32-bitars, jag exporterade från windows och sedan kopierade jag .p12-filen till /cbt mappen i hemkatalogen. Loggade in på csn.se precis, allt funkar bra hittils.

Permalänk
Medlem

tänkte lägga in en varning.

jag körde ubuntu 8.10 64 bit. med ati hd4670 med catalyst drivisar "ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64". Efter att ha uppdaterat via "update manager" och kört första omstarten så visar det sig att efter splash screenen så fryser bilden. (kan se lite frysta artifrakter)
jag antar att detta är ett resultat av de drivrutiner jag hade installerade, så ett tips för er med atis egna drivrutiner. avinstallera dessa före uppdatering.

Edit: det var då till ubuntu 9.04 som jag uppdaterade via update managern.

Permalänk
Medlem

orkade inte med en nyinstallation så uppgraderade över nätet (system i sign).

Fungerat bra bortsett från att datorn frös ca 10min efter installationen. Första gången något totalfryser för mig i linux men det har dock inte hänt någon mer gång.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Ni som är lite mer insatt på Linux sidan, hur ser det ut på x64 fronten med driver-support å sånt. Har bara kört x86 tidigare.

Permalänk
Medlem

Stor skillnad i openGLprestanda för mig sen jag uppdaterade till 9.4 från ubuntus rekommenderade driver. Kanske bara gäller mig/4850, men värt att prova.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som vet om 9.04 ger bättre batteritid än med 8.10?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoneZ87
Någon som vet om 9.04 ger bättre batteritid än med 8.10?

Jag har märkt en liten förbättring på batteritiden.

Stör mig lite på att dom inte kanske fixa ett riktigt tema som default, det bruna har ju hängt med nu ett tag och det har aldrig sett bra ut.
För övrigt är jag nöjd stort plus är att mobila bredbands modemet funkade direkt utan krångel

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal

Jag kan dock inte ladda säkerhetsmodulen i FX. Men det fungerar bra för andra med 64-bit system.

Nice... fungerar i både Opera och FF i 64-bit nu.
Tackar för den länken!

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Prime Radeon RX9070 - 32GB Corsair CL28 DDR5 6000MHz - WD Blue SN550 500GB SSD -Samsung 32" Odyssey G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Startar det under 25 sekunder som utlovat nu då? är mest det jag är intresserad av. är riktigt nöjd med 8.04 annars

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knaz_88
Startar det under 25 sekunder som utlovat nu då? är mest det jag är intresserad av. är riktigt nöjd med 8.04 annars

med ext4, svar ja.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk

Funkar EXT4 bra, någon som haft problem med det?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Inaktiv

Har inga problem med det än så länge.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, hur gör ni för att få conky att starta automagiskt vid boot i ubuntu?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield