[Guide] SweC- L-ABCDE, tråden om första-hjälpen...

Permalänk
Medlem

[Guide] SweC- L-ABCDE, tråden om första-hjälpen...

Hej där kära SweC:are.
Tycker det är dax för en guide hur man unyttigar L-ABCDE, Första Hjälpen.

Det är förvånade få som vet vad man skall göra när man stöter på en skadad eller en skadeplats. Därför tycker jag det är dax att för utbildning för oss kära medlemmar i den form vi trivs bäst, nämligen text

Dessutom tycker jag att vi ängnar tråden åt diskussioner kring detta ämne, samt förslag och frågor. Ställ frågor så skall jag eller rentav ngn annan med mer kunskap svara på dem

L-ABCDE syftar till att man skall veta vad man skall göra när man kommer först på plats. Det viktiga är inte att den följs till punkt och pricka utan att man ser till att ge den hjälpande hand som den skadade behöver. Oftast räcker det att man utför L-ABC tills räddningstjänst och ambulans kommer, inte att man alltid behöver göra allt.
Dock skall man veta att det ibland kan ta lång tid att räddningstjänst anländer, då är det bra att man kan utföra hela skalan för att säkerställa att den skadade klarar sig tills professionell hjälp anländer.

En snabb och bra minnesregel att använda är STOP =
* Stanna
* Tänk
* Orientera
* Planera
Detta är en militär minnesregel men funkar väldigt bra civilt.

Korta drag om vad du behöver veta om L-ABCDE:

L - Livsfarligt läge
Ställ dig snabbt dessa frågor:
* Vad har hänt?
* Vilken typ av olycka?
* Hur många inblandade?
* Vilka typer av skador har de inblandade, några livshotande?
* Vad har jag för utrustning/förband att tillgå?
Bedöm olycksplatsen utifrån tre aspekter:
* Finns det någon risk för dig själv?
* Finns det någon risk att olycksplatsen blir mer riskabel?
* Finns det någon risk för de skadade?
LARMA SOS 112, tala om var du befinner dig!

A - Airway and cervikal spine control, fri luftväg och stabilisering av halskotepelaren
Kontrollera att det finns fria luftvägar. Rensa munhåla från exv spya, snus, föda odl. Stabilisera nacke vid minsta misstanke om påverkan (stalltrauma, nacktrauma)!

B - Breathing, andning.
Kontrollera att personen andas. Kan personen prata får personen luft. Snabb andning -> lugna ner personen. Svag andning -> assistera andning med hjälp av mun mot mun.
Om andning och/el puls saknas - Påbörja omedelbart HLR(hjärtmassage)!

C - Cirkulation and bleeding, cirkulation och blödning
Stoppa eventuella blödningar med hjälp av tryckförband, täckförband eller pålningsskadeförband.
Dra EJ ur eventuella pålpenetreingar (exv rör genom ben el lunga)!

D - Disability, medvetandegrad, rörelseförmåga och känsel
Använd dig av minnesregel AVPU-skalan:
* Alert -> du märker att personen är helt vaken och klar
* Verbal -> personen reagerar på ditt tilltal
* Pain -> personen reagerar på smärtstimulering från dig
* Unresponsive -> personen är reaktionslös
Detta är enklaste sättet att kontrollera medvetandet på person och om denne har känsel i extremiteter. För den som har tid eller kompetens kan använda sig av RLS85, stor hjälp att bedöma medvetandegraden för sjukvårdspersonal/SOS.

E - Expose and protect from the environment, exponera och skydda mot omgivningen.
Kontrollera om det finns eventuella andra skador på kroppen. Vira in personen i filtar, jackor el dyl.

Börja om igen eller gå över till nästa skadad.

Ingående fakta kring L-ABCDE:

Organisation på skadeplats
Någon måste styra det hela, så att man inte helt plötsligt inser att en livshotande person inte får nån hjälp alls medan en med en sticka i fingret har tre som hjälper den.

Ta kommando eller utse en som kan göra detta om du själv inte kan det.
Uppgifterna som då ska "ingå" i denna roll är att snabbt få så mycket info som möjligt och fördela arbetet.

Detta görs genom att man sätter alla hjälpbara människor i arbete. Tex
* en får räkna antalet skadade och typ av skador (livshotande eller ej enbart).
* en får sätta ut varningstriangel eller att man är två som på annat sätt varnar, stoppar o/e tar hjälp från andra trafikanter om det skulle behövas och man har möjlighet till det vad beträffar mankraft.
* en får kolla vad och hur mycket av olika saker ni har till förfogande, har ni bara ett plåster eller sex första förbandslådor?

Kort sagt: sätt alla i nyttigt arbete. När informationen är samlad så ringer man räddningstjänsten.

Sen är det bara att fördela människor så att alla som behöver hjälp i möjligaste mån får hjälp.

När du saknar resurser:
Att veta vem man skall börja med kan vara svårt, ta dig därför en till två sekunder och lyssna och kolla på dom inblandade.
Den som skriker eller kan prata har fria luftvägar och kan därför lämnas till senare. Brutet ben är inte livshotande, utan se till att lugna ner den skadade annars kan det vara svårt att fortfölja det andra arbetet.

Det är däremot dom tysta som ser avsvimmade ut, lutar huvudet framåt och så vidare som man skall ge tillsyn först.
Observera dock att stor blödning kan leda till livshotande chock, så kallad hypovolemisk chock (leder till hjärtstopp pga stor blodförlust, hög puls, lågt blodtryck). Bandagera snabbt och lämna den skadade direkt för att se över dom som tysta är.

Finns det lätt skadade som är i psykisk chock, sätt dom i arbete för att förhindra att dom stör eller faller i djupare chocktillstånd. Det är lätt att förvirra sig bort om man är chockad och ofokuserad. Dessutom är all hjälp du kan få nödvändig.
Larma om du inte gjort det, 112.

