Konsten att skära blodpudding?!?

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Sänk värmen på plattan lite då? Du kan nog äta blodpudding mer än en gång i veckan utan att dö inälvsmatsdöden.

Off Topic så har du ett fint favoritcitat från Demitri Martin som sig. Men det stavas herpes

FUUUUUUUUUUUUUUk, Aja har fixat det nu bra att du påpekade det. Trodde att de engelska uttalet var herpies men det var det tydligen inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Multiquote on.

Multiquote on.

Du kryssar bara i fler, se till att inte kryssa ur bara.

Och blodpuddingstrimlare lär ju finnas, annars är det bara ta fram knivsetet och montera på någon saxande ram så har du snart patent på det.

Ahh, tackar Har använt mig av massa forum byggda på vbulletin eller vad de nu heter. Och då är det ju en multiquote knapp så att säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Asså, DOFTEN, den DOFTEN.
Bara det får mig att rygga bakåt

Många här dåliga minnen från skolan. Jag hatar skolans blodpudding. Den är inte stekt utan värmd snarare. Är som att äta den rå tamefan. Testa med Lingonsylt, bacon samt keso med örtsalt på! MUMMA! Blir hungrig bara jag tänker på det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sCaz
Inet vet jag men blodpudding har jag alltid ätit i 7~10mm bitar. Låter som du försöker ordna en ostskiva som sagt

Hehe brukar köra på 5 mm typ. Blir lite smalt. Får öka på det nästa gång

Citat:

Inet vet jag men blodpudding har jag alltid ätit i 7~10mm bitar. Låter som du försöker ordna en ostskiva som sagt

EDIT: Efter ett par års matlagning lär man sig förvisso att plattan i princip aldrig skall stå på max när man lagar något i en stekpanna. Googlade upp lite stektemperaturer. Tänk 3, 4, 5 på spisen om det är 6-gradig skala. Jag använder nog 4'an och 5'an men 6'an endast för uppvärmning. Kontentan är att du kan steka tjocka blodpuddingsskivor utan att det blir bränt 6'an är väl säkerligen 150~200 grader om du inte har vätska i pannan? Grav gissning dock.

Gradantalen står för Rare/Medium/Welldone.

Nötkött
Oxfilé - 55/62/ 68
Entrecôte - 58/64/70
Rostbiff - 58/64/70

Kalv
Kalvstek - 58/62/72
Kalventrecôte - 54/58/68

Anka
Ankbröst - 58/62/68

Lammkött
Lammfilé - 56/60/68
Lammstek - 58/62/70
Lammentrecôte - 56/60/68

Fläskkött (alltid welldone)
Fläskfilé - 68
Fläskkarré - 70
Kotlettrad - 68
Skinkstek - 70

Kyckling (alltid welldone)
Hel kyckling - 65
Kycklingfilé - 65
Kycklinglårfilé - 65

Brukar köra på 8-10 på min platta. Har en som går till 12. Allt för varmt skadar väl även tyflon tror jag.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Tanken slog mig.. varför inte använda en lerskärare? Ni vet en såndär man delar lerklumpar med, typ en ståltråd med två handtag i vardera ände.

Har inte testat själv men borde väl gå?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Knepet är... *trumvirvel* ...att skära med en "sågande" rörelse. Effekten blir att inte tillräckligt mycket blodpudding hinner klibba fast i knivbladet för att slita skivan i småbitar. Använder man en tandad kniv kommer ju rörelsen automagiskt när man skär, men det funkar lika bra med en vanlig kockkniv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Lycka till med hälsan osv...

Blodpudding är nyttigt, bacon är nyttigt, annat är dålig propaganda från den bleka magra militanta vegorörelsen.

Skit i skivor, gör bitar av det som du steker tillsammans med baconet som skärs i strimlor.
Gå snabbt och blir gott med lingon blandat i det på tallriken.

Såg att ICA maxi säljer blodpudding för 5:- paketet nästa vecka, dock max 2 per person.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

Blodpudding är ju riktigt gott! jag brukar skära den med en taggad Ikea kniv vilket ger bra resultat. Vinkelslip kanske kan göra jobbet eventuellt kanske man kan ta en glasskopa/köttbullsrullning o göra blodkulor/bollar

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT: Efter ett par års matlagning lär man sig förvisso att plattan i princip aldrig skall stå på max när man lagar något i en stekpanna. Googlade upp lite stektemperaturer. Tänk 3, 4, 5 på spisen om det är 6-gradig skala. Jag använder nog 4'an och 5'an men 6'an endast för uppvärmning. Kontentan är att du kan steka tjocka blodpuddingsskivor utan att det blir bränt 6'an är väl säkerligen 150~200 grader om du inte har vätska i pannan? Grav gissning dock.

