Permalänk
Medlem

Skjutsa på MC.

Hejsan.

Jag satt och funderade på en sak, den man skjutsar på MCn, måste denna nykter, finns det någon lag på detta?

Enligt min mening så utger passageraren en fara om denne inte är nykter under färd.

mvh.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk

man måste vara rätt puckad om man ger lift till en som är onykter på mc. kul om han trillar/släpar benen i backen/hjulet inte kan hålla i sig osv.. allt sånt gör förarens körsätt livsfarligt dvs att man har ingen balans och kontroll över cyklen sen vad lagen säger vet jag inte.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig till 100%.
Men det jag är lite nyfiken på är om det finns en lag för det.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
man måste vara rätt puckad om man ger lift till en som är onykter på mc. kul om han trillar/släpar benen i backen/hjulet inte kan hålla i sig osv.. allt sånt gör förarens körsätt livsfarligt dvs att man har ingen balans och kontroll över cyklen sen vad lagen säger vet jag inte.

Borde inte vara någon fara tycker jag om personen som åker med sitter i sido vagn... Men annars ær det førjævla dummt! (om det inte ær olagligt så borde det vara det utan sidovagn)

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Jag googlade lite på det och vad jag fick fram från ett annat forum så finns det ingen lag på att skjutsa en onykter person på en 2-hjulad MC, alltså utan sidovagn.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Borde ju inte vara det iofs. bara att själv köra onykter, vilket det också är:)

(som tur är!)

Permalänk
Medlem

Inte olagligt. Bara jätte, jättedumt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag tror att hur full man än är och man blir satt bakom en på en MC så ser nog ens hjärna till att lugna ned sig och klammra sig fast vid föraren. Det är nog en naturlig reaktion.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Jag tror att hur full man än är och man blir satt bakom en på en MC så ser nog ens hjärna till att lugna ned sig och klammra sig fast vid föraren. Det är nog en naturlig reaktion.

Mja vet de fan.. klarar man inte hålla balans på en cykel så klarar man det knappast i högre hastigheter.. reaktionförmånga är ju lika med två tandpetar typ.

förresten så tror jag nog att förare åker dit på vårdlöshet i trafik. alt att ha utsatt någon för fara.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Mja vet de fan.. klarar man inte hålla balans på en cykel så klarar man det knappast i högre hastigheter.. reaktionförmånga är ju lika med två tandpetar typ.

förresten så tror jag nog att förare åker dit på vårdlöshet i trafik. alt att ha utsatt någon för fara.

Ja det vore konstigt om det inte fanns NÅGOT man åkte dit på, nånting borde hända tycker jag.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk

Även om man inte åker dit för rattfylla (?) så kanske man kan få vårdslöshet i trafik eller annat relaterat till att man utsätter andra för fara..

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Väldigt vad alla associerar "full" med dräggfull med 3‰, kan ju vara att han ska skjutsa hem sin flickvän efter att de har varit och käkat middag, han drack en cola, hon drack två glas vin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan av erfarenhet säga att det är värre att vara nykter och bli skjutsad av någon som inte är det. Då inser man rätt kvickt hur dum man är som gick med på den idén. Mer ot så tror jag inte det finns så mycket till lagar mot det, skulle väl som det sagts vara vårdslöshet eller att man utsatt någon för fara, men är personen i fråga tillräckligt klar för att stå upp själv och i alla fall veta vad de sysslar med så borde det vara lugnt om inte farbror blå är på sin "sätta-dit-en-för-minsta-grej"-powertrip.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Även om man inte åker dit för rattfylla (?) så kanske man kan få vårdslöshet i trafik eller annat relaterat till att man utsätter andra för fara..

Vadå? Blir han/hon bångstyrig så är det ju bara kasta av dem så är det lugnt sen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Väldigt vad alla associerar "full" med dräggfull med 3‰, kan ju vara att han ska skjutsa hem sin flickvän efter att de har varit och käkat middag, han drack en cola, hon drack två glas vin.

Menar det. Finns rätt många nivåer av onykter och även av full. Behöver ju inte betyda att personen ligger och spyr galla som en död fisk.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.