Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
naprapater är bluff och båg. Var hos en några gånger för han tyckte jag massa grejjer som låst sig i ryggen. Han höll på och maserade och körde knät i min rygg för att få det löst igen. Han erkände själv att han inte kunde lösa ut det, dvs det enda han ville var att få dit mig några gånger och suga ut lite pengar.

Har man problem med kroppen går man till en riktig läkare som har koll på vad de gör, ingen klåpare som fick sitt "lura människor diplom" i ett flinpaket.

4 års utbildning för ~350 000 kronor kan man ju inte direkt likna med ett flingpaket... Låter som en mycket konstig historia du har där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Afan, var hos DR Mengele igår igen, tror inte hans metoder fungerar på mig, han gjorde det vanliga, slet och drog och slog till över stussen, ont som fan gör det, tappar nästan andan, sen innan han skickade hem mig så strök han på lite linniment som gjorde ont som fan, brände sönder ryggen, var helt illröd, gick inte tvätta bort heller för såfort man tog vatten på skiten så brände det ännu värre.

Iaf, 1000kr/tim, vafan helt sjukt för det dom gör, seriöst, är jävligt tveksam till att man kan knåda bort en inflamation.....

Är nog rädd för att det enda som faktiskt hjälpte något var linimentet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
4 års utbildning för ~350 000 kronor kan man ju inte direkt likna med ett flingpaket... Låter som en mycket konstig historia du har där.

Att investera några år och lite pengar på något som gör att du kan lura folk hela livet är väll inte så farligt?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
4 års utbildning för ~350 000 kronor kan man ju inte direkt likna med ett flingpaket... Låter som en mycket konstig historia du har där.

Jag kan lova dig att man kan lära sig lika mer av att läsa ett gäng flingpaket än att gå en helt värdelös utbildning (däremot inte sagt att naprapatutbildningen är värdelös, jag har ingen koll på dessa).

Att nå de högsta rankerna inom scientologin tar långt mer än tio år och kostar vanligtvis långt mer än fem miljoner kronor, innebär det att man bör se upp till dessa personer som kunniga och trovärdiga? Nej, givetvis inte.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Att investera några år och lite pengar på något som gör att du kan lura folk hela livet är väll inte så farligt?

Nej det är ju ungefär som att läsa till civilekonom eller annan tjänst som leder till ett jobb inom finansvärlden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag kan lova dig att man kan lära sig lika mer av att läsa ett gäng flingpaket än att gå en helt värdelös utbildning (däremot inte sagt att naprapatutbildningen är värdelös, jag har ingen koll på dessa).

Att nå de högsta rankerna inom scientologin tar långt mer än tio år och kostar vanligtvis långt mer än fem miljoner kronor, innebär det att man bör se upp till dessa personer som kunniga och trovärdiga? Nej, givetvis inte.

Att jämföra scientologer med naprapat är ju bara larvigt. Vad jag har hört av min vän som studerar där verkar de lära sig vettiga saker om muskler etc.

Permalänk
Medlem

Mina revben hade åkt in i ryggkotorna. Med detta gick jag och hade jävligt ont i ca 6 månader innan jag sökte hjälp då jag hade puttat "snett" på en stor tung skåpbil, som skulle förflyttas i friläge.

Jag fick då tid till en naprapat som jag även känner. Men han var den enda som lyckades "resetta" rygg och revben och uppmanade mig att gå och träna upp ryggmuskulaturen vid skulderbladen. Men det har även krävts en bra sjukgymnast som givit mig massage. Jag kommer alltid att förbli stel i min rygg även om jag rör på mig... Men man kan underlätta genom att stressa mindre och andas djupt, samt träna och röra på sig. Att sitta vid datorn är nog det värsta...

Jag säger iaf att naprapaten gör sitt verk. Litar mindre på kiropraktiker då naprapaterna går mer in på problemen och hittar lösningar ist för att BARA knäcka ut o ha sig.

Permalänk

Re: Naprapat, bra eller anus?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Tja!

Var hos naprapaten precis för att jag är sjukskriven från jobbet, på läkarstationen sa dom att jag hade en inflamation i ländryggen och blev hemskickad!

