Koppla 4870 Crossfire

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p1ngvinen
Alltså jag har försökt försökt förklara 15418 gånger att jag INTE har fått några sådanna kablar, jag har fått en cd skiva med nero en grafikkortdrivrutin och handbok till moderkortet. INGET ANNAT. Men heter den bara molex för jag har letat på olika hemsidor och de ser helt annurlunda ut än vad jag behöver...

Ring till de som byggde burken och fråga vad som hände med dina kablar? En molex kabel som ska anslutas till agget kommer du inte hitta på nån hemsida,kanske coolermasters men bara om de är på bra humör och vill ge/sälja dig en.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna köra en sådan. Vet inte hur bra det funkar då PCI-E adaptern kräver 2 molex av en anledning.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså jag har försökt försökt förklara 15418 gånger att jag INTE har fått några sådanna kablar, jag har fått en cd skiva med nero en grafikkortdrivrutin och handbok till moderkortet. INGET ANNAT. Men heter den bara molex för jag har letat på olika hemsidor och de ser helt annurlunda ut än vad jag behöver...

Du har helt rätt, nästan. Kablarna folk pratar om följde med ditt _NÄTAGGREGAT_, eftersom du har ett modulärt nätaggregat behöver du koppla in dessa i nätaggregatet och sedan vidare till den adapter som följde med grafikkortet.

Alltså, molex kablarna ska IN i nätaggregatet och sedan kopplas ihop med din adapter.

Du ska INTE koppla adaptern rätt in i nätaggregatet, för då lär dom garanterat inte nå fram.

Jag är skeptisk till att du inte har några kablar över eller att portarna på nätaggregatet är fulla.

Mitt råd till dig nu är att du läser igenom hela tråden, du googlar på de förkortningar och begrep som du inte förstår. Och viktigaste utav allt, dra upp huvudet ur sandlådan och ANVÄND HJÄRNAN, folk är ÖVERTYDLIGA. Det du ska göra är inte svårt, har du inte lyckats imorgon kommer jag vara så vänlig att ta kort åt dig och visa EXAKT hur du ska göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
Du har helt rätt, nästan. Kablarna folk pratar om följde med ditt _NÄTAGGREGAT_, eftersom du har ett modulärt nätaggregat behöver du koppla in dessa i nätaggregatet och sedan vidare till den adapter som följde med grafikkortet.

Alltså, molex kablarna ska IN i nätaggregatet och sedan kopplas ihop med din adapter.

Du ska INTE koppla adaptern rätt in i nätaggregatet, för då lär dom garanterat inte nå fram.

Jag är skeptisk till att du inte har några kablar över eller att portarna på nätaggregatet är fulla.

Mitt råd till dig nu är att du läser igenom hela tråden, du googlar på de förkortningar och begrep som du inte förstår. Och viktigaste utav allt, dra upp huvudet ur sandlådan och ANVÄND HJÄRNAN, folk är ÖVERTYDLIGA. Det du ska göra är inte svårt, har du inte lyckats imorgon kommer jag vara så vänlig att ta kort åt dig och visa EXAKT hur du ska göra.

Tro det eller ej men jag tror du gjorde så jag förstod, nu har jag kopplat in mitt grafikkort, alltså jag fick ju med 2 adaptrar med 2 st vita saker , alltså 4 vita saker, de 4 vita sakerna kopplade jag till 3 st vita saker som jag hittade i datorn, problemet är att det bara fanns 3 st, men det fungerar ändå, krävs det verkligen 4 st ? jag fick 11000 i 3d vantage med en oklockad e8500.

Visa signatur

Moderkort: GA-EP45-DS3 Processor: E8500 Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 Minne: Corsair Dominator 4x1024MB 1066MHz CL5 Nätaggregat: CM 620W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tro det eller ej men jag tror du gjorde så jag förstod, nu har jag kopplat in mitt grafikkort, alltså jag fick ju med 2 adaptrar med 2 st vita saker , alltså 4 vita saker, de 4 vita sakerna kopplade jag till 3 st vita saker som jag hittade i datorn, problemet är att det bara fanns 3 st, men det fungerar ändå, krävs det verkligen 4 st ? jag fick 11000 i 3d vantage med en oklockad e8500.