L- Livsfarligt läge
Ett livsfarligt läge kan uppkomma i olika situationer tex. vid brand, ras, explosion, trafikolycka mm. Du bedömer hur farlig en olycksplats är utifrån den utrustning och kompetens du har. Ställ dig frågorna snabbt:

* Vad har hänt?
* Vilken typ av olycka?
* Hur många inblandade?
* Vilka typer av skador har de inblandade, några livshotande?
* Vad har jag för utrustning/förband att tillgå?

Bedöm olycksplatsen utifrån tre aspekter.

* Finns det någon risk för dig själv?
* Finns det någon risk att olycksplatsen blir mer riskabel?
* Finns det någon risk för de skadade?

När detta väl är bedömt, så har du skapat dig en uppfattning om skadeläget. Se till att larma SOS för räddningstjänst/ambulans på 112.

Fördela ut arbetet på dom som anlänt till skadeplatsen för att kunna optimera och se till att dom med livshotade skador får tillsyn snabbt.

Tips: För att snabbt få ut A och B ur bilden är att man helt enkelt pratar med personen. Kan denne prata "Normalt" så vet vi följande: Fria luftvägar finns och personen har syretillförsel. Då kan man gå på C direkt.

A - Airway and cervikal spine control, fri luftväg och stabilisering av halskotepelaren
Att skapa och bibehålla en fri luftväg på den skadade är det viktigaste i omhändertagandet. Att kroppens syrgasbehov tillgodoses är livsviktigt och prioriteras före alla andra åtgärder i omhändertagandet.
Ett sätt att bibehålla fri luftväg är att placera personen i ett stabilt sidoläge.
Beroende på situation kan käk- eller haklyft behövas för att bibehålla en fri luftväg även om den skadade ligger i stabilt sidoläge.
Kontroller munhåla, finns det föda, spya ect? Försök att avlägsna detta.

Stabilisering av nacke:
Det är viktigt att skapa och behålla en fri luftväg utan att nackskador uppkommer eller förvärras. Alla skadade med betydande skademekanism skall misstänkas ha nackskador tills motsatsen är bevisad.
Manuell stabilisering av halskotepelaren är nödvändigt för att ytterligare nackskador inte ska uppkomma vid omhändertagandet.
När väl fattat stabilisering infunnit sig, får detta ej släppas! Det är den som håller som bestämmer när eventuella lyft sker. Givitviss ser man till att övriga åtgärder är genomfört om man är ensam innan man fattar läge.

Tips: Använd två stabila saker, exempelvis två väskor på var sida om huvudet samt en handuk mellan nacke och mark för att hålla luftvägar och huvud på plats. Detta för att kunna gå vidare till nästa punkt.

B - Breathing, andning

När fri luftväg har skapats, skall den skadades andning undersökas och bedömas enligt:

* Se - andningsrörelserna
* Lyssna - efter andningsljud och
* Känn – efter utandningsluft och bröstkorgrörelser.

Om andning och/el puls saknas - Påbörja omedelbart HLR(hjärtmassage)!
* Föreligger luftvägshinder? Åtgärda!
* Föreligger hjärtstopp? Åtgärda!

Om andning finns - bedöm andetagens frekvens, djup och regelbundenhet. Har den skadade normala värden är antagligen syresättningen tillräcklig.

Andningsfrekvens kan indelas i fem olika nivåer:

* Ingen andning -> 0 andetag/min -> Påbörja omedelbart mun till mun eller mun till maskandning! Kontrollera om det är hjärtstopp.
* Långsam andning -> Mindre än 12 andetag/min. -> Assistera andningen eller ta över andningen.
* Normal andning -> Mellan 12 – 20 andetag/min. ->Observera andningen - kan försämras.
* Snabb andning -> Mellan 20 – 30 andetag/min. -> Observera andningen - kan försämras.
* Onormalt snabb -> Över 30 andetag/min. -> Ha beredskap för assisterad andning. Ta fram sanitetspåsen för att lugna ner andningen!

Ett snabbt sätt att bilda sig en uppfattning om den skadades andning är se och lyssna:

* ser den skadades andning ansträngd ut?
* kan den skadade prata en hel mening utan problem?

C - Cirkulation and bleeding, cirkulation och blödning

Kontroller av blodcirkulation:
Vid kontroller av blodcirkulationen gör man en grov uppskattning av hjärtminutvolymen och genomblödningen av vävnader.

* Puls -> Antal per minut, regelbundet och kvalitet. Detta görs på handled, hals eller ljumske.
* Hud -> Kapillär återfyllnad är ett sätt att mäta genomblödningen i vävnaden.
* Hudfärg & -temperatur -> Blåfärgning och/eller blekhet är ett tecken på syrebrist och/eller dålig cirkulation. Kall hud är ett tecken på dålig genomblödning i vävnaden.
* Fuktighet -> Fuktig hud kan vara ett tecken på dålig genomblödning, chock och/eller smärta.

Åtgärda blödning:
Stora blödningar måste åtgärdas omedelbart då de är livshotande för den skadade.
Yttre och inre blödningar kräver olika åtgärder. En snabb åtgärd vid yttre blödning är att höja den skadade kroppsdelen och skapa ett tryck på såret eller bredvid med fingrarna.
Vid yttre skada används vanligtvis 3 olika typer av förband:

* Tryckförband -> Lägger hårt tryck genom att linda en kompression/gaslinda med kompress, detta upprepas tills blödningen slutat gå igenom. Byt ej förband utan lägg på nytt!
* Täckförband -> Läggs på för att skydda skadan mot smuts, men även för att stoppa blödningar, över bröstkorg och hals för ej tryckförband läggas utan man använder sig av täckförband.
* Pålningsskada -> lägg linda och kompresser kring ingång/utgångshålet och låt pål (järnrör, gren ect) sitta kvar, att på egen hand dra bort denna kan förvärra skadan. Vid en pålningsskada måste objektet operaras bort.

