Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Funderingar om Netbook

Jag funderar på att införskaffa mig en liten Netbook, eller motsvarande bärbar dator. Har tänkt att mest använda den som surfdator i skolan och ev lite film och enklare spel när jag reser. Har en bra stationär dator, så jag är inte i något behov av superprestanda, men det hade varit trevligt om den vore ganska snabb.

Hörde en klasskompis snacka om att hennes kille kopplade upp sig mot sin hemmadator på något sätt och jobbade via den. Hur funkar sånt?
Går det att t.ex. köra Photoshop och andra tyngre program så?

Så lite krav/önskemål:

-Billig!
-Bra batteritid
-Någorlunda vettig prestanda för klassen
-Gärna bluetooth och webcam.

/Mikael

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.phonehouse.se/laptops/netbooks/asus-ul20a

finns ej i lager för tillfället. Jag köpte den där häromveckan. Riktigt bra prestanda. Enligt mina benchmark 85% av prestanda från en e2160 1.8Ghz Core2duo cpu.
Hög upplösning och bra batteritid har den också, men ingen bluetooth.

Om du istället kan lägga 5000kr så finns Lenovo U350 med liknande specs för 5000kr på dustinhome. Fast det är en 13".

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Re: Funderingar om Netbook

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke1989

Hörde en klasskompis snacka om att hennes kille kopplade upp sig mot sin hemmadator på något sätt och jobbade via den. Hur funkar sånt?
Går det att t.ex. köra Photoshop och andra tyngre program så?

Gissningsvis via Remote Desktop eller något liknande tredjepartsprogram. Det finns några stycken. De bygger på att du vet IP-adressen på datorn du ska in på, och att den är förberedd mjukvarumässigt på att ta emot anslutningen.

Terminologidefinition:
Server: Den du kopplar upp dig till
Klient: Den du kopplar upp dig från (tex din netbook)

Servern gör allt arbete, så CPU-intensivt arbete är inte beroende av klienten. Arbete som bygger på att bildskärmen uppdateras mycket kan kännas segt, eftersom man hela tiden överför en komprimerad skärmdump över internetlinan.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk

Re: Re: Funderingar om Netbook

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Horvendile
Gissningsvis via Remote Desktop eller något liknande tredjepartsprogram. Det finns några stycken. De bygger på att du vet IP-adressen på datorn du ska in på, och att den är förberedd mjukvarumässigt på att ta emot anslutningen.

Terminologidefinition:
Server: Den du kopplar upp dig till
Klient: Den du kopplar upp dig från (tex din netbook)

Servern gör allt arbete, så CPU-intensivt arbete är inte beroende av klienten. Arbete som bygger på att bildskärmen uppdateras mycket kan kännas segt, eftersom man hela tiden överför en komprimerad skärmdump över internetlinan.

Men det skulle alltså fungera bra att köra Photoshop? För det behöver väl inte så jättehög uppdateringsfrekvens?
Något tips på en bra tredjepartsprogramvara? Finns det några speciella prestandakrav på servern och klienten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Photoshop är typiskt en sak som kommer att kännas segt, eftersom man ofta uppdaterar hela skärmen. Men ja, det skulle gå. Prestandakraven på klienten är i stort sett obefintliga, eftersom den bara ska ta emot bilddata i stort sett. Prestandakraven på servern är desamma som för programmet du vill köra. Flaskhalsen kan i praktiken visa sig vara internetlinan, inte minst då uppströmshastigheten från servern. Det är där det ofta kniper. Om den står med ett hemmabredband så är det ofta 1 Mbps uppåt, och det är lite segt om man ska photoshoppa. Men visst är det värt att prova.

Om man kör Windows så fungerar det inbyggda remote desktop bra. Man kan också köra... vad hette det nu... just det, Ultra VNC!
http://www.uvnc.com/
Det körde vi på mitt förra jobb, det funkade fint.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Horvendile
Photoshop är typiskt en sak som kommer att kännas segt, eftersom man ofta uppdaterar hela skärmen. Men ja, det skulle gå. Prestandakraven på klienten är i stort sett obefintliga, eftersom den bara ska ta emot bilddata i stort sett. Prestandakraven på servern är desamma som för programmet du vill köra. Flaskhalsen kan i praktiken visa sig vara internetlinan, inte minst då uppströmshastigheten från servern. Det är där det ofta kniper. Om den står med ett hemmabredband så är det ofta 1 Mbps uppåt, och det är lite segt om man ska photoshoppa. Men visst är det värt att prova.

Om man kör Windows så fungerar det inbyggda remote desktop bra. Man kan också köra... vad hette det nu... just det, Ultra VNC!
http://www.uvnc.com/
Det körde vi på mitt förra jobb, det funkade fint.

Har, enligt Bredbandskollen, 19,69Mbit/s upp, så det ska nog inte vara något problem

Men jag skulle gärna ha lite fler alternativ på datorer.

Visa signatur
Permalänk

Just nu funderar jag på någon av Asus nya modeller. 1005PE eller P
Frågan är om PE är värd priset. Eller ska jag köpa en 'P' från Expert(2998 inkl. frakt där)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk

Tack för tipset Forza1, men nu skulle jag gärna vilja ha lite åsikter om datorerna...

Edit: Beställde en 1005PE från Komplett idag, med lite tur har jag den imorgon.

Visa signatur
Permalänk

HP 5101 Mini-note

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=507815

Tycker den verkar okej. Någon som har åsikt om den?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD