Fläktarna funkar men DRAM LED lyser och svart skärm.
Senast redigerat
Senast redigerat
Hej!
Jag har haft min dator i lite mer än ett år utan problem men igår när jag skulle starta skärmen gav den ingen bild men fläktarna och rgbn funkade, DRAM LEDn på moderkortet lös och ibland med jämna mellanrum blinkade CPU LEDn till.
Jag testade stänga av och sätta på men samma sak hände igen.
Nästa grej kanske var rätt dumt lag drog ut sladden och satte i den igen eftersom en extra rgb-pinne inte slutade lysa. Då när jag startade datorn igen fick jag blå skärm där det stod något i stil med :
”Det har inträffat ett fel” eller ”din dator behöver repareras ”
Först då sa jag till min pappa som hjälpte till att flasha biosen med båda RAM minnena och med bara ett. Inget funkade.
Här är mina specs:
Mb: gigabyte z790 ud ax
CPU: i7-14700k 33mb
RAM: corsair vengeance DDR5 32gb 5600MHz
GPU: msi ventus2x geforce rtx 4070
Kylning: arctic frezer III 280
Tacksam för hjälp/tips på vad som kan vara fel.
Då när jag startade datorn igen fick jag blå skärm där det stod något i stil med :
”Det har inträffat ett fel” eller ”din dator behöver repareras ”
Det där är Windows OS fel, inget som Bios- flash normalt sätt hjälper med.
Men ditt grundproblem verkar ju såklart något annat, omöjligt att säga vad från bara den infon utan man får testa. Kan vara fel på cpun, gpun etc.
Först, testa låta datorn stå ett tag utan att tända på den (som nu över natten). Hur flashade ni bios, när den var avstängd via USB? Ingenting förändrades eller? Händer samma sak när du försöker tända datorn nu som du beskrev först? Kan man komma in i Bios?
Ni har testat starta datorn med bara ett ram-minne som jag förstår det, men testa lägga den i en annan slot på moderkortet (och en fråga där, när ni endast hade 1 ram-sticka, var den på rätt plats enligt manualen?).
Vad jag hade testat efteråt är att dra ut alla PSU kablar från moderkortet och sätta tillbaks de, ifall något kanske har rört på sig och inte sitter ordentligt. Sedan ta av grafikkortet och koppla display till moderkortet bara för att eliminera att det har något med saken att göra.
Det där är Windows OS fel, inget som Bios- flash normalt sätt hjälper med.
- ok ja det låter ju rimligt
Men ditt grundproblem verkar ju såklart något annat, omöjligt att säga vad från bara den infon utan man får testa. Kan vara fel på cpun, gpun etc.
Först, testa låta datorn stå ett tag utan att tända på den (som nu över natten). Hur flashade ni bios, när den var avstängd via USB? Ingenting förändrades eller? Händer samma sak när du försöker tända datorn nu som du beskrev först? Kan man komma in i Bios?
Ni har testat starta datorn med bara ett ram-minne som jag förstår det, men testa lägga den i en annan slot på moderkortet (och en fråga där, när ni endast hade 1 ram-sticka, var den på rätt plats enligt manualen?).
Vad jag hade testat efteråt är att dra ut alla PSU kablar från moderkortet och sätta tillbaks de, ifall något kanske har rört på sig och inte sitter ordentligt. Sedan ta av grafikkortet och koppla display till moderkortet bara för att eliminera att det har något med saken att göra.
Tack för alla tips!
– Ja vi testade att flasha biosen när datorn var avstängd via USB, inget förändrades.
Jag testade att bara starta datorn som den är med bara ett RAM-minne men det kom ingen bild på skärmen. Sedan har jag testat sätta RAM i en annan slot och jag fick äntligen bild till skärmen.
Nu kommer vi in i Windows men så fort vi stoppar in en till ram-sticka i någon slot vägrar den boota (fläktarna går igång men ingen bild) båda stickorna fungerar så länge de är ensamma i slot 2 eller 4 (räknat från vänster till höger där 1 är närmast CPU).
Har default-inställningar i BIOS (som är uppdaterad till senaste versionen)
Tankar?
Bara så att jag förstått det rätt- fungerar allting nu med endast 1 ram sticka?
Men får problem så fort ni sätter i två stycken? Kan man inte ens gå in i bios då?
Hur länge har du väntat när det är så? Kan möjligen vara "minnesträning" även om det låter otroligt (har mer läst att det har varit något som tar tid på AM5, själv har jag ej behövt vänta märkvärdigt). Jag skulle säga låt den försöka boota under längre tid en gång.
Men skriv också gärna exakta modellnamnet på ram-minnena. Har ni tittat så att de matchade exakt vad som finns med i QVL listan för moderkortet? Speciellt om de inte är med är det möjligt att nyare Bios gjorde kompatibiliteten värre istället för bättre.
Bör vara en av följande enligt Gigabyte's hemsida:
CMK64GX5M2B5600C40 ver.5.43.13
CMT64GX5M2X5600C40 ver.5.43.13
CMT64GX5M2B5600C40 ver.5.43.13
CMH64GX5M2B5600Z36K ver.5.43.13
CMK32GX5M1B5600C40 ver.3.43.02
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.