D - Disability, medvetandegrad, rörelseförmåga och känsel
Medvetandegrad kontrolleras för att bilda sig en uppfattning om eventuella skador skalle, nack eller/och rygg. Är medvetandegraden sänkt har personen troligtvis fått en skallskada, men det kan också bero på exempelvis drogpåverkan, sockersjuka eller syrebrist i hjärna.
ABPU-skalan är den som man utbildar personer i fält att rätta sig efter, men själv föredrar jag en kombination av AVPU och RLS, då jag får en bättre uppfattning om den skadade. RLS85 är inte ett måste att man skall kunna, dock är AVPU det.

Medvetandegrad enligt AVPU-skalan:
* Alert -> du märker att personen är helt vaken och klar
* Verbal -> personen reagerar på ditt tilltal
* Pain -> personen reagerar på smärtstimulering från dig
* Unresponsive -> personen är reaktionslös

Medvetandegrad enligt RLS85-skalan:
Kort:
* RLS 1 - Vaken.
* RLS 2 - Slö eller oklar.
* RLS 3 - Mycket slö eller oklar.
* RLS 4 - Lokaliserar.
* RLS 5 - Undandragande.
* RLS 6 - Böjrörelse.
* RLS 7 - Sträckrörelse
* RLS 8 - Ingen reaktion.

Ingående fakta:
RLS1-3 Övre skalan, den skadade är kontaktbar
* RLS 1 - Vaken. Ej fördröjd reaktion. Orienterad.
* RLS 2 - Slö eller oklar. Kontaktbar vid lätt stimulering
* RLS 3 - Mycket slö eller oklar. Kontaktbar vid kraftig stimulering.

RLS 4-8 Nedre skalan, den skadade är inte kontakbar dvs medvetslös.
* RLS 4 - Lokaliserar men avvärjer ej smärta. Den skadade undersökes på rygg med armarna efter sidorna. Vid central smärtstimulering mot käkvinkeln för den skadade någon hand ovanför haknivån eller vid perifer smärtstimulering mot nagelbädden på ena handen för den skadade andra handen över medellinjen.
* RLS 5 - Undandragande rörelse vid smärta. Vid central smärtstimulering vrider den skadade bort ansiktet eller vid perifer smärtstimulering mot nagelbädden drar han tydligt undan armen från bålen.
* RLS 6 - Stereotyp böjrörelse vid smärta. Vid central eller perifer smärtstimulering böjer den skadade på ett långsamt mekaniskt sätt i armbågen och handleden men kan ej lokalisera eller dra undan.
* RLS 7 - Stereotyp sträckrörelse vid smärta. Vid central eller perifer smärtstimulering gör patienten sträckrörelser med armarna eller benen. OBS! Ingen böjrörelse får förekomma. Om både böj- och sträckrörelser förekommer, så noteras böjrörelsen, dvs det bästa svaret.
* RLS 8 - Ingen smärtreaktion. Rör vare sig armar, ben eller ansikte ens vid upprepad kraftig central eller perifer smärtstimulering.

Känsel och rörelseförmåga:
Fråga om den skadade har känsel i händer och fötter är, på detta sätt kontrollerar du nervbanornas funktion.
Fråga sen om den skadade om denne kan röra på händer och fötter, uppkommer det smärta avbryt rörelsen och uppmana personen att vara alldeles stilla.
Avsaknaden av symptom är inte detsamma som att det inte finns någon skada.

OBS: Medvetslösa personer ska behandlas som de har nack- och ryggskador tills motsatsen har bevisats.

E - Expose and protect from the environment, exponera och skydda mot omgivningen
När de viktiga funktionerna är kontrollerade och åtgärdade återstår en helkroppsundersökning på både fram- och baksida. Detta görs för att hitta eventuella andra skador. Åtgärda dessa efter förmåga och behov.
För att förhindra avkylning av den skadade är det viktigt att använda filtar att lägga både över och under kroppen.

När L-ABCDE genomfört, börjar man om på nytt för att upptäcka sådant som man missat. Eller för att upptäcka om den skadade har försämras.

Som ni redan ser är detta hämtat direkt ur läroboken: Prehospitalt omhändertagande - Akutsjukvård i fält. Boken utgiven av Räddningsverket Sverige. Större delen av texten hittar ni på: L-ABCDE - Räddningsverket

RLS85 - Är hämtat ur mitt vaga minne, men det skall vara nästintill korrekt. Använder den dagligen i mitt arbete.

Systertrådar:
Tips för HLR
SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Utbildningar:
Röda Korset UTB

Kom med frågor och förslag till förändringar/förbättringar

Tackar på förhand er som medverkar till att guiden blir ännu bättre!

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Avstängd

Jag ser inget om hjärtmassage.
Missade jag det bara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag ser inget om hjärtmassage.
Missade jag det bara?

Citat:

Om andning saknas - påbörja omedelbart HLR!

Sjukt bra guide Azzex fx!

Men jag tror du går för djupt, om den riktar sig mot "vanligt" folk så är tex biten med RLS väldigt irrelevant. Det finns ju olika former av ABCDE beroende på vem som utför och jag tror du har gått på för djup nivå här. Men jag uppskattade den som fan kan jag säga, kort, koncist och bra helt enkelt.

Edit: Ett tips för att snabbt få ut A och B ur bilden är att man helt enkelt pratar med personen. Kan denne prata "Normalt" så vet vi följande: Fria luftvägar finns och personen har syretillförsel. Då kan man gå på C direkt.

Edit2: En sak som återgår till det jag skrev om nivån på den här guiden är att det inte nämns att man ska ringa efter hjälp.

