Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Bash Script, om X Windows körs

Permalänk
Medlem

Bash Script, om X Windows körs

Hej alla Swecare

Jag ska skriva ett script som öppnar 3 X terminaler i X windows om det körs. Med hjälp av en loop.

Har inte förståt vad jag ska ha i min if sats för att avgöra om X körs.
Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand

Har Börjat på scriptet men vet inte riktigt lyckas inte få done eller fi in i scirptet

==========================================
#!/bin/bash
COUNT="1"
if [ $DISPLAY -eq 1 ] ; then
until [ $NUM = 3 ] ; then
COUNT=$[ NUM + 1 ]
xterm
echo "$NUM"

else
echo "du kor inte x windows"
============================================

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Jadu... Det låter ju trivialt nog - jag kan inte ens shellskript särskilt väl och lyckades ändå knåpa ihop följande:

if [ $TERM = "xterm" ]; then COUNTER=0 until [ $COUNTER -gt 3 ]; do echo "Du brukar xterm och loopvariabeln är $COUNTER" let COUNTER+=1 done else echo "Du kör ju inte xterm" fi

Edit: Hur detta kan appliceras på ditt problem lämnar jag som en övning åt dig, men det här är en ganska stor bit på vägen. Egentligen kanske jag bara skulle länkat dig till http://tldp.org/HOWTO/Bash-Prog-Intro-HOWTO.html och sagt "håll till godo!"...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Inaktiv

Ett sätt att se om det kör är att starta xterm och kolla om det gick bra, om inte så är det bara att avsluta skriptet.

När jag automatiserar saker som det här brukar jag utnyttja geometrin på display:en som input till koordinat för xterm (eller den terminal som används), om nu inte fönsterhanteraren inte har någon fiffig placering av nya fönster.