Permalänk

DDR2 grafikkort, vilket ?

Tjenare !

jag hade tänkt köpa mig ett nytt grafikkort till min burk.
jag vet att mina ram minnen är DDR2.
så jag antar att jag enbart kan ha DDR2 grafikkort också.

jag har nu ett intergrerat grafikkort, men jag tror det går att inaktivera ?

Ge mig gärna tipps om vilket grafikkort som fungerar till wow med högsta resulation och så vidare ( behöver inte vara totalt maxxad )
men jag hade tänkt o ge 2-3 tusen kronor för det

det står GDDR3 på de flesta grafikkort jag kollar på , kan jag köra på dom ?

kom gärna med förslag

Permalänk
Medlem

du behöver inte ha DDR2 grafikkort. köp ett HD5850 för 2700kr

Permalänk
Medlem

Det integrerade borde stängas av så fort installerat ett nytt riktigt grafikkort

Hur ser din övriga setup ut? Spelar du bara WoW så räcker det nog med ett enklare kort än 5850.

Permalänk

mer förslag , kom igen ? vill vara 100 % på att jag inte gör bort mig o köper något grafikkort som inte funkar på min burk / är dåligt

Permalänk
Medlem

du kan köpa vilket grafik kort som helst. DDR2-3-4-5-6-7--8-9.. spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasherding
mer förslag , kom igen ? vill vara 100 % på att jag inte gör bort mig o köper något grafikkort som inte funkar på min burk / är dåligt

Med tanke på att du inte har nämnt några spec. på din burk så är det FULLSTÄNDIGT omöjligt att säga vilket kort som funkar bäst för den. Vi vet ju inte ens om ditt mobo har AGP eller PCI- e......

Vidare kan nämnas att det är fullständigt oväsentligt vilken typ av minnen som sitter på ditt mobo. Det har inget att göra med typen av minnen som sitter på grafikkortet.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

HD 4870 funkar fint.

Permalänk
Medlem

Re: DDR2 grafikkort, vilket ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasherding
Tjenare !

jag hade tänkt köpa mig ett nytt grafikkort till min burk.
jag vet att mina ram minnen är DDR2.
så jag antar att jag enbart kan ha DDR2 grafikkort också.

jag har nu ett intergrerat grafikkort, men jag tror det går att inaktivera ?

Ge mig gärna tipps om vilket grafikkort som fungerar till wow med högsta resulation och så vidare ( behöver inte vara totalt maxxad )
men jag hade tänkt o ge 2-3 tusen kronor för det

det står GDDR3 på de flesta grafikkort jag kollar på , kan jag köra på dom ?

kom gärna med förslag

vad du har för ram minnen spelar ingen roll..

men till och börja med vad har du för övriga komponenter? moderkort, nätagg, processor ??

om du har en märkesdator vilket märke och vilken modell i sånt fall??

Visa signatur

here we go!

Permalänk

oavsett vad du har för dator såvida du har Pci-E kommer ett 5850 t.ex

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd...

fungera ypperligt sen om du har en gammal burk kommer troligen proppen flaska kortet men det går ju updatera i efterhand

då du får ett bra grafikkort som kommer vara ganska färskt iaf i nått år framöver innan det kommer nått värre

men om du inte updaterar så ofta så håller nog kortet till spelen som släpps i typ 3-4 år framöver om även på låga inställningar mot slutet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Mitt 4870 maxxar wow galet bra ihop med övrig hårdvara som kan ses i sign

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Mitt 4870 maxxar wow galet bra ihop med övrig hårdvara som kan ses i sign

man maxar wow utan problem med ett 4770 i 1920x1080 skulle säkert även gå med 4670 helt utan problem..

då wow inte är ett grafikkrävande utan processor krävande spel

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Om du går från ett integrerat grafikkort, så blir ett HD4770, HD4850 eller ett GTS250 ett enormt lyft. De korten ligger runt tusenlappen.
För några hundra mer finns HD4870 1GB och GTX260.

Sedan är det ju ganska relevant att veta vad som sitter i datorn i övrigt. Om det är en märkesdator, så ange märke och modell.
I vilket fall , så kan du ladda ned CPU-z och Everest Free och köra programmen för att få fram mycket information om din dator.
http://www.cpuid.com/cpuz.php
http://majorgeeks.com/download4181.html

Du bör även öppna upp sidan på datorn och läsa av lappen som sitter på nätaggregatets sida. Där står effekt, samt vilka strömmar som max kan ges på 3.3V, 5V och 12V. Dessutom kan det stå hur mycket effekt som maximalt kan ges totalt på 12V-linan (vilket är mycket relevant i sammanhanget).

Har vi denna info kan vi ge ett bättre förslag till vad du kan köpa.
Ett HD4770 brukar vara ett rätt safe bet, även om man sitter med en äldre burk med klent nätaggregat, då det är ett mycket effektsnålt kort.

Prestandamässigt räcker det för att köra de flesta spelen på rätt bra grafikkvalitet i inte allt för höga upplösningar (Skall du upp över 1600x1200 så kör på ett kraftigare kort).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

well, jaga har dual core processor 2.0 ghz o wow är fortfarande på 15 fps i dalaran på låga effekter men högsta resulation, o jag tänker inte köra med världens deg klump grafik :P. men jag ska uppdatera när jag vet vad jag har för delar i datorn , det enda jag kan säga jusst nu är att det är en packard bell från 2008

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasherding
well, jaga har dual core processor 2.0 ghz o wow är fortfarande på 15 fps i dalaran på låga effekter men högsta resulation, o jag tänker inte köra med världens deg klump grafik :P. men jag ska uppdatera när jag vet vad jag har för delar i datorn , det enda jag kan säga jusst nu är att det är en packard bell från 2008

OK, det är en märkesdator, då kan vi utesluta överklockning med en gång, då det för det mesta inte har stöd i BIOS på märkesdatorer. Lite synd, då kombinationen lätt överklock och nytt grafikkort skulle göra under för WoW-prestandan.