Viktigt är att man tar sig en sekund eller två för att kort summera hela situationen innan man ringer 112, på så sätt slipper man ta reda på massa saker under tiden man är på tele, vilket bara kommer fördröja hjälpen.

Saker som är bra att veta:

- Vad har hänt?
- Var?
- Antalet skadade?
- Antalet livshotande skadade?
- Hur farligt är läget? (Behövs tex brandbil också?

Och en sak jag lärde mig i det militära, i synnerhet om man är flera som kan hjälpa till är att en tar befälet. Någon måste styra det hela, så att man inte helt plötsligt inser att en livshotande person inte får nån hjälp alls medan en med en sticka i fingret har tre som hjälper den.

Uppgifterna som då ska "ingå" i denna roll är att snabbt få så mycket info som möjligt och fördela arbetet.

- en får räkna antalet skadade och typ av skador (livshotande eller ej enbart).
- en får sätta ut varningstriangel eller att man är två som på annat sätt varnar, stoppar o/e tar hjälp från andra trafikanter om det skulle behövas och man har möjlighet till det vad beträffar mankraft.
- en får kolla vad och hur mycket av olika saker ni har till förfogande, har ni bara ett plåster eller sex första förbandslådor?

Kort sagt: sätt alla i nyttigt arbete. När informationen är samlad så ringer man räddningstjänsten.

Sen är det bara att fördela människor så att alla som behöver hjälp i möjligaste mån får hjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Sjukt bra guide Azzex fx!

Men jag tror du går för djupt, om den riktar sig mot "vanligt" folk så är tex biten med RLS väldigt irrelevant. Det finns ju olika former av ABCDE beroende på vem som utför och jag tror du har gått på för djup nivå här. Men jag uppskattade den som fan kan jag säga, kort, koncist och bra helt enkelt.

RLS85 är ganska irrelevant för den icke professionelle , fast ville ändå ha med denna då jag tycker den tjärnar sitt syfte. Jag skrev en kommentar att RLS inte är nödvändig att tillämpa utan man skall hålla sig AVPU
Mycket information men viktig sådan för att undvara, man skulle nog kunna göra den mindre och lättare överskådlig. Får arbeta lite på detta.

Citat:

Edit: Ett tips för att snabbt få ut A och B ur bilden är att man helt enkelt pratar med personen. Kan denne prata "Normalt" så vet vi följande: Fria luftvägar finns och personen har syretillförsel. Då kan man gå på C direkt.

Edit2: En sak som återgår till det jag skrev om nivån på den här guiden är att det inte nämns att man ska ringa efter hjälp.

Viktigt är att man tar sig en sekund eller två för att kort summera hela situationen innan man ringer 112, på så sätt slipper man ta reda på massa saker under tiden man är på tele, vilket bara kommer fördröja hjälpen.

Saker som är bra att veta:

- Vad har hänt?
- Var?
- Antalet skadade?
- Antalet livshotande skadade?
- Hur farligt är läget? (Behövs tex brandbil också?

Ser detta nu, detta skall ju ligga under L, blir ett tillägg där. Hur kan man missa något sådant viktigt som att ring efter hjälp

Citat:

Och en sak jag lärde mig i det militära, i synnerhet om man är flera som kan hjälpa till är att en tar befälet. Någon måste styra det hela, så att man inte helt plötsligt inser att en livshotande person inte får nån hjälp alls medan en med en sticka i fingret har tre som hjälper den.

- en får räkna antalet skadade och typ av skador (livshotande eller ej enbart).
- en får sätta ut varningstriangel eller att man är två som på annat sätt varnar, stoppar o/e tar hjälp från andra trafikanter om det skulle behövas och man har möjlighet till det vad beträffar mankraft.
- en får kolla vad och hur mycket av olika saker ni har till förfogande, har ni bara ett plåster eller sex första förbandslådor?

Detta avsnitt skall jag lägga till under rubrik: Organisation på skadeplats.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Go for it, den här guiden kommer jag personligen titta på med jämna mellanrum för att hålla sakerna fräscha

Jag kommer fylla på med småsaker för att hjälpa dig med att optimera denna.

En sak jag kom på nu är att man innan man ger sig på jaw-thrust och allt va de heter under A börjar med att titta i munnen, det kan ligga något där som blockerar, fast föremål eller spya lr liknande. Rensa munnen är viktigt.

Permalänk

Vill inte trampa någon på tårna, men sjukt dålig guide. Alldeles för avancerat för att gemene man ska kunna ta till sig något av detta och komma ihåg i den enormt stressade situation som en olyckplats ofta är. Som referens lär försvarsmakten ut detta över en 7dagarsperiod på 100timmar med teori och praktik, att en random swecare skall komma ihåg något överhuvudtaget är önsketänkande. Jag förstår att flera av er som är läkarstudenter är stolta och vill visa för alla hur duktiga ni är men håll det simpelt.

Om jag ska ge lite konstruktiv kritik så tycker jag att du ska pressa mer på absoluta DO's and DONT's, det är något som oftast går att dra fram ur minnet även när det är kaos. Gå aldrig först till den som skriker högst eller flytta inte på en person som klagar över rygg och nacksmärta om du inte absolut måste osv, ni kan säkert en massa.

STOP Stanna Tänk Orientera Planera är en mycket bra minnesregel för att lugna ner sig själv och ta kontroll över en situation. STOP går före LABCDE.

Som alltid gäller KISS Keep It Simple Stupid

Om en förbipasserande vid en olycka gör en enda sak rätt är det långt mycket bättre än att han inte gör någonting alls för att han inte orkade läsa en hel text.

Edit: Kan också vara smart att skriva en rad om vad man bör hålla koll på över tid och vad man ska säga till ambulanspersonalen. T.ex sänkt medvetandegrad fem minuter innan ambulanspersonal kom, ändrad andningsfrekvens osv

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Inaktiv

Har L-ABCDE sedan jag gick hjälp på väg för ett par år sedan. då fick man tom lära sig hur man tar av en motorcykelhjälm på rätt sätt från en medvetslös person.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Har L-ABCDE sedan jag gick hjälp på väg för ett par år sedan. då fick man tom lära sig hur man tar av en motorcykelhjälm på rätt sätt från en medvetslös person.

Det får du berätta här tycker jag, låter väldigt intressant!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Vill inte trampa någon på tårna, men sjukt dålig guide. Alldeles för avancerat för att gemene man ska kunna ta till sig något av detta och komma ihåg i den enormt stressade situation som en olyckplats ofta är. Som referens lär försvarsmakten ut detta över en 7dagarsperiod på 100timmar med teori och praktik, att en random swecare skall komma ihåg något överhuvudtaget är önsketänkande. Jag förstår att flera av er som är läkarstudenter är stolta och vill visa för alla hur duktiga ni är men håll det simpelt.

Förstår vad du syftar på:)
Ang guiden så är den egentligen inte så avancerad om man väl tar sig tid och läser igenom den. Utbildning på L-ABCDE civilit är 1.5 timmar på 10 deltagare. Det som försvarsmaketen lär ut innefattar mer än bara L-ABCDE. Dom har kraven på sig att du skall veta hur du behandlar en skott/splitterskada, dessutom ingår det ett flertalet moment som den civila delen inte har. Deras utbildningstid är 24 utbildningstimmar som infattar bl a:
L-ABCDE, HLR, sårvård, teoretiskt moment, praktiskt moment, utbildningsfilmer osv.
Jag är ingen läkarstuden

Citat:

Om jag ska ge lite konstruktiv kritik så tycker jag att du ska pressa mer på absoluta DO's and DONT's, det är något som oftast går att dra fram ur minnet även när det är kaos. Gå aldrig först till den som skriker högst eller flytta inte på en person som klagar över rygg och nacksmärta om du inte absolut måste osv, ni kan säkert en massa.

Detta går givetvis att förtydliga ytterligar, ska se vad jag kan göra utan att textinnehållet ändras för mycket.

Citat:

[i]Att veta vem man skall börja med kan vara svårt, ta dig därför en till två sekunder och lyssna och kolla på dom inblandade.
Den som skriker eller kan prata har fria luftvägar och kan därför lämnas till senare. Brutet ben är inte livshotande, utan se till att lugna ner den skadade annars kan det vara svårt att fortfölja det andra arbetet.

Det är däremot dom tysta som ser avsvimmade ut, lutar huvudet framåt och så vidare som man skall ge tillsyn först.
Observera dock att stor blödning kan leda till livshotande chock, så kallad hypovolemisk chock (leder till hjärtstopp pga stor blodförlust, hög puls, lågt blodtryck). Bandagera snabbt och lämna den skadade direkt för att se över dom som tysta är.[i]

Citat:

STOP Stanna Tänk Orientera Planera är en mycket bra minnesregel för att lugna ner sig själv och ta kontroll över en situation. STOP går före LABCDE.

Som alltid gäller KISS Keep It Simple Stupid

Om en förbipasserande vid en olycka gör en enda sak rätt är det långt mycket bättre än att han inte gör någonting alls för att han inte orkade läsa en hel text.

STOP: är en militär minnesregel men en mycket bra, och en väldigt simpel sådan. Lätt att komma ihåg. I kombination med L-ABCDE blir den mer ultimat. Dock så är jag inte bered att hålla med dig att STOP går före L-ABCDE i omhändertagade syfte då dom saknar dom minnesregler som krävs. STOP lämpar sig för det som L är till för.

Citat:

Edit: Kan också vara smart att skriva en rad om vad man bör hålla koll på över tid och vad man ska säga till ambulanspersonalen. T.ex sänkt medvetandegrad fem minuter innan ambulanspersonal kom, ändrad andningsfrekvens osv

En mycket god idé, det är det ultimata om sjukvårdspersonal får så mycket korrekt information för att snabbare kunna omhänderta de skadade. Ju mer som faller på plats i de olika leden leder till att den skadade får så snabb och rätt vård som möjligt.
Gissar att du tänker på "Golden hour", den gyllne timmen som är viktig för att den skadade skall ha höga chanser att klara sig.

Tack för kritiken Kom gärna med mer

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kom en ambulansförare och snacka i slutet av gymnasiet. Det var intressant, han hade ganska bra tips. Även om han också gick lite överstyr och började prata om att hugga penna i luftvägen för att få någon att andas. Han sa att man inte fick göra det men valde att nämna det

Nu minns jag inte exakta siffrorna men han berätta att man kan uppskatta blodtrycket beroende på vart man känner efter pulsen. Ljumsken var väl enklast att känna och sen halsen och handleden. Och om man kände vid handleden så hade man ett övre tryck(?) på minst 90 och halsen var minst 70 och ljumsken minst 40 eller nått.

Nu stog det här att man ska lägga filt över och under personen. Men han berättade att om man bara har en jacka eller nått så är det bättre att lägga under personen då marken leder bort värme snabbare än luften.

Han tog upp allt möjligt. Fallskador och tappade kroppsdelar. Förklarade lite om ryggen och nerver. Blödning och massa annat.

Stämde det han sa att på äldre så är det väldigt lätt att knäcka revben vid HLR?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Kom en ambulansförare och snacka i slutet av gymnasiet. Det var intressant, han hade ganska bra tips. Även om han också gick lite överstyr och började prata om att hugga penna i luftvägen för att få någon att andas. Han sa att man inte fick göra det men valde att nämna det

Nu minns jag inte exakta siffrorna men han berätta att man kan uppskatta blodtrycket beroende på vart man känner efter pulsen. Ljumsken var väl enklast att känna och sen halsen och handleden. Och om man kände vid handleden så hade man ett övre tryck(?) på minst 90 och halsen var minst 70 och ljumsken minst 40 eller nått.

