Problem med WPA2-PSK (AES) (Netgear router)

Permalänk
Medlem

Problem med WPA2-PSK (AES) (Netgear router)

Jag har en Netgear WNR2000 router. Kör med säkerhetsalternativet WPA2-PSK (AES). Detta funkar relativt bra på min Mac även om min 100/100-lina reduceras till ca 50/50.

När jag kör Windows från min Mac så går det dock inte att ansluta när jag har valt WPA2-PSK (AES). Den hittar nätverket, försöker ansluta men sen kommer ett felmeddelande upp om att Windows inte kunde ansluta (kommer inte ihåg ordagrant var som står, men nåt i den stilen).

Ändrar jag istället säkerhetsalternativet WPA-PSK (TKIP) + WPA2-PSK (AES) så fungerar det att ansluta även från Windows. Men det verkar som att detta alternativ gör att min 100-lina reduceras ner till ca 10 ner vilket inte känns okej.

Därför undrar jag, går detta att lösa? Har även testat WPA-PSK (TKIP) och WEP men även de har gjort min anslutning långsammare.

En annan grej, när jag kör sladd VIA routern så fungerar det inte heller i Windows, dock om jag använder sladden direkt från väggen (har Ownit 100/100 fiber).

Alltså:

Varför funkar inte WPA2-PSK (AES) på Windows när jag kör från Mac?
Hur gör jag för att optimera min lina med routern, går det att få ut mer än 50/50, nån inställning, nån brandvägg som går att ta bort?
Varför går det inte att köra med sladd från routern i Windows-miljö?

Permalänk
Medlem

Förmodligen har du fel drivrutiner till windows om du inte kör windows virutuelt
windows har nån wpa2 patch på deras hemsida om jag inte mins fel se till att du har windows service pack 3.

Kolla om du kan låsa routen på dina mac adresser och stäng av krypteringen om du inte kör massa hemliga saker i dit nätverk al form av kryptering sänker hastigheten på vanliga routrar sen kan du tästa stänga av spi den kan krångla rejält.

Permalänk
Vila i frid

Felsökningstips.

1) MAC-låsning.
2) Antivirus.
3) Återaktivera Wireless Zero Configuration om du kör XP
4) Kör du Vista/W7, radera befintlig anslutning och skapa en ny. Vista/W7 kommer ihåg ett felaktigt lösenord i all oändlighet även om du skriver in ett nytt korrekt lösenord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilse.se

windows har nån wpa2 patch på deras hemsida om jag inte mins fel se till att du har windows service pack 3.

Tack så mycket, den där patchen var det jag behövde! Nu funkar det perfekt! :):up: