Gratis-program som uppdaterar hårdvarudrivrutiner?

Permalänk
Medlem

Gratis-program som uppdaterar hårdvarudrivrutiner?

Jag undrar om det finns något gratis-program som uppdaterar diverse drivrutiner för all möjlig hårdvara?

Tack på förhand.

Visa signatur

Ace Clubs 2 | Asus M4A785TD-M EVO DDR3 | AMD PhenomII x2 550 3,1GHz @ x4 3,1GHz | Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 | XFX HD5770 512MB | 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Windows 7

Permalänk

windows update brukar ju få in updates på chipset samt grafikkort iaf för mig men dom brukar ligga sådär ett ½-1år efter umgefär men så man får oftast updatera manuellt iaf

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Vila i frid

1) Fixa inget som inte är trasigt.
2) Windows Update räcker om du inte har speciella behov, isf installera det manuellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
2) Windows Update räcker om du inte har speciella behov, isf installera det manuellt.

Punkt ett är väl det dummaste jag hört på mycket länge

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Men punkt 1 är ändå sant i många fall
Fast jag medger att jag brukar uppdatera program och drivrutiner ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daevilb

Och ändå händer det att hårdvarutillverkare själva nämner detta?

Firmwareuppdateringar speciellt, om man inte har några problem så finns det ingen mening att uppdatera, om inte uppdatering för med sig några andra förbättringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Men punkt 1 är ändå sant i många fall
Fast jag medger att jag brukar uppdatera program och drivrutiner ändå.

Håller med på ett sätt.
Det finns en uppdatering på Windows Update för musplattan (mousepad) på min bärbara.
Den drivrutinen är helt värdelös eftersom den gör att styrplattan nästan blir obrukbar.
Muspekaren hackar som tusan med drivrutinen från Windows Update.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Det jag glömde säga var att ta upp varför jag ville ha det. Om vi tänker oss att man ominstallerar datorn och behöver en massa uppdateringar till hårdvaran - Windowsupdate är ju inte alltid bäst...

Visa signatur

Ace Clubs 2 | Asus M4A785TD-M EVO DDR3 | AMD PhenomII x2 550 3,1GHz @ x4 3,1GHz | Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 | XFX HD5770 512MB | 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Windows 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen

Det ligger en hel del sanning i det Hur många ggr har man inte uppdaterat saker som sedan fungerat mycket sämre Flera biosuppdateringar har vart rena katastrofen och det är med knapp nöd datorn gått igång igen Iofs gäller det inte bara datorer utan även mobiltelefoner m.m

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Vet bara ett program men det är inte gratis, kanske går att fixa fram på annat sätt...

http://www.driver-soft.com/

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daevilb

Du skojar va ?

Varför skulle man "fixa" nåt som funkar skitbra ? Helt onödigt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Du skojar va ?

Varför skulle man "fixa" nåt som funkar skitbra ? Helt onödigt..

Vad är skit bra? inga blå skärmar?
Klart att man vill få ut så mycket av hårdvaran man köpt (speciellt G-kortet)

Visst hade det varit smidigt med ett program där man anger OS och har en lista på den hårdvara man besitter. Sedan när man kör programmet så poppar det upp möjlighet till att uppdatera eller spara filerna för dessa.

Windows update är väl mest till för allt korkat som Microsoft missat.

Sedan tror jag inte trådskaparen menade tex. bios uppdatering, som OFTAST går under "varför försöka laga något som inte är trasigt"

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dansk1
Klart att man vill få ut så mycket av hårdvaran man köpt (speciellt G-kortet)

Just grafikkortet's drivrutiner får man dock genom Windows Update.

Jag håller nog med de flesta andra, varför uppgradera till nya drivare om din enhet fungerar som den ska. Kommer det drivare med nya funktioner eller som är generellt sett stabilare brukar dessa vara WHQL certade och kommer ned genom WU.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk

När det gäller drivrutiner / bios måste jag endå säga att dom som funkar bäst är oftast drivrutiner som vanligt folk (självklart väldigt duktiga) har modifierat

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg