Permalänk

Problem med en D-link router

Hej. Jag har en D-link router som jag skulle vilja få igång, modellen för den är DI-524. Vill kunna använda den som både trådlöst och som en switcher. Att använda den som en switcher fungerar men det är de trådlösa där jag får problem.
Ska nu försöka berätta så tydligt som möjligt

Har en stationär dator som jag naturligtvis vill ha en fast anslutning till. Sedan har jag en bärbar dator som jag vill ha trådlös anslutning till. Det som är märkligt är att på både min stationära dator och bärbara dator så står det på statusen att anslutningen är "utmärkt" men jag kommer ändå inte in på internet. Har testat att reparerat men jag kommer bara tillbaka till samma läge. Jätte bra anslutning men kommer inte in. Jag förstår mig inte riktigt på det här.

Mitt modem har en trådlös funktion i sig men den funkar inte, kan det bero på det? Att D-linken och modemet krockar med varandra på något sätt?
Min uppkopplingshastighet på modemet är 8 mbit.

Så om det är någon smart snubbe därute. Hjälp mig då

Tacksam för svar.

Permalänk

Ingen som vet något?

Permalänk

Hej Victor-93!

Smart och smart... jag är nog aningen ute på hal is här, men
har du kollat rättigheterna? Dvs är det trådlösa
uppsatt för WEP eller WPA i din DI-524 OCH den bärbara?

Permalänk
Medlem

Först vill jag påpeka att det heter switch och inte switcher.

Är du ansluten till det trådlösa nätet? Får du ett ip? Är det ett 192 eller 169-ip?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tja twinquartz!
Är ingen datorexpert precis:) Så jag vet inte vad det trådlösa är uppsatt för? Hur kollar man det? Sorry för jag inte fattade

Permalänk

Hej Brallor!
Ja jag blir ansluten till det trådlösa och jag får ett 192-ip. Jag får ett ip ja.

Permalänk

Har du läst ftp://ftp.dlink.se/Products/di-products/di-524/Documentation/... ? Kolla speciellt sid 39 och 54-60.

Visserligen är denna information på tyska, men den är bra:
http://www.router-forum.de/board-faq-s-und-how-to-s/thread-ro...

Permalänk

Ok tack så mycket: ) Lite hjälp i alla fall. Men när jag ska skriva in den där sifferkoden i webbläsaren för att få upp själva inställningsguiden till routern så kommer dte bara upp "webbsidan kan ej visas".

Permalänk

Vi struntar i det här. Den måste vara sönder, har gjort allt rätt enligt manualen och det fungerar inte ändå :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor-93
...när jag ska skriva in den där sifferkoden i webbläsaren för att få upp själva inställningsguiden till routern så kommer dte bara upp "webbsidan kan ej visas".

Om du surfar till routern från den stationära datorn
(som är direktansluten med kabel), får du samma svar då?

Har du testat att återställa routern till fabriksinställningarna (se manualen)?

Permalänk

Jag fick upp inställningsgrejen när jag skrev in siffrorna på webbläsaren nu och har ställt in allt rätt men det fungerar fortfarande inte. Det jag tror är att jag ju ett modem som också har en router inom sig, och då tror jag den krockar med min trådlösa router, kan det inte vara så? Eller e jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor-93
då tror jag den krockar med min trådlösa router

Om du ids: traggla igenom den briljanta tyskspråkiga länken jag skickade dig tidigare. Det låter som om lösningen finns där...

Permalänk

Ok, får kolla på det lite senare. Har inte tid just nu. Men kan lite tyska och jag tror det där kommer lösa problemet