Nu stog det här att man ska lägga filt över och under personen. Men han berättade att om man bara har en jacka eller nått så är det bättre att lägga under personen då marken leder bort värme snabbare än luften.

Han tog upp allt möjligt. Fallskador och tappade kroppsdelar. Förklarade lite om ryggen och nerver. Blödning och massa annat.

Stämde det han sa att på äldre så är det väldigt lätt att knäcka revben vid HLR?

Haha, försök undvik att tracha en person med penna. Väldigt stor risk att man gör fel och då slutar det mer tvärt än det borde. Blås ist ner föremålet i bronkerna. Personen har ju som sagt två lungor.

Har man bara en jacka så skall man lägga den under personen, då mark och definitivt blöt sådant leder bort värme och personen faller i ngt som kallas hypotermi (låg kroppsvärme som vid vissa fall kan leda till döden).

Ja det är väldigt vanligt att en eller två revben går på gamla människor. Det knäcker till och är obehagligt, men personen är nog gladare om denne får behålla livet

Ang låg kroppsvärme är detta faktiskt bra om personen har hjärtstopp, då det räddar vitala organ som hjärna. Obekräftade källor säger att ett drunkningstillbud har större chanser att klara sig undan hjärnskador än ett vanligt hjärtstopp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu

Äldre är oftast skörare i skeletet (osteoporos, benurkalkning) och det är därför större sannolikhet att knäcka revbenen på dem vid HLR. Men det gör inget, helre en lr två knäckta revben och liv än att fega ur och se personen dö.

Vad beträffar blodtrycket så är det 60 vid halsen, 70 i ljumsken och 80 i handleden.

EDit: när ni är inne på kyla och hjärnskador etc: de som klarar sig absolut bäst från skallskador på IVA är alkisar, i synnerhet på vintern.

De har dels supit sönder sina hjärnor så den har krympt vilket gör att en tryckstegring som i en vanlig människa är fatalt inte blir lika allvarligt för dem, sen på vintrarna är det stor sannolikhet att de däckar i en snödriva, vilket kyler ner dem, precis som ni säger

Men kör med att lägga något under och på personen, det motverkar chock vilket det är större sannolikhet för i en olycka.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det får du berätta här tycker jag, låter väldigt intressant!

Om personen har en öppen hjälm så behöver man ju såklart inte ta av hjälmen, men om det är en integralhjälm så måste en person stabilisera nacken medans en annan person sakta och försiktigt tar av hjälmen (ren logik alltså).

Permalänk
Medlem
Citat:

Om personen har en öppen hjälm så behöver man ju såklart inte ta av hjälmen, men om det är en integralhjälm så måste en person stabilisera nacken medans en annan person sakta och försiktigt tar av hjälmen (ren logik alltså).

jojo, men just att stabilisera nacken när man ska ta av hjälmen, tänkte om det fanns någon finurlig teknik eller liknande.

Permalänk
Inaktiv

Att stabilisera nacken finns det en finurlig teknik till du säkerligen sett den på olika program på tv, man tar tag på sidorna av halsen och trycker in fungrarna i hjälmen över öronen så att inte dom är i vägen när man ska ta av hjälmen.

Permalänk
Medlem

okej, får kolla om jag hittar det på youtube hehe

Permalänk
Citat:

Det är exakt sånt här jag tycker att denna guide ska innehålla, inte bara ren medicin utan enkla rent praktiska regler för situationer som det är troligt att en swecare kan hamna i. Fast tvärtom då eftersom detta missar en otrolig viktig regel. Kalla det vår första DONT.

Den absoluta järnregeln gällande motorcykelolyckor är att om personen bär en integralhjälm och man kan verifiera att personen andas med se, hör och känn, så ska man _INTE_ ta av hjälmen. Låt kvalificerad personal ta av hjälmen när dom tycker att det behövs. Andas personen inte så har man inget val, liv går givetvis före lem, men ge fan i att röra hjälmen annars.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är exakt sånt här jag tycker att denna guide ska innehålla, inte bara ren medicin utan enkla rent praktiska regler för situationer som det är troligt att en swecare kan hamna i. Fast tvärtom då eftersom detta missar en otrolig viktig regel. Kalla det vår första DONT.

Den absoluta järnregeln gällande motorcykelolyckor är att om personen bär en integralhjälm och man kan verifiera att personen andas med se, hör och känn, så ska man _INTE_ ta av hjälmen. Låt kvalificerad personal ta av hjälmen när dom tycker att det behövs. Andas personen inte så har man inget val, liv går givetvis före lem, men ge fan i att röra hjälmen annars.

Visst var det en del saker som var överkurs, men du kan inte påstå att majoriteten av sakerna var det.

Är ju ändå rätt basic saker det mesta som skrivits.

Permalänk
Medlem

Som nämnts tror jag att en del med "Do's and Don'ts" hade varit bra. För mig blev det oerhört mycket mer information än jag kunde ta till mig. Det är ju inte direkt FEL att göra en liten sammanfattning av de viktigaste punkterna.

Om du kan komplettera med lite nyttiga länkar om hur man utför HLR osv så vore det askalas. Själv har jag bara gått en HLR-kurs i hela mitt liv, och det var längesen...

Jag hänger inte riktigt med i "Expose"-delen av E... är det att man ska klä av folk och kolla dem eller är det nånting som missats?

Bra initiativ annars!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Som nämnts tror jag att en del med "Do's and Don'ts" hade varit bra. För mig blev det oerhört mycket mer information än jag kunde ta till mig. Det är ju inte direkt FEL att göra en liten sammanfattning av de viktigaste punkterna.