Det var kul att kunna hjälpa till i sådana fall.

Lektion nr2: När du ber om hjälp kan du inte använda benämningar som "vita saker" och saknar du det rätta ordet får du (exempelvis) beskriva med bilder, det underlättar avsevärt! En vit sten? Ett vitt papper?

Och för att svara på din fråga, ja du behöver VERKLIGEN försörja grafikkortet med rätt mängd ström, med andra ord anslut ALLA kontakter på grafikkortet till nätaggregatet.

11 000 poäng låter lågt, är du säker på att du kör korten i Crossfire? Stödjer ditt moderkort Crossfire? Det finns många som bara stödjer SLI (och vise versa). Har du följt guiden som länkades tidigare i tråden?

EDIT: Jag får nästan 9700 poäng med ett 5750, så förmodligen kör du bara med ett kort inkopplat.

http://service.futuremark.com/resultComparison.action?compare...

Permalänk

Nej, ena kortet är 70 grader och andra 80... Men jag har inte kopplat in den sista vita saken, 4 pins molex eller vad den heter. Och ja, CF är aktiverat ...

Visa signatur

Moderkort: GA-EP45-DS3 Processor: E8500 Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 Minne: Corsair Dominator 4x1024MB 1066MHz CL5 Nätaggregat: CM 620W.

Permalänk
Medlem

jag förstår min inte på sånna människor. ursäkta men jag mår fan dåligt av att läsa sånna här trådar.

en annan sak är att det är jävligt dåligt av netgiganten om dom inte skickat med extra kablarna till agget, vilket jag tror dom har gjort, och sen har du slarvat bort dom. vet om att dom är seriösa och själv handskats med dom.

en annan sak att tänka på är att ställa dina frågor så man förstår, likadant med svaren. som en annan skrivit innan, en "vit sak" räcker inte som svar när vi sitter här och försöker hjälpa dig få rätt på ditt GPU.

mata kortet med rätt ström! det kommer inte må bra av för lite samt det kan skada kortet rejält. 80 grader idle? låter inte så bra.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk

"Kan det inte va så att den röda kopplingshanen med en prick på ska in i den röda kopplinghonan med en prick på?"....

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....

Permalänk

Alltså den vita saken är grejen jag kopplade adapterna till, jag behöver 4 st men hittar bara 3 därför behöver jag fixa en kabel och skulle behöva hjälp med vart man kan köpa den kabeln. Och nej, jag har inte fått nått av netgiganten. 100 %

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Korten blir väldigt varma i cf, så 80c låter inte speciellt konstigt om han har stock kylare och dåligt drag i lådan.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk

Körde två 4850 cross innan. Kan säga att de blir löjligt varmt med stock. Kan även meddela att man måste koppla sig direkt mot Ringhals för att få strömmen att räcka. Byte korten mot ett 4870 istället som går mycket jämnare. Bästa rådet jag kan ge är att du gör skaffar ett singelkort i nästa serie. Så slipper du alla problem med både värme och kablar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaston85
Korten blir väldigt varma i cf, så 80c låter inte speciellt konstigt om han har stock kylare och dåligt drag i lådan.

jo men dåligt drag i lådan? snarare kassa fläktar som flyttar för lite luft.

kör ju själv cf och mina kort idlar just nu i detta ögonblick på 45-48. kör fläktarna på i chassit på 40% via fläktkontroller samt h50:n som köra auto via moderkort.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
Leta på dom molex kontakter du behöver. ser ut så här -----> http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Molex_fema...

Om du inte hittar fyra utan kanske två behöver du även adaptrar till det.