Gradantalen står för Rare/Medium/Welldone.

Nötkött
Oxfilé - 55/62/ 68
Entrecôte - 58/64/70
Rostbiff - 58/64/70

Kalv
Kalvstek - 58/62/72
Kalventrecôte - 54/58/68

Anka
Ankbröst - 58/62/68

Lammkött
Lammfilé - 56/60/68
Lammstek - 58/62/70
Lammentrecôte - 56/60/68

Fläskkött (alltid welldone)
Fläskfilé - 68
Fläskkarré - 70
Kotlettrad - 68
Skinkstek - 70

Kyckling (alltid welldone)
Hel kyckling - 65
Kycklingfilé - 65
Kycklinglårfilé - 65

Visst kan det var bra att köra på lägre temperaturer ibland men de där sifforna har inget med hur många grader ytan på stekpannan ska vara.

Som uppvuxen på resturanger tycker jag man snarare kan säga att kött antagligen steks på högre temperaturer på resturanger än vad "folk" brukar göra hemma.

Tycker de flesta ofta verkar krångla till tänket alldeles för mycket när det gäller matlagning. Om man nu ska våga köra med en stereotyp så brukar ju killar i allmänhet gilla att klura ut vad som händer.

Kan ta en helt logisk grundgrej med stekning. När du slänger ner något i stekpannan så kyls stekpannan ner. Hur stor betydelse det har och hur det påverkar ditt handlande beror givetvis helt på vad du håller på med.

Eftersom kött var på tal kan jag ta ett annat logiskt exempel på stektemat. Du ska steka lövbiff, vad vill du uppnå? Ok de flesta vill nog inte att det ska bli skosula, så hur blir det skosula? När lövbiffen blir varm kommer vätska att lämna köttet och fettet i köttet kommer att börja smälta eller hur?

På ett sätt att tänka kan man då tänka sig att vi steker lövbiffen på så låg värme som möjligt, ska vi säga 30% på vredet, och ganska kort. Om du nu tänker att du vill uppnå mellan 60 och 70 grader som kallaste temperaturen i biffen kanske du kan steka i säg 20 sekunder per sida, förmodligen mindre.
Om du lyckas där blir det antagligen ingen skosula av det hela men det kommer inte vara någon som helst färg på utsidan, den kommer vara helt grå. Kanske inte helt optimalt?

Om du inte gillar gråa lövbiffar men ändå inte vill ha skosula, vad göra? Gör tvärt om och kör skollhet panna så du får stekyta så fort som möjligt. Visst, du kan inte köra mer än 5-10 sekunder per sida men du kan inte köra tillräckligt länge för att få färg om du kör på låga temperaturer i vilket fall. Kan vara bra att vara medveten om nedkylningen av stekpannan om du gör detta, för att väva in det första exemplet.

En sak som blir till din nackdel här är att temperaturen en bit in i något du tilllagar inte fattar vad som pågår på utsidan så bara för att du tar ur köttet ur stekpannan kommer inte temperaturen längst inne sluta stiga på en gång.
Du kan förvärra den prosessen genom att slänga de stekta lövbiffarna på ett ljummet fat som du sätter folie över och låter det stå en stund, å andra sidan kommer det att bli hög luftfuktighet under folien vilket förhindrar vattenavsunstning så köttet inte blir torrt på "utsidan".
Så kan ju bli motsägelsefullt, bara att prova vad som fungerar bäst.

Jag försöker egentligen inte förklara hur ovanstående saker fungerar eller ens ge några tips, jag har ingen utbildning på matlaging etc. Poängen är att det inte är så jäkla svårt att fatta vad som i stora drag pågår.

Hur tänker jag angående den geggiga inuti blodpuddingen? Ja antagligen steker du inte tillräckligt länge eller om du tycker den blir bränd på utsidan innan insidan är färdig så steker du på för hög värme. Borde inte vara mer komplicerat än så.
Nu tror jag iofs att det är rätt mycket fett i blodpudding och de flesta gillar antagligen faktumet att det liksom smälter lite i munnen och då är nog inte "bränd yta" något vidare reelt problem.

För att återgå till ämnet så är inte knivar med hål, teflonbehandling etc bara bra till blodpudding. De är skitbra till massa saker, tex om du skivar gurka(inte så kul när gurkskivorna sitter kvar på bladet, trycks upp av nästkommande skivor och rullar iväg), skivar varmkorv, skär upp okokt potatis etc, bra till massor av saker.
Även brödknivar är bra till massa andra saker, inte bara bröd.