Om du kan komplettera med lite nyttiga länkar om hur man utför HLR osv så vore det askalas. Själv har jag bara gått en HLR-kurs i hela mitt liv, och det var längesen...

Jag hänger inte riktigt med i "Expose"-delen av E... är det att man ska klä av folk och kolla dem eller är det nånting som missats?

Bra initiativ annars!

Finns en hlr-guide som jag skrivit här på forumet,bara att söka.

Som nämnt så är denna huvudsakligen riktad mot sjukvårdare och E-delen har du förstått rätt, när de övriga punkterna är säkrade så ska hela kroppen undersökas, från topp till tå.

Permalänk
Musikälskare

För avancerad guide som nämndes innan, såg bara texten och tänkte "nej"

Men kul att folk tar sig tid ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns en hlr-guide som jag skrivit här på forumet,bara att söka.

Som nämnt så är denna huvudsakligen riktad mot sjukvårdare och E-delen har du förstått rätt, när de övriga punkterna är säkrade så ska hela kroppen undersökas, från topp till tå.

Och vad är det för fel på att länka, om man nu vill göra informationen lättillgänglig?

Jag tycker introduktionen kändes mer allmänt riktad, för om det vore en guide för de som arbetar med det så torde det finnas mer inriktade forum att posta en sån på antar jag?

Det jag menar är att det nog (jag har inga siffror så jag kan ha stenfel) är relativt få som arbetar med sånt här här på SweC, och det torde gynna många om man höll det lite mer allmänt. Alltså vad gemene man bör tänka på. Jag tvivlar på att jag skulle göra mig särskilt väl i en sån här situation om jag skulle ge mig på att försöka mäta pulsen på folk eller försöka ta hand om deras nackar

Jag säger inte att man kanske ska förvandla just den här tråden till en mer allmän tråd, men en allmän tråd vore kanske inte så dumt som komplement.

Nu ger jag bara förslag, för som jag redan sagt så har jag noll kunskaper inom området

Dessutom framgår det ärligt talat inte förrän nånstans i mitten av originalposten att det är en tråd inriktad till sjukvårdare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Och vad är det för fel på att länka, om man nu vill göra informationen lättillgänglig?

Jag kan ju inte styra och ställa i en tråd som inte är min, men en sådan guide finns som sagt

Fakeedit: här

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=83793...

Permalänk
Citat:

Visst var det en del saker som var överkurs, men du kan inte påstå att majoriteten av sakerna var det.

Är ju ändå rätt basic saker det mesta som skrivits.

Citat:

Vill inte trampa någon på tårna... Jag förstår att flera av er som är läkarstudenter är stolta och vill visa för alla hur duktiga ni är men håll det simpelt...

Kanske nått att tänka på

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX

Ang guiden så är den egentligen inte så avancerad om man väl tar sig tid och läser igenom den. Utbildning på L-ABCDE civilit är 1.5 timmar på 10 deltagare. Det som försvarsmaketen lär ut innefattar mer än bara L-ABCDE. Dom har kraven på sig att du skall veta hur du behandlar en skott/splitterskada, dessutom ingår det ett flertalet moment som den civila delen inte har. Deras utbildningstid är 24 utbildningstimmar som infattar bl a:
L-ABCDE, HLR, sårvård, teoretiskt moment, praktiskt moment, utbildningsfilmer osv.
Jag är ingen läkarstuden

Då har vi olika erfarenhet, det är säkert olika på olika förband. Jag pratar om den 100timmarsutbildning som jag och alla andra på förbandet fick. Klassades som grundläggande. Den innefattade bara LABDCE, dock var det med en militär touch på det hela vilket innefattar moment såsom förflyttning av skadad personal till skadeplats (fint sätt att säga bära folk i brandmansgreppet tills du spyr), konstruktion av olika bårar osv så det tog mer tid än civilt. Arméns absoluta regel om att rista information i sten kan även den ha dragit ut lite på tiden.

Nästa steg var våra sjukvårdare som fick en mycket gedigen utbildning på 3 månader inklusive 1 månads praktik på civilt sjukhus. Detta för att kunna ta hand om en skadad medlem av patrullen i upp till 24 timmar tills helikoptertransport kan ordnas.

Citat:

STOP: är en militär minnesregel men en mycket bra, och en väldigt simpel sådan. Lätt att komma ihåg. I kombination med L-ABCDE blir den mer ultimat. Dock så är jag inte bered att hålla med dig att STOP går före L-ABCDE i omhändertagade syfte då dom saknar dom minnesregler som krävs. STOP lämpar sig för det som L är till för.

Återigen är jag ett fan av att hålla det enkelt. STOP först sen LABCDE är så otroligt lätt att komma ihåg. Det enda du försöker göra här att få folk att förstå att mycket tid (och kanske nåns liv) kan sparas genom att ta några få sekunder att överblicka situationen innan du springer fram till t.ex den brinnande bilen.

Citat:

En mycket god idé, det är det ultimata om sjukvårdspersonal får så mycket korrekt information för att snabbare kunna omhänderta de skadade. Ju mer som faller på plats i de olika leden leder till att den skadade får så snabb och rätt vård som möjligt.
Gissar att du tänker på "Golden hour", den gyllne timmen som är viktig för att den skadade skall ha höga chanser att klara sig.
Tack för kritiken Kom gärna med mer

The golden hour of survival gäller alltid, en avvägning som det pratas mindre om är om man ska ägna sig åt "Stay n Play" eller "Load n Go". Kort och gott, väldigt mycket tyder på att det man kan göra på plats, även om man så skulle vara kirurg, inte hjälper ett piss jämfört med att få patienten till ett sjukhus 3 minuter snabbare. Kanske är mer något som bör diskuteras med ambulanssköterskor och deras rutiner men det finns en viktig läxa även för gemene man att lära sig:

RING OCH LARMA DET FÖRSTA DU GÖR!

