debian på modem. möjligt?

Permalänk
Medlem

debian på modem. möjligt?

hejsan.
jag hittade nåt modem när jag gick igenom datorgrejerna. Scientific atlanta epc2203. jag började fundera eftersom den liknade en lite server som jag såg här på swec, så jag skruvade isär den. det visar sig att den har en 300mhz mips processor och 133mhz ddr dram (http://www.broadcom.com/collateral/pb/3368-PB202-R.pdf)
jag installerade debian på en dator häromdan och såg att det fanns en version för MIPS.
min fråga är nu: om jag kopplar en hdd till den genom usb skulle jag hypotetiskt sett kunna använda den som en NAS el likn. men går det att göra praktiskt?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

mnjae.. hade du lyckats lägga in en vettig bootloader så kanske

Sen vet jag inte om flash och RAM räcker till riktigt för en kernel.

Permalänk
Medlem

det finn folks som har installerat linux på sina routrar och så himla stor skillnad kan det inte vara. + att detta inte är ett vanligt modem. lite allt i allo. bla kabeltv.
MIPS processorner har ju några handdatorer ochså och arkitekturen kan inte skilja så mycket, eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Njä, linux har ju mips-stöd. Kruxet är väl att installera. Kanske har den nån konstig hårdvara som inte stöds.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

tack! då verkar det fortfarande finnas chans för jag har kammat noll.
ska kolla upp det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linlugg
OpenWRT kanske kan funka:
http://oldwiki.openwrt.org/BroadcomBCM33xxPort.html#head-4a98...

nu har jag kollat igenom det och jag har en fråga. hur tusan installerar men det på chippet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hittade ett likadant i grovsoprummet nyss, komplett i kartong.
Skulle vara kul att se om man kan göra något kul med det. Den har ju ethernet och USB och det verkar som att man kan komma åt en konsoll om man bygger nån adapter. OpenWRT verkar lovande, men ännu inte färdigportat verkar det som, undrar om man kan använda den existerande firmwaren till något roligt?

Här är lite "Serial Output" från en liknande låda:
http://www.suzukituning.com/Electronics/EPX2203CableModem/Fir...

Rätta mig om jag har fel, men anar man inte lite *nix lingo bland raderna där?
Ska luska lite mer...

Permalänk
Medlem

En enkel sak man kan göra är att koppla modemet till datorn med TP och gå in på http://192.168.100.1/
Testade just, finns lite info om firmware version, signalstyrka och skit... hittade en log också där det står lite om tidigare avbrott, omstarter och sånt. Verkar vara mycket problem med comhem

Det verkar köra ett os som heter eCos, http://en.wikipedia.org/wiki/ECos som tydligen är helt open source och GPL, men enligt OpenWRT wikin:
"eCos is licensed under the GNU GPL. However, Scientific-Atlanta appears to have completely ignored the licensing terms, as there is no sign of the GPL text nor source code with this cable modem. The eCos maintainers and gpl-violations.org has been notified, and hopefully they will be able to extract the eCos source which can be used as a reference for Linux drivers."

och nu har jag cirka 3,5h på mig att sussa innan jag ska till jobbet! Wee...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoof
En enkel sak man kan göra är att koppla modemet till datorn med TP och gå in på http://192.168.100.1/

du råkar väl inte ha drivrutiner? för jag har bara modemet och laddaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, råkar ha ett comhem kabelmodem av liknande modell liggandes i förrådet

Om ingen vill ha det ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
du råkar väl inte ha drivrutiner? för jag har bara modemet och laddaren.

Nope, inga drivrutiner, kopplade in direkt till min ubuntu-laptop. Jag var lite osäker på om man skulle koppla direkt mellan enheterna, utan switch eller router mellan, men det funkade fint, så testa det om du inte gjort det. (och förstås koppla med TP-kabel som sagt, inte USB)
Annars, är du säker på att det funkar? Mitt "bootar" lite först, olika lampor blinkandes, sen går det över i att POWER-lampan lyser och DS-lampan blinkar.