Hittar du inga så har du nog ett modulärt nätagg och slarvat bort dom kablar du behöver.

Vi säger att jag har slarvat bort mina kablar, vilket jag 100% inte har för jag har kvar allt jag fick i datakartongen men var kan jag få tag på sådana kablar. ?

Jag ska lägga upp bilder på allt så att ni förstår lite bättre. Tack alla som försöker hjälpa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brukar det inte sitta molex kontakter till cd-romen? dra ut den isf och prova

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Jag har nog aldrig förut skrattat så mycket av att läsa en forums tråd som denna!

Helt otroligt! Med endast en liten gnutta logiskt tänkande så borde det inte vara några som helst problem med att få korten ihopkopplade.

Inget illa menat åt trådskaparen, men om du nu har så stora problem med detta, så borde du väl ha någon i din umgängeskrets som skulle kunna hjälpa dig och då inte någon som tycker att det är ok att köra det ena graffe kortet med bara en strömkontakt.

Visa signatur

P182|Phenom2 955BE@3.8Ghz|Asus CrosshairIII|Noctua NH C12P|OCZ 2x2Gb 1600Mhz DDR3|4890 VaporX|1Tb,500Mb,340Mb Hdd|BeQuiet Dark Power Pro 850W

Permalänk
Avstängd

sätter man sladdarna där de passar kan är de väldigt få ställen där de kan gå fel.
Förstår inte hur svårt de kan vara de är inte mycket mer än så :S

Kanske man kan klanta sig med ett 8 pin pci-e grej o sätta den på moderkortet men jag tror inte ens dom passar och småpinsen där man kopplar in start knappen osv. GOOGLE och manualer borde inte vara så svårt att förstå sig på.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Pingvin: Om det nu verkligen är så att netgiganten har missat att skicka med alla kablar till ditt nätagg så kontakta i första hand dem och be dem skicka kablarna till dig. I annat fall kan du vända dig till coolermaster i sverige och snacka med dem har du tur skickar de kablar gratis till dig i annat fall får du kanske betala en liten slant för dem.

Till ditt nätagg ska det ingå kablar så att du totalt sett har
5st, 4 pins molex kontakter. (det är dessa du behöver)
4st, sata-ström kontakter
2st, PCI-E 6 pin -> PCI-E 6 pin (det är dessa 2 som redan sitter i ditt andra grafikkort, antar jag)

Jag vet inte vilken det är du saknas.
Men det är någon av följande:

Kolla vilken det är du behöver, dvs vilken av dessa som inte sitter i ditt nätaggregat idag. Ta sedan som sagt och kontakta Netgiganten eller Coolermaster.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

men om du INTE har fått sån kabel.
Ta ett snack med dom du köpte datorn.

För även om dom byggde, sålde,sparkade på datorn ska du ha ALLA kablar , även om dom anser att det är onödigt.

Så kräv att få dom övriga kablarna till nätagget, så är saken biff.
Annars är det bara att köpa nytt agg, eller leta efter beg CM620w för att få dom kablarna.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

förstår ewgentligen inte vad problemet va från första början då 6 pins adaptrarna endast passar på ett enda ställe i agget
nu har vi dock ett annat problem i form av frånvarande kablar. mindre kul faktiskt.

anars fråga Wolverine om han kan skänka en molex kontakt till agget till dig. han har ju jobbat en del med CM och har antagligen lite av varje.

visa han tråden och se fall han får medlidande. alltid värt ett försök

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk

Då ringer du till stället du köpte datorn på och berättar att dom inte skickat med strömkablarna till nätagget och du därför inte kan ansluta ditt nya grafikkort i crossfire.
Sen frågar du dom hur dom tänkt sig att lösa detta.

Du skulle fått med alla kablar till ditt modulära nätagg med datorn.

Permalänk

Du kan köpa kablar av mig bara du vet vilken slags kabel du behöver.

Permalänk

http://yfrog.com/1rdscn0603hj

http://yfrog.com/4jdscn0604kj

http://yfrog.com/j3dscn0605j

Bild nr 1 är de mitt nätagg som det ser ut just nu, snälla förstå jag har 100% inte fått några fler kablar, dragit ur kablar eller nåt liknande utan det är de kablar jag har.

Bild nr 2 föreställer de "vita sakerna" jag tror det heter 4pin molex som de 2 de adaptrarna jag fick med är inkopplade till.

Bild nr 3 är den sista "vita saken" som jag inte vet vart jag ska koppla då det inte finns fler "vita saker" i chassiet. Därför sa min kompis att jag skulle behöva köpa en sladd som jag sedan kopplar in i den sista "vita saken"

Jag hoppas att ni förstår

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ring stället du köpte datorn på och säg att du behöver fler molexkontakter till ditt modulära coolermaster nätagg pga att du inte fick med alla från början.

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem

Hahaha detta e fan helt sjukt!!!!

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Citat:

http://yfrog.com/1rdscn0603hj

http://yfrog.com/4jdscn0604kj

http://yfrog.com/j3dscn0605j

Bild nr 1 är de mitt nätagg som det ser ut just nu, snälla förstå jag har 100% inte fått några fler kablar, dragit ur kablar eller nåt liknande utan det är de kablar jag har.

Bild nr 2 föreställer de "vita sakerna" jag tror det heter 4pin molex som de 2 de adaptrarna jag fick med är inkopplade till.

Bild nr 3 är den sista "vita saken" som jag inte vet vart jag ska koppla då det inte finns fler "vita saker" i chassiet. Därför sa min kompis att jag skulle behöva köpa en sladd som jag sedan kopplar in i den sista "vita saken"

Jag hoppas att ni förstår

Hur många gånger ska vi skriva? SLUTA SKRIVA "VITA SAKERNA"!! De heter molex-kontakter!! Var tydlig!!

Köp den här:
http://www.datorbutiken.com/Navigation/Details.aspx?Product=8...
Koppla in den och kör!

Om inte, kontakta säljaren av datorn, klaga lite, be om en till molex-kabel till din nätdel, koppla in, klart!

Ett annat hett tips: Öppna inte och mecka inte med datorer om du inte vet eller kan något om dem.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Bra att du vill lära dig men det är för okunniga som dig som det finns datorbutiker som gör jobbet. Eller varför inte "easy as Dell"

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Hur många gånger ska vi skriva? SLUTA SKRIVA "VITA SAKERNA"!! De heter molex-kontakter!! Var tydlig!!

Köp den här:
http://www.datorbutiken.com/Navigation/Details.aspx?Product=8...
Koppla in den och kör!

Om inte, kontakta säljaren av datorn, klaga lite, be om en till molex-kabel till din nätdel, koppla in, klart!

Ett annat hett tips: Öppna inte och mecka inte med datorer om du inte vet eller kan något om dem.

Den går tyvärr inte in i mitt nätagg.

Visa signatur

Permalänk

Jag ger upp... Den går visst!

Visa signatur

Permalänk

OKej, den ser inte ut att passa men säger du det så litar jag på dig. ska bege mig till netgiganten imorgon och hoppas på att den funkar

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Den går tyvärr inte in i mitt nätagg.

Den ska inte passa in i nätagget utan ska kopplas till en av de tre kontakterna du redan har kopplat för att få ström till grafikkortet men du saknade en hane (du har 3 men behöver 4 st)
Du köper adaptern, drar ut en av de 3 kontakterna (de du har pratat om att du har 3 men behöver 4) så kommer du se att adaptern går att koppla där. Sedan får du 2 st hanar till dvs. du kommer att ha 4 st hanar vilket du behövde för ditt grafikkort.
Hoppas detta hjälpte!

Bara så det inte blir missförstånd så är det denna delare jag pratar om http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=8903210