Jag har en Netgear WNR2000 router. Kör med säkerhetsalternativet WPA2-PSK (AES). Detta funkar relativt bra på min Mac även om min 100/100-lina reduceras till ca 50/50.
När jag kör Windows från min Mac så går det dock inte att ansluta när jag har valt WPA2-PSK (AES). Den hittar nätverket, försöker ansluta men sen kommer ett felmeddelande upp om att Windows inte kunde ansluta (kommer inte ihåg ordagrant var som står, men nåt i den stilen).
Ändrar jag istället säkerhetsalternativet WPA-PSK (TKIP) + WPA2-PSK (AES) så fungerar det att ansluta även från Windows. Men det verkar som att detta alternativ gör att min 100-lina reduceras ner till ca 10 ner vilket inte känns okej.
Därför undrar jag, går detta att lösa? Har även testat WPA-PSK (TKIP) och WEP men även de har gjort min anslutning långsammare.
En annan grej, när jag kör sladd VIA routern så fungerar det inte heller i Windows, dock om jag använder sladden direkt från väggen (har Ownit 100/100 fiber).
Alltså:
Varför funkar inte WPA2-PSK (AES) på Windows när jag kör från Mac?
Hur gör jag för att optimera min lina med routern, går det att få ut mer än 50/50, nån inställning, nån brandvägg som går att ta bort?
Varför går det inte att köra med sladd från routern i Windows-miljö?