Du säger att det är en dual core processor, är det en Core2Duo E4400, eller en E2180? Skillnaden är iofs inte jättestor, men E4400 har 2MB cache istället för 1MB som på E2180. Detta leder till lite bättre prestanda hos E4400.

WoW är ju rätt preocessorberoende, men ett HD4770 t.ex. skulle ändå ge ett lyft, då integrerad grafik helt enkelt suger i jämförelse med ett separat grafikkort, t.om. jämfört med ett budgetkort som t.ex. hd4550 eller 9400GT (och då dessa kort i sin tur suger jämfört med ett HD4770 så då kanske du fattar uppgraderingen ).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

intel(R) core(tm)2 dual cpu E4400 @2.00Ghz
har jag , det är en 08 modell, så jag måste antagligen köpa ett 08/09 års modell grafikkort ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasherding
intel(R) core(tm)2 dual cpu E4400 @2.00Ghz
har jag , det är en 08 modell, så jag måste antagligen köpa ett 08/09 års modell grafikkort ?

Du kan använda precis vilket PCI-e-kort som helst. Minne, årsmodell och färg på kretskortet spelar ingen roll. Men innan du köper, kolla så kortet får plats. Ett 5850 t.ex. är relativt stort. Såhär ser kortplatsen ut som du ska stoppa kortet i:

Den lilla flärpen som låser fast kortet samt att porten sitter lite annorlunda än PCI-platserna gör att du lätt hittar den. Den sitter dessutom (så vitt jag vet) alltid överst i raden av kortplatser.
Kolla på hur långt kortet är och mät i ditt chassi så kortet får plats. Många modeller envisas med att ha den externa strömförsörjningen i bakkant på kortet, vilket kräver tre-fyra centimeter utrymme till minst. Kolla även innan så att ditt nätagg har de strömförsörnjningskablar som krävs (PCI-e 6 eller 8 pin, en eller två stycken beroende på kort) och köp eventuelle adaptrar innan/samtidigt. Det suger att ha ett nytt kort som man inte får igång förrän på måndag när Kjell&Co öppnar...

/Hast

Permalänk

Hast säger många bra saker, kolla upp det han tipsar om, så går det bra.

Din processor är kanske inte raketsnabb med dagens mått mätt, men den klarar att dra runt ett HD4770 rätt bra.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

hade tänkt mig betala 2000 kr för grafikkortet, hur kraftiga kan jag andvända ?

det enda jag kan ta upp om nät agget är input=220-230 Volt :P?

Permalänk
Medlem

Det skulle vara mycket lättare att hjälpa dig om du skriver namn och nr på din dator, det kan tex vara något som liknar detta, Packard Bell iMedia D4600.

Det är mycket möjligt att din dator har ett nätaggregat som bara klarar av att leverera 300 watt eller mindre och då kan du inte köpa ett grafikkort som kräver mycket ström.

Så det är mycket viktigt att du vet hur starkt nätaggregat du har i datorn före köpet av grafikkortet.

Visa signatur

janee

Permalänk

det står typ: DC output (massa skit jag inte orkar skriva ) sedan : 115 w max total output shall not exceed 250watts :S antar att jag har ett jävligt klent aggregat :P? men , atm sitter det ett

(intergrerat)
kretstyp: ATI Radeon xPress 1200 series(0x7941)
DAC-typ: internal DAC(400MHz)
Kortsträng: radeon xPress 1300
Bios-information: rs600

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasherding
det står typ: DC output (massa skit jag inte orkar skriva )

Du vill ha hjälp men orkar inte skriva nödvändiga uppgifter? Lycka till i livet!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hjälpsam

Vi är mest intresserade av hur mycket det kan leverera på +12V.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

med tanke på att det är en packard bell dator och max outpower är 115w så ska han nog inte köpa ett grafikkort som behöver extra ström försörjning, ett HD4550/HD4650 bör funka bra och bli ett bra lyft jämfört med det inbyggda.

ingen idé att lägga så mycket pengar på tex ett 5850 med den datorn, men jag kan säga såhär, om du kan tänka dig att lägga 2-3tkr på ett grafikkort så rekomenderar jag att du sparar till ca 4000kr och köper en ny burk (eller delar) på tex komplett.se

för under 4000kr får du tex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200

antar att du inte har stor erfarenhet av att bygga en dator själv?

det finns mycket bra guider här på sweclockers att läsa, det är inte så svårt som man tror faktiskt

den datorn jag länkade till kommer göra att wow flyter på hög upplösning samt höga grafikinställningar med bra FPS.

EDIT: Såg nu att tråden va lite gammal men hoppas det hjälper ändå

Visa signatur

Fractal design R3 black # Fractal Define Tesla 650Watt 80+ # Intel i7 2600 @ stock # Asus P8P67 deluxe # Noctua DH U12S cpu kylare # Corsair XMS3 1600mhz DDR3 8GB # Gigabyte Windforce3 GTX 670 2GB OC # Kingston SSD 120GB # Asus VG248QE 144hz 1ms 24" LCD # razor deathadder blue mus # Logitech G110 tangentbord # Asus ROG vulcan headset #