Oavsett om det ser ut som ett slagfält med brinnande bilar och barn som både blöder och skriker så är det så viktigt att larma så att folk kan börja ta sig till olycksplatsen.

Minnesramsor finns till av den mycket enkla anledningen att hålla det ENKELT. Mitt bidrag till tråden i enkelhetens anda

STOP

Stanna
Tänk
Orientera
Planera

Tanken är att inte göra något förhastat och t.ex hoppa ner på ett tågspår där du ser nån som ligger och blöder utan att tänka på att det finns en strömförande skena som ger dig en otrevlig överraskning.

L - Livsfarligt läge, om det brinner, något håller på att rasa över skadeplatsen eller det är på ett tågräls, flytta på dom du måste och se förfan själv till att inte bli skadad. RING RÄDDNINGSTJÄNST

A - Airways, kolla i om killen har spya eller delar av sitt krossade ansikte/tänder i käften, om så är fallet rafsa ut det

B - Breathing, lägg örat mot killens mun, hör/känner du någon andning, om inte starta hlr

C - Circulation, blöder det som fan någonstans, ta av dig skjortan/kavajen och pressa hårt där det blöder. Ett ben eller en arm ska försöka hållas högt.

D - Disabilty, betyder hur pass vid medvetande dom är. Detta kan man fuska med och börja redan innan A och fråga hur personen mår och vad dom heter och hela tiden prata med dom. Man ska över tid försöka hålla koll på om detta förändras, ett bra tips är att få folk att räkna till 100 själva, då hör du om dom börjar sluddra och kan berätta för ambulanspersonal att dom har försämrats över tiden.

E - Exposure, isolera mot elementen så gott det går, lägg filtar/jackor över folk på marken, ihoprullad tröja som huvudkudde osv.

Visa signatur

No pain, No gain

Permalänk
Medlem
Citat:

Kanske nått att tänka på

Det är viktigt det du skriver, men tråden är ju inte gjord för "oss" att skryta i.
Jag var den första som kommenterade att den var aningen för avancerad, men samtidigt så är majoriteten av det som skrivits väldigt basic och läser man genom dem så är det inte så mycket att behöva komma ihåg. Det ser mycket ut, men det är för att det är utförligt skrivet samt förklarar lita efter varje punkt, inte nödvändigtvis att det innehåller massa överkursinformation.

Vad beträffar sjukvårdsutbildningen i lumpen så har jag för mig vår höll på i en vecka, men då var det betydligt mer än ABCDE som gicks genom, som du själv nämner, springa hinderbana med bår, göra bår, NBC-skydd (heter det så?) etc.

Permalänk
Permalänk

Ser bra ut.

Nu kan man känna sig lite säkrare.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

*konstruktiv kritik*

Tack där, skall göra ett litet avsnitt högst upp med enbart det viktigaste tänka på. Tycker dock att informationen är lätthanterlig om man bara ger det ett försök och läser igenom. Kort och enkelt, skall dessutom ta med din militära minnesregel STOP

Ang sjukvårdskursen som FM håller för samtliga VPL så är den minsta exakta utb-tiden 24 h försvarsmaktsgemensamt. Att det blir mer timmar är bara positivt. Dessutom är TOS (Taktiskt omhändertagande i strid) en egen kurs.
Måste säga att FM:s första hjölpenkurs håller hög klass.

Denna tråd har inte någon som helst syfte att för mig att skryta med mina kunskaper, för i sådana fall hör jag inte hemma inom sjukvåden.
Denna tråds enbara syfte är att ge inblick, diskutera erfarnheter/innehåll och lära vad man skall göra på en skadeplats.
Är inte läkarstudent. Är enbart uska och instruktör inom HLR, L-ABCDE
Tänkte att guiden kunde intressera personer att läsa och lära sig ngt nytt och nyttigt. Att man sedan inte kan Hela guiden utantill spelar ingen roll, har man bara läst den så brukar man kunna ha något att refera till när olyckan väl är framme.

Tackar övriga för synpunkter, guiden går att göra mycket bättre, forsätt att hjälpa till bara!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snygg lösning där

I synnerhet L, kan inte poängtera hur viktigt det är att ha koll på situationen innan man slänger sig in för att hjälpa någon. Inte nog med att man inte kommer vara effektiv om man inte tänker till innan, man kan dessutom försvåra situationen för räddningstjänsten ifall man skulle skadas lr liknande då de får en till att ta hand om.

Tycker dock att du ska ha med att man ska ha täckförband på hals och bröstkorgsskador, det är en rätt viktig detalj imo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Snygg lösning där

I synnerhet L, kan inte poängtera hur viktigt det är att ha koll på situationen innan man slänger sig in för att hjälpa någon. Inte nog med att man inte kommer vara effektiv om man inte tänker till innan, man kan dessutom försvåra situationen för räddningstjänsten ifall man skulle skadas lr liknande då de får en till att ta hand om.

Tycker dock att du ska ha med att man ska ha täckförband på hals och bröstkorgsskador, det är en rätt viktig detalj imo.

Stämmer helt klart.

Citat:

* Tryckförband -> Lägger hårt tryck genom att linda en kompression/gaslinda med kompress, detta upprepas tills blödningen slutat gå igenom. Byt ej förband utan lägg på nytt!
* Täckförband -> Läggs på för att skydda skadan mot smuts, men även för att stoppa blödningar, över bröstkorg och hals för ej tryckförband läggas utan man använder sig av täckförband.
* Pålningsskada -> lägg linda och kompresser kring ingång/utgångshålet och låt pål (järnrör, gren ect) sitta kvar, att på egen hand dra bort denna kan förvärra skadan. Vid en pålningsskada måste objektet operaras bort.

Visa signatur