Jag misstänker att modemet har någon form av telnet eller SSH också, där kanske man kan hitta något nyttingt. Jag kommer ihåg att jag uppgraderade föräldrarnas gammla ADSL-modem till "pro-version" genom att telnet:a in till det och lägga till någon mystisk kod till någon mystisk fil med något mystiskt kommando. Fan vad hackig man kännde sig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Intressant tråd, råkar ha ett comhem kabelmodem av liknande modell liggandes i förrådet

Om ingen vill ha det ?

hade ju varit jäkligt ballt om man hade fått det o fungera men jag fattar inte riktigt hur man skall göra om man nu ville installera linux på den...

kanske nåt nån annan i linux forumet kan svara på håller på att läsa om eCos...

va heter den så man kanske kan söka om den stödjer det...

jag kan vara intresserad...

tror dock att jag har för liten erfarenhet av linux för att klara av det men jag får läsa på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoof
Nope, inga drivrutiner, kopplade in direkt till min ubuntu-laptop. Jag var lite osäker på om man skulle koppla direkt mellan enheterna, utan switch eller router mellan, men det funkade fint, så testa det om du inte gjort det. (och förstås koppla med TP-kabel som sagt, inte USB)
Annars, är du säker på att det funkar? Mitt "bootar" lite först, olika lampor blinkandes, sen går det över i att POWER-lampan lyser och DS-lampan blinkar.

Jag misstänker att modemet har någon form av telnet eller SSH också, där kanske man kan hitta något nyttingt. Jag kommer ihåg att jag uppgraderade föräldrarnas gammla ADSL-modem till "pro-version" genom att telnet:a in till det och lägga till någon mystisk kod till någon mystisk fil med något mystiskt kommando. Fan vad hackig man kännde sig

ja den funkar för att windows vill installera drivrutiner menden hittar inga...
jag testade föv att koppla in en extern hdd genom usb och det verkar inte fungera... testade även med ett cf kort men powerlampan lyser inte ens... (pata to cf adapter)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
hade ju varit jäkligt ballt om man hade fått det o fungera men jag fattar inte riktigt hur man skall göra om man nu ville installera linux på den...

kanske nåt nån annan i linux forumet kan svara på håller på att läsa om eCos...

va heter den så man kanske kan söka om den stödjer det...

jag kan vara intresserad...

tror dock att jag har för liten erfarenhet av linux för att klara av det men jag får läsa på.

Om man vill köra DD-WRT får man ladda ner en Image och flasha sitt modem med den. Broadcom finns under brcm här: http://downloads.openwrt.org/kamikaze/8.09.1/
Tyvärr verkar inte WebStar EPC 2203 stödjas riktigt...

Permalänk
Medlem

kul att tråden fick nytt liv! skulle va roligt att få igång skiten för en gångs skull. mitt modem blir jävligt varm efter ett tag har ni också märkt det?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linlugg
Om man vill köra DD-WRT får man ladda ner en Image och flasha sitt modem med den. Broadcom finns under brcm här: http://downloads.openwrt.org/kamikaze/8.09.1/
Tyvärr verkar inte WebStar EPC 2203 stödjas riktigt...

hmm jag undrade mer snubben (karaff) högre upp som hade en sån liggandes kanske...

Citat:

kul att tråden fick nytt liv! skulle va roligt att få igång skiten för en gångs skull. mitt modem blir jävligt varm efter ett tag har ni också märkt det?

nej jag äger ingen sån router men lite kul med liv i denna speciella tråd.

detta känns kanske offtopic i detta ämnet men annars får jag starta en ny tråd..

men har fått tag på ett ganska gammalt modem jag hittade hemma: zyxel prestige 660h triple play modem

har även en överbliven router: billion bipac 6600

vet inte om det går ens...

Permalänk
Medlem

jag har inte lyckats få igång min ens så det finns faktiskt inte mycket att berätta. fortfarande problem med att koppla ihop den med datorn...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

jag har inte lyckats få igång min ens så det finns faktiskt inte mycket att berätta. fortfarande problem med att koppla ihop den med datorn...

ok tråkigt... det är lite pill med det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det via USB du försöker då? Testa att koppla det till din router eller direkt till datorn med ethernet-kabel och sedan gå in på den här sidan:
http://192.168.100.1/

Då vet du ju i alla fall om det fungerar sedan. Vi har ett likandant och det har fungerat perfekt i tre år drygt med Comhem bredband.

EDIT: Jag hittade det här som kanske kan vara intressant?
http://www.suzukituning.com/Electronics/EPX2203CableModem/ove...
Det finns mer än den sidan om modemet men menyn verkar bara fungera i Internet Explorer.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit