Jodå det går eh, framåt eller bakåt kan man säga.
För det första har mitt internet varit nere sen några dagar men är igång igen.
Sedemera så har min hdd i htpcn(servern) halvkraschat. Den lägger sporadiskt av, men datorn är fortf på. Dessutom låter den som naglar mot en griffeltavla. Har gjort lättare backup men kör vidare tills den avlider helt.
Annars har jag lagt ner 14h på att försöka fjärrstyra min rullgardin.
Kingpinduken (rullgardin i detta fall).
Jag började med att efterforska om rullgardinen låg på rätt frekvens. På t.ex minhembio finns mycket desinformation om att dom ligger på fel frekvens.
Efter mycket googling hittade jag två manualer på internet, en från Kingpin och en från tillverkaren. Där lärde jag mig hur man kan lära upp duken med fler kontroller. Till slut lyckades jag få den att lyda en vanlig Nexa-fjärrkontroll med Av/På som i detta fall blev Upp & Stopp.
Nu till själva operationen:
Jag satte min IR/RF extender så att HTPCn kunde intercepta allt som skickades med sin IR-mottagare. Där kunde jag sedan se koderna som skickades men det gick inte att lära upp datorn med lyckat resultat.
Då fick jag idén att använda min Logitech och blasta in rf koden via extendern till IR i frärren.
Detta lyckades så nu kan jag styra min duk med min Harmony One. Sedan försökte jag lära upp Eventghost i datorn med fjärren, detta fungerade endast med ett kommando (Ner) då Eventghost hängde sig varje gång jag försökte. Antagligen pga för stor IR-datamängd som genererade krascherna.
Efter många, många timmar så blev jag lack och gav upp idén med en helhetslösning och lade in Upp och Stop som ett kommando till min tellstick. Tellsticken emulerar alltså min Nexa fjärr. Och ner funktionen blastas från datorn via IR/RF-extendern och dukens kontrolldosa interceptar signalen.
Därefter programmerade jag om sidan och la till nya knappar på Ui:t. Nu fungerar duken perfekt, dvs när jag startar XMBC går duken ner automatiskt och upp när det avslutas. Mitt mål är att den även är styrd via tid eller sol, så om det är mörkt ute går den inte upp och om det är dag så gör den det när programmet stängs av.
Jag har även lagt ner en hel del tid på min miniDell men inte fixat allt ännu. Fingeravtrycksläsaren och röststyrningen fungerar. Problemet jag har nu är att ett webcamalarm som ska hålla koll och ifall larmet går chilla i 15 sek för att sen starta ett annat "skarpt" program som laddar upp till ftp och skickar bilder till min mail.
Det är själva sammankopplingen som strular, när larmet går på första programmet så ska den starta det andra och stänga av sig själv via en bat-fil. Bat-filen fungerar om jag kör den manuellt men inte om jag låter programmet göra det ( antagligen har det något med behörigheter att göra).
Jag ber om ursäkt om det är klyddigt skrivet, är lite upptagen med annat just nu Ons,tors,fre,lör,sön blir det flygning så då är jag AFK.
Over and out så länge!