Permalänk
Medlem

Snowboard, längd?

Undrar vilken längd man ska ha på en allround/freestyle bräda?

Jag är 182cm, är 156cm för kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det brukar vara lagom om brädan når upp till hakan om den står på backen.

http://www.stadium.se/traningstips/sportreportage/din-guide-t...

Permalänk
Medlem

Saxat från Satiumlänken i posten ovanför

Citat:

Vilken längd?
Är du nybörjare bör du ta en kortare bräda för att underlätta åkningen. Det brukar vara lagom om brädan når upp till hakan om den står på backen. Medelgoda åkare bör ha en bräda som går till nästippen.

Jag e 171 och åker på en 156, så jag skulle säga att den är lite för kort.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiD
Saxat från Satiumlänken i posten ovanför

Jag e 171 och åker på en 156, så jag skulle säga att den är lite för kort.

Är 179 och åker på 156.

som sagt så beror det lite på vad du ska åka och hur bra du är!

Pröva lite inställningar på brädan med bindningarna också tills du hittar något du gillar! Det går ju ut på att man ska ha roligt!!!

Permalänk
Medlem

Tror bror min har en 156 som trickbräda, han är 187. Vet inte vilka andra längder han har, tror en är 159, sen vet jag inte vad de andra är. Jag har en 162 (är 187 också), men det är mest för jag är ganska nybörjare och tyngre än min bror.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Att låta stadium avgöra en sån där sak skulle jag inte göra. Längden på din bräda avgörs endast av din vikt och hur avancerat du åker.

Vi börjar om från början:
*vad väger du ?
*hur avancerat åker du ?
*hur mycket av varje åker du ? (50%park, 40%pist, 10%puder)

Allting blir så mycket enklare om du ger lite info.

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk
Avstängd

så som jag lärde mig var att snowboarden ska gå upp till början av din haka:S vettefan om det är fel eller ej men det är så jag jämt har gjort.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Själv har jag en 161cm, styv kolfiberbräda för puder och (väldigt) snabb åkning i pist. I park och vissa trädåk körde jag den här säsongen på en mjuk 156:a med mycket "pop". Vill man mest leka och ploja och dessutom inte är så värst duktig bör man nog satsa på en kort och mjuk bräda. Jag spenderade själv den här vintern i Whistler, BC och körde väldigt mycket på den korta brädan eftersom det var dåligt med puder den här säsongen. I Sverige tror jag definitivt att du får roligare med en kort och mjuk bräda!