Jao läkaren skrev bara ut voltaren och dubbelkur alvedon, har inte hjälpt ett skit på 24 dagar

Har själv vart hos läkare nyligen när jag hade någon inflamation i ländryggen. Då skrev dom ut diklofenak copyfarm till mig vilket fungerade jättrebra.
Nu kanske det inte är exakt samma skada som du har men det lät liknande på beskrivningen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Naprapat, bra eller anus?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Har själv vart hos läkare nyligen när jag hade någon inflamation i ländryggen. Då skrev dom ut diklofenak copyfarm till mig vilket fungerade jättrebra.
Nu kanske det inte är exakt samma skada som du har men det lät liknande på beskrivningen.

app
Ja han diagnostiserade det som lumbago och palpöm vid L3-L5 och skrev då ut samma som till dig, diklofenak, eller ja det blev voltaren eftersom det innehåller diklofenak och det har inte hjälpt så mycket!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppes
Jo som Naprapat så pluggar man intensivt om leder, muskler, nerver och bindväv under 4 års tid. Dom läser också sjukdomslära och olika behandligs metoder.
precis som du säger så kan dom den delen bättre än dom flesta läkare.
En vanliga läkare läser mycket medicin och ca 1-2 veckor muskler under sin utbildning så det är ganska självklart att dom skriver ner dämpande mediciner istället för att göra något som faktist tar itu med problemet. Tyvär

Nu är jag nyfiken här.

Du menar att låt oss säga en ortoped ligger under en naprapat i kunskapsnivå vad beträffar rörelsesystemet?

Hur har du fått för dig att det är 1-2v muskler på schemat på läkarutbildningen?

Och varför är det dumt att skriva ut antiinflammatoriskt ifall en patient har... inflammation?

Vad beträffar "Gamnacke" så behöver man på långa vägar inte vara naprapat, kiropraktor eller något för att åtgärda det. Att det skulle krävas uttöjning av bröstmuskler(?) är påhitt. Sätt dig ordentligt, rak i ryggen, bra med axlarna och rak i nacken istället för att kuta ihop som en säck så har du lösningen på problemet.

Bröstmuskler har inget med gamnacke att göra, men du får visa mig fel där.

Till TS och även OnT:
Att lokalisera/upptäcka en inflammation i ryggen som ger de symtom du haft är verkligen inget svårt.

Calor, Dolor, Rubor, Tumor.

Naprapater/kiropraktorer/sjukgymnaster/arbetsterapeuter är alla enligt mig legitima, de fungerar som avlastande för sjukvården då de problem som dessa tar itu med är, utan att vilja låta för pretentiös, för enkla för "riktiga sjukvården". Det är därför läkare skriver ut antiinflammatoriskt och en remiss till en av dessa (vilket för övrigt är betydligt oftare än att de inte gör det...).
Men, att det inte alltid funkar beror på många saker. Det kan bero på skadan, din inställning, den som utför behandlingen och dennes kunskap etc etc.

Permalänk
Medlem

Hmm behöver lite hjälp här!

Det är typ 4 veckor sedan skiten börja och inga tecken på förbättringar, visst kanske ryggen blivit lite bättre men nu har jag istället liknande smärtor i låret, eller jao infästningen till låret-bäckenet typ!

Detsamma gäller för min vänstra arm!

Har varit på läkarstationen 2 gånger nu och det enda dom gör att skriva ut NSAID som inte hjälper och sen sjukskriva mig, efter 4 veckor vill man ju ha en lösning, hur skall man göra? :S

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd

Naprapat

Skrivet av Crippa90:

Naprapater har bra kunskaper om muskler och leder, antagligen bättre än en "vanlig" läkare. Utbildningen är på 4 år om jag minns rätt.

Det stämmer. Jag är massageterapeut och har kollegor som är naprapater (https://cityterapeuterna.se/behandlingar/naprapat-i-stockholm...).
Jag läste i två år och de i 4-5 år.

Permalänk
Medlem

Är det här forumrekordet på att väcka en gammal tråd? 13 år och lite marginal